La Cambra de Barcelona ha celebrat l’acord anunciat aquest dilluns entre la Generalitat de Catalunya i l’Estat per a l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona. En un comunicat, recorden que l'acord desbloquejarà una inversió de 1.700 milions d’euros i això permetrà que aquesta infraestructura clau per a l’economia catalana esdevingui un hub de vols intercontinentals.

La corporació veu amb molt bons ulls que aquest principi d’acord contempli la construcció d’estacions de tren d’alta velocitat als aeroports de Girona i Reus connectades amb Barcelona, una mesura que la Cambra havia reclamat amb l’objectiu d’avançar cap a un model aeroportuari que cohesioni el territori, i alhora, poder descongestionar El Prat de vols de mig o curt radi i substituir-los per vols de llarg radi.

Buscar el mínim impacte ambiental

Pel que fa a l’ampliació de l’Aeroport de Barcelona, la Cambra també valora positivament que les obres busquin el mínim impacte mediambiental possible sobre l’espai de La Ricarda i que hagin de comptar amb el vistiplau de la Comissió Europea.

En aquest sentit, la Cambra també havia reclamat el control del projecte, atès que La Ricarda és un espai protegit per la xarxa Natura 2000, i que en cas d’afectació es compensi mediambientalment. Aquesta tarda, el vicepresident i conseller de Polítiques Digitals i Territori de la Generalitat, Jordi Puigneró, ja ha assegurat que l'ampliació de l'Aeroport de Barcelona-el Prat tindrà la mínima afectació a l'entorn natural de la Ricarda, però no ha aclarit quants quilòmetres s'ampliarà la pista: "Vetllarem perquè l'ampliació sigui la mínima possible i tingui la mínima afectació, i si pot ser, amb zero afectacions".

Puigneró ha garantit que l'acord serà respectuós amb el medi ambient i busca fer l'Aeroport de Barcelona "molt més sostenible que ara" i que tingui menys emissions de CO₂, però no ha deixat clar com afectarà en l'entorn natural.

Connexions amb Girona i Reus

D'altra banda, el vicepresident ha destacat que el Govern ha aconseguit que l'acord incorpori la connexió de l'Aeroport de Barcelona-el Prat amb els de Girona i Reus (Tarragona) a través de trens d'alta velocitat, que era una "condició sine qua non" per a l’Executiu català.

Considera que aquest aspecte de l'acord és molt important perquè farà més competitiu el sistema aeroportuari de Catalunya i ha assenyalat que l'objectiu és que la construcció de les estacions d'alta de velocitat de Girona i Reus s'incorporin al pla d'inversions de 2022-2026 perquè abans de 2026 estiguin a punt o "molt avançades".

Puigneró ha vaticinat que la ciutadania celebrarà aquesta ampliació de l'Aeroport de Barcelona-el Prat perquè creu que és positiu per a Catalunya, ja que permetrà que no calgui fer escala en vols intercontinentals: "Quan has de fer escala perds competitivitat. I per tant, el que venim a fer amb l'acord que hem assolit, és fer de Catalunya un país preparat per als reptes econòmics de segle XXI".

 

 

Imatge principal: L'edifici de la Cambra de Comerç de Barcelona. / Europa Press