El fotògraf i publicista Leopoldo Pomés, retratista de la Gauche Divine, creador d'anuncis mítics i reputat gastrònom, ha mort avui a Barcelona als 87 anys. Nascut l'any 1931 en una família petitburgesa d'idees progressistes, va viure una infantesa marcada per la Guerra Civil i el nacionalcatolicisme franquista. Del seu pare, el fill d'un bufador de vidre que havia prosperat com agent comercial del sector alimentari, en va heretar el sentit de l'ordre i de l'elegància, els secrets de la música, les primeres nocions gastronòmiques i la càmera Kodak familiar que li va canviar la vida.

Pomés acabava de publicar el seu llibre de memòries No era pecat, escrit amb la col·laboració de Lídia Penelo. Durant la presentació a la premsa va assegurar que "mirar, per mi, és el més important de tot". Una importància de la mirada clau no només en el seu treball, sinó en el seu dia a dia. "No he pogut deixar de mirar i cada dia m'agrada més. No paro de mirar, no és que m'ho proposi". 

Amic dels artistes de Dau al Set, poeta ocasional i fotògraf autodidacte, Pomés va exposar per primera vegada l'any 1958 a les prestigioses Galeries Laietanes. Malgrat aquests inicis artístics, a Pomés se l'ha conegut especialment per la seva fotografia publicitària i de moda i per la seva vinculació a la Gauche Divine. Per aquells anuncis de dones boniques i cavalls, Manuel Vázquez Montalbán va assegurar que Pomés havia erotitzat tot un país. Amb la seva inseparable sòcia, companya i exdona Karin Lenz, va crear el tàndem personal i professional: creadora de les millors campanyes d'Studio Pomés, amb encàrrecs tan coneguts com els tradicionals anuncis de cava Freixenet, els de les famoses "bombolles", que van realitzar fins a l'any 2006. També va ser responsable de la cerimònia d'obertura del Mundial de Futbol del 1982 i va crear la campanya de presentació de la candidatura de Barcelona pels Jocs Olímpics de 1992.

Hedonista i gastrònom –va dedicar un llibre a la teoria i pràctica del pa amb tomàquet– i bon amfitrió, juntament amb l'arquitecte Alfonso Milà van muntar el Flash-Flash del carrer de la Granada del Penedés, restaurant exclusivament dedicat a les truites i decorat amb les memorables imatges de Karin Lenz. Anys més tard obriria Il Giardinetto, el seu altre restaurant, obra d'un altre arquitecte bon amic seu, Federico Correa, especialitzat en cuina italiana. Pare de quatre fills –Juliet, Poldo, Iván i Ciro– i avi de diversos nets, l'any 2018 va ser guardonat amb el Premi Nacional de Fotografia.

La Generalitat com el govern espanyol han lamentat la mort de Pomés. A través d'una piulada, el president de la Generalitat, Quim Torra, ha destacat que al llarg de la seva carrera "va contribuir a aportar una mirada moderna i renovadora de la societat a través de les seves imatges".

Per la seva part, el president del govern espanyol en funcions, Pedro Sánchez, ha remarcat, també a Twitter, que la trajectòria de Pomés va estar vinculada a l'avantguarda artística "sempre compromesa amb la modernitat. Avui ens deixa Leopoldo Pomés, però ens queda la seva creativitat, patrimoni de la imatge i la publicitat al nostre país".

El Departament de Cultura ha definit Pomés com "un referent indiscutible de la fotografia catalana contemporània, i Creu de Sant Jordi l'any 1999". Cultura ha traslladat el seu condol als familiars de l'artista i ha assegurat que trobaran a faltar la seva mirada. "Ens dol la mort de l'artista Leopold Pomés", ha assenyalat la consellera de Cultura, Mariàngela Vilallonga també a través de Twitter. "El vaig visitar fa uns anys a casa seva, un lloc especial com ell. Amable, cordial i d'ulls penetrants".

A través d'un comunicat, el ministre de Cultura en funcions, José Guirao, ha indicat que Pomés va ser "un renovador del llenguatge fotogràfic, especialment en l'àmbit de la publicitat i la comunicació visual". Guirao ha recordat que des del 2006 es va dedicar plenament a la seva obra fotogràfica. "Va introduir la mirada artística en l'àmbit publicitari".