El Tribunal Constitucional d'Alemanya ha desestimat parcialment la reclamació presentada fa cinc anys per un grup d'acadèmics i empresaris germànics contra el programa de compres de deute públic (PSPP per les sigles en anglès) llançada pel Banc Central Europeu (BCE) el 2015, encara que considera que l'entitat ha excedit les seves atribucions i que aquest programa té un "abast desproporcionat".

Per això, exigeix que s'introdueixin canvis en el mateix en un termini màxim de tres mesos o el Bundesbank podria veure's forçat a deixar de prendre part en ell. "Respecte de la reclamació que el PSPP eludeix a la pràctica l'Article 123 del Tractat de la UE, el Tribunal Constitucional no va trobar cap violació de la prohibició de finançar els pressupostos dels Estats membres", ha anunciat el Tribunal de Karlsruhe, que ha subratllat que la seva decisió, aprovada per 7 vots contra 1 de "no afecta a les mesures d'assistència financera adoptades per la UE i el BCE en el context de la crisi del coronavirus".

No obstant això, els jutges alemanys han considerat que les decisions pel programa PSPP del Consell de Govern del BCE han de ser qualificades com a "ultra viris", és a dir, que sobrepassen les competències de la institució, "malgrat que el TUE opinés el contrari".

En aquest sentit, el Tribunal ha assenyalat que tant el Govern Federal com el Bundestag "van violar els drets dels denunciants" en no adoptar les mesures necessàries per qüestionar que les decisions del BCE sobre l'adopció i implementació del PSPP no van tenir en compte el principi de proporcionalitat.

Crítiques al TUE

El programa de compra de deute públic PSPP, llançat per Mario Draghi el març de 2015, va rebre el suport del TUE el desembre de 2018 a consultes del Constitucional d'Alemanya, en considerar que no excedia el mandat del BCE i s'enquadra en el marc de la política monetària, així com en declarar que la compra de bons sobirans per part del BCE no incomplia la prohibició del finançament monetari, que impedeix que el BCE concedeixi cap tipus de crèdit a un Estat membre.

Tanmateix, en la seva decisió d'aquest dimarts, el Constitucional germànic ha afirmat que l'avaluació realitzada pel TUE sobre si el PSPP del BCE complia el principi de proporcionalitat "no és comprensible", pel que considera en aquest aspecte "ultra viris" la sentència del tribunal europeu.

De fet, en la seva sentència, l'Alt Tribunal alemany ha criticat que, en ignorar per complet tots els efectes de política econòmica derivats del programa, la decisió del TUE de l'11 de desembre de 2018 contradiu l'enfocament metodològic adoptat pel mateix tribunal europeu en pràcticament totes les altres àrees del dret de la UE.

Així mateix, ha considerat que la interpretació del principi de proporcionalitat emprès pel TUE, i la determinació del mandat del BCE basat en el mateix, excedeixen el mandat judicial conferit al TUE, ja que a l'autoimposar-se la restricció de limitar la revisió a si existeix un error "manifest" d'avaluació per part del BCE, aquest estàndard de revisió permet al BCE ampliar gradualment les seves competències sota la seva pròpia autoritat o, com a mínim, eximeix en gran manera o per complet al BCE de la revisió judicial.

En aquest sentit, el Tribunal Constitucional d'Alemanya ha indicat que no està obligat per la decisió del TUE, sinó que ha de realitzar la seva pròpia revisió per determinar si les decisions de l'Eurosistema sobre l'adopció i implementació del PSPP romanen dins de les competències que li confereix el dret primari de la UE. "Com que aquestes decisions manquen de prou consideracions de proporcionalitat, equivalen a un excés de les competències del BCE", ha apuntat.

"Un programa de compra de bons del Govern, com el PSPP, que té efectes significatius en la política econòmica, requereix que l'objectiu de la política monetària i els efectes de la política econòmica del programa siguin identificats, ponderats i equilibrats entre si," ha assenyalat el Tribunal alemany.

Per a aquesta instància, en perseguir incondicionalment l'objectiu de política monetària del PSPP -assolir taxes d'inflació inferiors, però properes al 2%, sense tenir en compte els seus efectes de política econòmica-, "el BCE ignora manifestament el principi de proporcionalitat".

Així mateix, l'Alt Tribunal germànic ha assenyalat que el volum i la durada del PSPP poden fer que els efectes del programa siguin desproporcionats, fins i tot quan aquests efectes estiguin inicialment en conformitat amb la llei primària, afegint que el PSPP també afecta al sector de la banca comercial en transferir grans quantitats de bons governamentals d'alt risc als balanços de l'Eurosistema, que millora significativament la situació econòmica dels bancs rellevants i augmenta la seva qualificació creditícia.

Ultimàtum al BCE

En aquest sentit, el Tribunal ha requerit el Govern Federal d'Alemanya i el Bundestag que adoptin mesurades per garantir que el BCE realitzi una avaluació de proporcionalitat. Referent a això, considera que el Govern Federal i el Bundestag també tenen l'haver de continuar monitorant les decisions de l'Eurosistema en les compres de bons del govern sota el PSPP i utilitzar els mitjans a la seva disposició per assegurar que es mantingui dins del seu mandat.

D'aquesta manera, el Tribunal de Karlsruhe ha afirmat que els òrgans constitucionals, les autoritats administratives i els tribunals alemanys no poden participar ni en el desenvolupament ni en la implementació, execució o operacionalització d'actes "ultra viris", per la qual cosa, "després d'un període transitori de no pas més de tres mesos" que permeti la coordinació necessària amb l'Eurosistema, el Bundesbank ja no podrà participar en la implementació i execució de les decisions del BCE en qüestió.

Això serà així llevat que el Consell de Govern del BCE adopti una nova decisió que demostri de manera comprensible i comprovada que els objectius de política monetària perseguits pel PSPP no són desproporcionats als efectes de política econòmica i fiscal resultants del programa.

En la mateixa condició, el Bundesbank s'ha d'assegurar que els bons ja comprats i mantinguts a la seva cartera es vendran en funció d'una estratègia, possiblement a llarg termini, coordinada amb l'Eurosistema.