El Banc Santander va obtenir un benefici net atribuït de 7.810 milions d'euros el 2018, el 18 % més que un any abans, segons ha informat aquest dimecres l'entitat espanyola a la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV).

En una nota, la presidenta del Banc Santander, Ana Botín, ha destacat que el 2018 "ha estat un any excel·lent per al Grup", en completar-se "amb èxit" el seu pla estratègic a tres anys (2016-2018), i que per aconseguir-ho ha estat "clau" el focus a guanyar-se la confiança dels clients i en la transformació digital.

"Gràcies a això, continuem com un dels bancs més rendibles i eficients del món entre els nostres competidors", ha dit Botín, per a qui la prioritat de l'entitat d'augmentar la vinculació de clients ha estat "fonamental".

Durant 2018, va créixer en 2,6 milions els clients vinculats -aquells que consideren a Santander la seva entitat principal- mentre que els digitals van augmentar en 6,6 milions, fins a situar-se en 32 milions, segons el Santander, que ha explicat que gairebé un terç de les vendes totals es realitzen actualment a través de canals digitals.

Botín també ha destacat que Llatinoamèrica continua sent un motor important de creixement del Grup, amb bon progrés especialment al Brasil i Mèxic, mentre que a Espanya, la integració de Popular avança "més ràpid del previst.

Segons els resultats, el 2018, Europa va contribuir un 52 % al resultat del Grup i Amèrica, un 48 %. El Brasil va ser el país que més va aportar als resultats, amb un 26 % del benefici ordinari, seguit d'Espanya, amb un 17 %, i el Regne Unit i Santander Consumer Finance (SCF), amb un 13 % en ambdós casos.

Al Brasil, el benefici atribuït va augmentar un 2 %, fins a 2.605 milions d'euros; mentre que a Espanya va guanyar 1.458 milions, un 28 % més.

Al Regne Unit, el benefici atribuït va caure un 9 %, fins a 1.362 milions d'euros, mentre que el de Santander Consumer Finance es va incrementar fins als 1.296 milions d'euros.

A Mèxic, el benefici va augmentar un 7 %, fins a 760 milions; a Xile, el 5 %, fins a 614 milions, mentre que als EUA va guanyar 552 milions d'euros, el 35,3 % més.

Santander, que ha destacat que només en el quart trimestre de l'any, el grup va guanyar 2.068 milions, un 34 % més, ha explicat que va tancar el 2018 amb una ràtio de capital CET1 fully loaded de l'11,30 %, mentre que la rendibilitat sobre el capital tangible (RoTE) es va elevar fins a l'11,7 %, mentre que el RoTE ordinari va augmentar fins al 12,1 %.

Creixement a doble dígit del benefici per acció

Santander també ha assegurat que dins del compliment dels objectius marcats en el seu pla estratègic, ha assolit un creixement a doble dígit del benefici per acció el 2018, amb un increment de l'11,2 %, fins a 0,449 euros.

El valor tangible net per acció va augmentar un 1 % el 2018, fins a 4,19 euros, mentre que el dividend en efectiu per acció es va incrementar un 9 %, fins a 20 cèntims (subjecte a l'aprovació del consell d'administració i la junta d'accionistes de 2019).

Respecte al compte de resultats corresponent a 2018, el marge d'interessos es va mantenir estable, en 34.341 milions; igual com el brut, en 48.424 milions, mentre que el net es va elevar un 0,7 %, fins als 25.645 milions.

La taxa de morositat va tancar a la baixa, en el 3,73 % davant el 4,08 % de desembre de 2017 segons el Banc Santander, que ha explicat que el proper mes d'abril, anunciarà el seu nou pla estratègic.