El proper divendres, 25 de novembre, se celebra el Black Friday. Des del punt de vista comercial, però també de viabilitat, la majoria dels comerços i punts de venda online ja han llançat ofertes i campanya lligada a aquests descomptes, com a mínim, deu dies abans. De totes maneres, la previsió de la demanda és molt alta, malgrat el context de crisi econòmica actual. El risc de morir d'èxit és un dels elements que ha tingut en compte Correus i per això ha llançat una campanya publicitària per reflexionar sobre l'impacte de la paqueteria urgent al medi ambient, instant els ciutadans a reduir el ritme i no abusar d'aquest tipus d'enviaments urgents, especialment en aquestes dates assenyalades pel Black Friday, però també la campanya de Nadal, en què els enviaments es disparen. Sota el títol 'So, humanos, so', llançada en castellà, i el lema "no tot és urgent, però cuidar el planeta sí", aquesta nova campanya digital posa el focus en la necessitat de reflexionar si aquesta urgència no és necessària i hi ha altres formes més sostenibles per rebre un paquet, ja que el lliurament ràpid suposa una major contaminació per al planeta.

Xifres disparades

Segons les estimacions del sector per a aquest any, durant els escassos dos mesos de campanya, es faran més de 100 milions d'enviaments, i fins al 50% dels articles es tornen, fet que multiplica l'impacte mediambiental. En aquest sentit, la companyia logística ofereix als seus clients el servei d'enviaments responsables, amb què el lliurament es realitza en un termini màxim de 72 hores des que es fa la comanda, però que permet optimitzar les rutes, aprofitar al màxim l'espai als vehicles i estalviar combustible, reduint així les emissions contaminants. Les diferents associacions especialitzades en logística subratllen la necessitat de reconvertir l'última milla tal com es concep actualment. Cal tenir en compte que cada element que es compra i s'envia, generarà una empremta de carboni que sovint queda en l'oblit, però resulta ser el procés més costós de tota la cadena, ineficient i que compta amb un major impacte mediambiental. Així doncs, el transport de mercaderies consumeix aproximadament un 50% del combustible total de tota una gran ciutat. Així mateix, és un procés que continua creixent contínuament ja que els usuaris cada cop deixen més enrere les pors a les compres per internet, alhora que van agafant experiència en aquestes compres i assumeixen els beneficis que els poden reportar. S'estima que el 2030 les emissions causades per la logística d'última milla deuen haver crescut més d'un 30%.

@Correos

Les alternatives, més enllà de comunicar sobre el problema, ja comencen a posar-se en pràctica. Una d'elles és l'electrificació de flotes que ja duen a terme grans empreses com SEUR, que ja utilitza vehicles elèctrics per entregar-los, reduint així l'impacte mediambiental. També hi ha estudis que asseguren que la substitució de vehicles de repartiment convencionals per bicicletes elèctriques podria reduir les emissions emeses fins aproximadament un 42%. Igualment hi ha altres mesures que no es basen en cap electrificació dels mitjans, sinó que consisteix simplement en l'optimització de les rutes de lliurament, de manera que evitem els colls d'ampolla que es produeixen al trànsit alhora que aconsegueixen arribar a un nombre més gran d'entregues finals. Una altra opció seria establir diversos punts de lliurament reduint considerablement el nombre de quilòmetres i entregues que els vehicles han de fer.

Previsions per aquest novembre

Els consumidors encaren aquest últim trimestre de l'any preocupats per la inflació, però tot i això, aprofitaran el Black Friday per avançar els regals de Nadal i s'espera que estiguin molt atents a les promocions i descomptes. Aquest any gastaran un 25% més durant aquest Black Friday, en total, uns 160 euros de mitjana. Enguany, amb els preus disparats i amb poc estalvi del que tirar, les compres de les famílies espanyoles es poden veure una mica més reduïdes. Per això els consumidors planificaran millor les seves compres. La fórmula per incentivar, encara més, les compres van més enllà dels descomptes amb ofertes exclusives, cupons, productes rebaixats a gran escala, etc. Destaca sobretot aquells relacionats amb el consum energètic com la calefacció o la ferreteria. A més, aquesta mena de "Black Friday permanent" s'allargarà més enllà del dia marcat en el calendari fins al 30 de novembre.