"El conflicte amb els estibadors s'hagués pogut estalviar si l'Estat hagués volgut escoltar la veu dels ports", ha assegurat el conseller d'Empresa i Coneixement de la Generalitat, Jordi Baiget, durant la conferència "Tenim una economia productiva preparada pel futur?" celebrada a la Llotja de Mar i que ha comptat amb la presència de més de 200 empresaris, entre els que s'inclouen el president del Port de Barcelona, Sixte Cambra, la consellera delegada d'Acció i directora general d'Indústria, Núria Betriu, el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Miquel Valls, així com també la resta de presidents de les cambres catalanes. 

"No és un problema d'infraestructura, és un problema d'organització i de voluntat", ha reiterat just abans d'anunciar que es reunirà amb el delegat del Govern de l'Estat, Enric Millo, per "exigir-li solucions a aquest coll d'ampolla" com per exemple, la creació de més punts d'inspecció duanera als ports per tal de poder facilitar les exportacions de les empreses catalanes. 

En aquest sentit, el conseller d'Empresa i Coneixement també ha volgut deixar clar que "el govern espanyol podria no haver-se precipitat, dialogar i escoltar als ports en el conflicte dels estibadors. S'hi han ofert. Però, la solució no vindrà mai de la imposició sinó del diàleg." Alhora, també aprofitarà la trobada amb Millo per agilitzar el procediment per obtenir visats pel talent estranger i per a les seves famílies així impulsar altres mesures que afavoreixen la competitivitat de l'economia catalana.  

Sense el control d'eines clau per competir

En aquest context, Baiget ha denunciat que Catalunya ha d'augmentar la seva competitivitat malgrat que la Generalitat té un grau d'autonomia política i econòmica "limitat" i no disposa com a país del "control d'eines essencials per competir". I això inclou no només "falta d'autonomia financera per anar al mercat i endeutar-nos" sinó també, manca de capacitat de decisió sobre un àmbit tan clau com les infraestructures.

"Tenim infraestructures precàries, especialment en allò que afecta el transport de mercaderies i no tenim cap capacitat de decisió en aspectes clau com són la gestió dels aeroports o dels ports", ha afegit. A tall d'exemple, ha citat els casos del Corredor Mediterrani, l'N-II, l'N-340 o rodalies, entre d'altres. Precisament per això, el conseller ha defensat que si Catalunya vol tenir una economia oberta al món "no pot estar limitada" per processos administratius. 

El procés sense preocupació

En clau procés, Baiget ha explicat que Catalunya estarà dins l'euro amb tota seguretat jurídical: "la pertinença a la Unió Europea i a l'euro no està en debat." D'aquesta manera, ha emplaçat també a les empreses a no tenir com a "preocupació principal" el procés. Més concretament, ha recordat el seu viatge a Londres del passat mes de novembre que va servir per promoure la inversió estrangera a Catalunya i reforçar les relacions comercials amb el Regne Unit. 

Després d'una trobada que va tenir lloc a la seu del Financial Times amb una trentena d'empresaris, multinacionals i fons d'inversió, Baiget va assegurar que "no hi ha neguit en absolut" sinó més aviat "interès" entre els inversors internacionals pel procés que viu Catalunya. Tornant a l'actualitat més immediata, ha celebrat l'aposta d'Amazon per instal·lar a Barcelona el seu centre de suport i assessorament de Pimes del Sud d'Europa així com la conseqüent creació de 500 llocs de treball qualificats en 3 anys. "Amazon està fent una invesió pel país", ha conclòs.