L’Administració i el sector privat estan impulsant nous models d’atenció a la gent gran. En l’àmbit privat, algunes entitats financeres han estat pioneres transformant la seva relació amb la gent gran, i CaixaBank n’és un dels exemples destacats. Segons la consultora independent Stiga, actualment CaixaBank es posiciona com el millor banc per a clients sèniors entre les grans entitats financeres espanyoles segons el seu estudi Benchmark BMKS d’experiència client al detall.

El Dia Internacional de la Gent Gran —1 d’octubre— arriba enguany amb un recordatori clar: Espanya envelleix a un ritme accelerat i la manera com els organismes públics i les empreses privades atenen aquest col·lectiu necessita millorar en alguns aspectes.

Segons una enquesta del CIS publicada el 2025, el 41% de la gent gran reconeix haver tingut dificultats en interactuar amb organismes públics, i més de la meitat (54%) ha percebut disgust o impaciència per part del personal quan fan gestions perquè no entenen bé allò que se’ls explica.

La mateixa enquesta situa entre les principals prioritats la millora de l’atenció que empreses i administracions ofereixen a la gent gran, amb una puntuació de 8,58 sobre 10, gairebé al nivell de l’adaptació de l’entorn urbà —transport assequible, rampes o senyalització clara—, que lidera amb un 8,66. La conclusió és que la població sènior vol continuar participant activament en la societat, però per a fer-ho necessita una atenció adaptada, empàtica i centrada en les seves necessitats reals.

A més del llançament recent de productes per a la planificació de la jubilació (Generació +), CaixaBank ha format més de 30.000 empleats, té la xarxa d’oficines més àmplia del país i disposa d’oficines mòbils en més de 1.300 petites localitats. També prioritza l’atenció personalitzada als clients sèniors, redueix els temps d’espera, ofereix un telèfon exclusiu i contacte directe amb el gestor per WhatsApp, i ha adaptat els seus caixers amb menús senzills, mòduls per a llibretes i funcions accessibles per a persones amb dificultats visuals o motrius.

La tendència en el sector financer no és aïllada. En el sector de les telecomunicacions, un altre exemple és el de Movistar, que a començaments d’estiu va llançar ‘Movistar por ti’, un paquet de millores gratuïtes que agilitza el seu sistema de resolució de consultes. Tots aquests canvis simplificaran el procediment per a solucionar problemes i necessitats del col·lectiu sènior, per exemple, unificant trucades de contacte o eliminant la retenció del client en espera.

També segueixen aquesta estela grans cadenes de supermercats que ja ho duien a terme com Carrefour o Mercadona i a la qual ara se suma Eroski, que enguany ha desenvolupat, juntament amb la Creu Roja, un projecte que millora l’accessibilitat i l’atenció als establiments Eroski Center de Galícia. L’interès de la iniciativa rau en el fet que aquesta va més enllà de l’optimització de l’experiència de compra, ja que es busca una inclusió i connexió social més grans de la gent gran. El projecte va néixer amb l’estudi sobre l’experiència de compra de persones majors de 60 anys.

ÀMBIT PÚBLIC

Des de l’àmbit públic també s’han fet passos rellevants. L’Agència Tributària va anunciar en la seva última campanya de la renda el reforç de l’atenció personalitzada perquè els majors de 65 anys puguin fer la seva declaració de la renda, ampliant el llindar d’ingressos atesos i habilitant assistència presencial, telefònica i per videotrucada.

Comunitats com Madrid o Navarra han desenvolupat plans integrals per a prevenir la fragilitat, coordinar serveis sanitaris i socials i facilitar l’atenció al domicili, mentre que el Govern central treballa en una Estratègia Estatal per a transformar el model de cures i promoure que la gent gran romangui en el seu entorn amb autonomia, ampliant l’abast de l’atenció a aquest col·lectiu sènior.

A Espanya, més de 12 milions de persones tenen 60 anys o més. Per a l’any 2030, s’estima que aquest grup constituirà el 23% de la població i abarcarà el 39% de la riquesa neta del país. L’envelliment de la població espanyola exigirà en la pròxima dècada milers de nous professionals especialitzats i una transformació profunda dels serveis públics i privats. Garantir l’accessibilitat presencial sense abandonar l’avenç digital, formar els empleats en tracte i comunicació inclusiva, simplificar els tràmits, ampliar l’atenció domiciliària i reduir la bretxa tecnològica seran passos imprescindibles per a avançar.

© SERVIMEDIA. Aquest contingut pertany a Servimedia. La seva difusió està permesa únicament als clients d'aquesta agència de notícies, sempre que s'esmenti Servimedia com a font o autor. Tots els drets estan reservats. Està prohibida la seva distribució o comunicació pública per part de tercers, independentment del mitjà o format utilitzat.