“No és televisió, és HBO”, pregonava la cadena a finals del passat segle. I en part tenia raó. L’aposta per una sèrie com Los Soprano l’any 1999 es desmarcava de la resta de ficcions televisives en canviar la tradicional vintena de capítols per temporada per la dotzena, que els creadors imaginaven com una llarga pel·lícula. Un apropament al cinema que era encara més palpable amb la qualitat dels guions, les interpretacions i la fotografia. Avui dia, aquesta línia que separa els dos mitjans és tan fina que ni tan sols val la pena fer comparacions, però no hauríem arribat fins aquí sense la sèrie que ho va canviar tot inaugurant l’edat daurada de les sèries. I és que per no ser televisió, el mitjà li deu molt a HBO i els seus Soprano.

L’ombra de Tony Soprano

La gran influència de la sèrie de David Chase en les ficcions dels vint anys posteriors s’observa ja des del seu protagonista. Interpretat per un memorable James Gandolfini, Tony Soprano ens va ensenyar a definir la figura de l’antiheroi com aquell personatge d’accions moralment reprovables que, col·locat al centre de la història, aconsegueix connectar amb l’espectador.

L’hem vist a Breaking Bad amb Walter White, a Peaky Blinders amb Thomas Shelby o, fins i tot, en el món de l’animació amb el Rick de Rick and Morty o el Bojack de Bojack Horseman. L’ombra de Tony Soprano és allargada, inaugurant una línia d’icònics personatges que, d’altra banda, també serveixen per explorar la masculinitat tòxica.

Avançada al seu temps, Los Soprano va tenir la intel·ligència de col·locar al poderós mafiós de Nova Jersey davant d’una psicòloga extremadament professional. Així, la sèrie ens va deconstruint a poc a poc la figura del mascle dominant ensenyant-nos tot el sac d’inseguretats que aquest duu a l’esquena. Un estudi de personatge magistral.

Sopranos 2
Tony Soprano, un antiheroi que va crear escola

Guionistes privilegiats

Perquè l’objectiu de la sèrie no era, en cap cas, ensenyar-nos com funcionava aquest món criminal. No, la seva missió era observar com es troba l’equilibri entre treballar en aquest món i la vida personal. Com comets un assassinat a sang freda a les 12 del migdia i a les 12.30 estàs dinant al restaurant habitual.

I amb aquest arrelament a la realitat quotidiana que la diferenciava de les grans obres de gàngsters com El Padrino o GoodFellas, Los Soprano aconseguia carregar de veritat a personatges que sovint semblaven de dibuixos animats. Tots ells acabaven sent fascinants, perquè tenien els seus propis arcs dissenyats amb cura per uns guionistes privilegiats.

Tan privilegiats, de fet, que fins i tot tenien la capacitat de treure comèdia de situacions dramàtiques on, en principi, no n’hi havia. A través de les interpretacions, els diàlegs i el timing adequats, aconseguien fer-nos oblidar que davant teníem monstres i acabàvem rient com un més de la banda.

Sopranos 3
Los Soprano, o quan la màfia va seure al divan de la psicoanalista

La qualitat atrau

Potser el que va convertir Los Soprano en un model a seguir són aquestes ganes dels guionistes de jugar amb el món que creaven. Perquè HBO no buscava la fórmula perfecta per entretenir i enganxar a l’espectador per obtenir els seus subscriptors, sinó que deixava que els creadors fessin la sèrie que volguessin, i seria la qualitat el que atrauria la gent.

Així és com es va convertir en la primera sèrie d’una cadena per cable a rebre nominacions als Emmy. I així és com va ser una de les primeres a formar part de les converses de bar, un aspecte que es té poc en compte, però que també és clau per entendre l’edat daurada de les sèries.

Al cap i a la fi, és dels espectadors d’on surt l’or. I molt pocs creadors són capaços de fer que la gent no només s’enamori de la seva sèrie, sinó del món seriòfil en general. Sense la qualitat de Los Soprano, qui sap si aquest món seria tan prolífic com ho és en l’actualitat, que fins i tot ens ha portat una preqüela de la sèrie en forma de pel·lícula, titulada Santos Criminales.