Renfe passarà a tenir competència a partir del proper 15 de març, després de l'arribada d'Ouigo. Aquest tren d'alta velocitat —que forma part de l'empresa fracesa SNCF— trencarà el monopoli que fins al dia d'avui regnava a Espanya en el transport de viatgers ferroviari. A més, la companyia promet bitllets "fins aun 50% més barats" que la mitja que ofereix actualment Renfe, buscant posicionar-se com una alternativa de baix cost a l'AVE.

El seu rang de preus, de fet, competirà directament amb AVLO —els trens d'alta velocitat econòmics de Renfe—. Aquests havien d'haver-se posat en marxa l'abril passat, però van quedar en stand by per culpa de la pandèmia del coronavirus.

Disposa de 100 seients més i bar al seu interior

La Renfe francesa posarà a la venda en els propers dies 10.000 bitllets pel preu d'un euro a través de xecs intercanviables. Aquests permetran viatjar entre Madrid i Barcelona amb parades a Saragossa i Tarragona i estan destinats a aquells que es donin d'alta com a membres de la comunitat Ouigo a Espanya. Podrà fer-se a partir del pròxim 24 de setembre a les 18 hores només registrant-se a la web.

"Posem a la venda 10.000 bons i quan obrim la venda, d'aquí a unes setmanes, es podrà exercir el dret al canvi d'aquest euro per un bitllet. Però això serà només el principi, estigueu molt atents", ha assegurat la consellera delegada de la companyia, Hélène Valenzuela.

Una de les diferències respecte a l'alternativa espanyola és que aquests trens disposen de dues plantes amb capacitat per a 509 places —davant els 438 seients d'AVLO— i una cafeteria al seu interior. La companyia té l'objectiu de "popularitzar" el tren al país, amb el doble compromís de garantir la sostenibilitat i de crear ocupació.

També vol fer que la gent que ara agafa el cotxe, l'avió o que directament no pot viatjar, ho faci a través de les seves línies d'alta velocitat. Té previst crear 1.300 llocs de treball —tant directes com indirectes—. Dels directes, el 95% seran contractes fixos i amb especial sensibilitat en qüestió d'inclusió femenina i de col·lectius desfavorits.

Futures línies fins a Andalusia i València

Hi haurà línies que connectaran Madrid amb Andalusia (Sevilla i Màlaga) i el País Valencià, però estan encara en proves. La SNCF no dona dates de posada en marxa del servei per a aquestes destinacions. De moment, els primers trens arrencaran de les estacions d'Atocha a Madrid i Sants a Barcelona el pròxim 15 de març de 2021. Des d'aquesta data s'operaran cinc anades i tornades diàries. L'operador ferroviari francès va estrenar la seva oferta d'alta velocitat a baix cost sota el mateix nom de marca, Ouigo, a França fa set anys.

El 14 de desembre del 2020 va ser la data triada per la Unió Europea per posar en marxa la liberalització ferroviària a Espanya. El consorci format per Ilsa, societat propietària de AirNostrum, i Trenitalia, i la francesa SNCF, a través de la seva filial espanyola Rielsfera, van ser les companyies elegides per competir amb Renfe. Tanmateix, el Govern va anunciar el juny passat que es retardava aquesta liberalització pel coronavirus. Això va ocórrer després de què SNCF anunciés que retardaria la seva arribada fins a la primavera.

 

Imatge principal: Imatge promocional del servei d'Ouigo. Foto: Europa Press