Avui s'ha presentat la Setmana del Llibre en Català, que enguany arriba a la seva 35ª edició, i que se celebrarà del 8 al 17 de setembre a la Plaça de la Catedral. Amb 1.750 metres quadrats, aquest és el gran aparador de la indústria editorial catalana, l'encontre on es poden trobar més llibres en català i on s'hi poden localitzar algunes publicacions amb poc tiratge d'editorials poc conegudes. De fet, el 45% de les vendes van ser llibres de fons, que es van editar fa anys i que no es poden trobar a la majoria de llibreries. Però la Setmana no només aspira a ser lloc de trobada dels lectors empedreïts, sinó que pretén captar nous públics per al llibre en català, i per això fa anys que manté l'opció de plantar-se en un espai públic, al bell mig de la ciutat. Els organitzadors asseguren que aquesta estratègia ha resultat molt exitosa i que per això la Plaça de la Catedral s'ha convertit en l'escenari definitiu de la trobada. Enguany la Setmana es celebra uns dies més tard, per intentar trobar més públic.

Bones perspectives

Montse Ayats, presidenta de l'Associació d'Editors en Llengua Catalana (AELC) espera que la Setmana torni a tenir un gran èxit, i s'ha mostrat satisfeta perquè el mercat del llibre en català sembla revitalitzar-se, i perquè considera el Pla de Lectura 2020, aprovat pel Govern enguany, com un "full de ruta" vàlid per crear més lectors. Ayats també s'ha felicitat de la creació de la Casa de les Lletres per part de l'Ajuntament. Ara bé, no s'ha mostrat gaire satisfeta amb la gestió dels actors privats, com les cadenes comercials que mantenen els llibres catalans en llocs de poca visibilitat. Joan Sala, president de la Setmana del Llibre en Català, ha apuntat que celebra el bon moment del llibre en català, però que encara hi ha problemes clars al sector, com la manca de còmic i ciència ficció en català.

Les activitats

A la Setmana hi haurà 163 expositors (144 editorials, 13 llibreries, 2 distribuïdores i 4 institucions, de tots els Països Catalans excepte l'Alguer), que presentaran 200 novetats editorials  Per primera vegada, la Setmana inclourà llibres escrits en català traduïts a d'altres llengües, amb l'objectiu d'arribar també als turistes que visiten la ciutat. Jaume Cabré, un dels escriptors catalans més reconeguts a nivell mundial, rebrà el 21è Premi Trajectòria i el convidat especial de la setmana serà Paul Auster, que es preveu que serveixi com a ganxo per donar publicitat a l'esdeveniment. Auster encapçala a un grup d'escriptors internacionals que visiten la ciutat, però també hi haurà una delegació d'editors estrangers, convidats per l'Institut Ramon Llull, en un intent de promoure les traduccions de llibres catalans.

Tots els populars

A aquest esdeveniment hi ha prevista la presència de 170 escriptors per a signar llibres. Hi haurà els autors més populars, des d'Antonio Baños fins a Sergi Pàmies, passant per David Cirici. S'han preparat també diversos itineraris literaris, que són de pagament, com un a càrrec de Xavier Theros, que passejarà els lectors pels escenaris de la seva novel·la La fada negra. Cada dia també hi haurà espectacles destinats al públic familiar: conta-contes, obres de teatre, tallers.... La Setmana també acollirà la presentació de molts llibres; de fet, així com els llibres que es publiquen a la primavera acostumen a donar-se a conèixer per Sant Jordi, els que surten a l'estiu ja planifiquen la seva presentació pública a la Setmana. Cada dia, a les 20h, hi haurà una presentació de llibre molt especial, en què els assistents podran gaudir d'una Moritz. I cada vespre, també, s'organitzaran lectures poètiques, d'accés lliure.

Bon moment

La Setmana passa per un bon moment. El 2016 va facturar 354.000 €, un 16,6% més que el 2015 (any en què s'havia arribat a una facturació rècord).  L'AELC apunta que aquest bon moment de la Setmana respon també a una recuperació del mercat editorial en català després de la crisi. Per tercer any consecutiu puja la facturació, tot i que s'ha estancat el nombre de títols publicats en torn als 11.300 (el que es valora molt positivament, perquè hi havia un excés de títols que repercutia en una baixa rendibilitat). Els tiratges en català, tot i això, es mantenen modestos (1.726 de mitjana per als llibres en català publicats el 2016, front a 2.956 en castellà). El major percentatge de vendes en català respon en bona part al llibre de text (un públic captiu). Però si excloem de les estadístiques els llibres de text, la facturació del català se situa en un 25,4% (experimenta un creixement molt lent d'any en any). Dels 11.343 llibres publicats en català, 1.800 són traduccions, en diferents camps, el que es valora molt positiu com a mostra de la inserció de Catalunya en els corrents culturals mundials. Els editors confien en millorar els seus resultats amb el compromís de la Generalitat d'augmentar les compres a biblioteques (que s'havien paralitzat amb la crisi). Però recorden que hi ha un problema de fons: el nombre de lectors es redueix, i els joves perden ràpidament l'hàbit de lectura.