La companyia automobilística Seat està realitzant proves a la planta de Martorell (Baix Llobregat) per fabricar dos tipus de mascaretes sanitàries amb tecnologia 3D utilitzant filtres que s'empren en l'automoció i que serien aptes per a professionals de quiròfans i UCI i per a pacients.

El president del comitè d'empresa de Seat, Matías Carnero, ha explicat a Efe que s'està treballant en dos prototips que estan "pràcticament acabats", de manera que només quedarà pendent la seva homologació pel Ministeri de Sanitat per poder començar a produir-les, el que creu que podria passar en un dia o dos.

Un portaveu de Seat ha assegurat a Efe que la voluntat de la companyia és ajudar en tot el que estigui a les seves mans en la lluita contra el coronavirus, però que no confirmaran res oficialment fins que no es pugui garantir la viabilitat de les iniciatives que s'estan duent a terme.

Models per a personal sanitari i per a pacients

Matías Carnero ha detallat que s'està treballant en dos prototips de màscares: un per al personal sanitari de quiròfan i UCI, capaç d'aguantar temperatures altes de fins a 180 graus, i un altre pensat més per a pacients, d'un sol ús.

En el primer dels casos, Seat podria produir unes 30 o 23 unitats al dia, ja que només compta amb una impressora capaç de treballar amb el material de què estarà feta (poliamida 1), mentre que, en el cas de les segones, que són més simples, es podria arribar a la xifra de les 10.000 diàries.

Els filtres que portaran les màscares més professionals seran FP2 i tindran una durada de quatre dies. En principi, la voluntat és fabricar en talla S-M i L-XL, i es lliurarien filtres per a un mes amb cada mascareta.

La resta d'impressores 3D de Martorell treballen termoplàstics i es van a utilitzar en la segona alternativa de mascareta, que serà més d'un sol ús, tot i que també compleixen amb els estàndards de protecció (FP2 i FP3).

"Aquest és el nostre granet de sorra per ajudar a combatre el coronavirus. Amb ell volem donar ànims a la ciutadania", ha assegurat el també secretari general adjunt de la UGT de Catalunya.

Per dur a bon port el projecte, Seat ha contactat amb proveïdors que puguin subministrar el material que es necessita, com les gomes necessàries per ajustar les mascaretes a la cara o la tela de la qual està feta.

A més, altres proveïdors s'han ofert per realitzar tasques diverses, com és el cas del que cus els seients dels cotxes que fabrica la marca espanyola i que podria encarregar-se de donar les últimes puntades a les mascaretes.

"Aquesta iniciativa diu molt de la gent de Seat", ha insistit Carnero, que ha subratllat que es tracta d'una iniciativa solidària i que, per tant, a cost zero per a les administracions.

Carnero ha apuntat que en aquest projecte estan implicats un nombre important de treballadors de diferents àrees i centres de Seat, que han invertit el seu temps, fins i tot del cap de setmana, i els ha agraït el seu esforç i compromís, més tenint en compte que la plantilla és a casa de manera temporal en aplicació d'un ERTO (Expedient de Regulació temporal d'Ocupació).

Entre d'altres línies d'actuació, l'automobilística s'ha posat també en contacte amb els seus socis i clients a la Xina per organitzar alguna comanda de màscares que viatjaria des del país oriental.

El responsable de la secció sindical de CCOO a Seat, Rafael Guerrero, s'ha fet ressò també, a través del seu compte de Twitter, de la iniciativa de la companyia per fabricar màscares en sèrie i ha expressat el seu "enorme sentiment d'orgull i pertinença" al grup automobilístic.