El Museu d'Art Modern de Nova York (MOMA), un dels més prestigiosos del món, ha adquirit un gran lot d'obres de l'artista plàstic Antoni Llena. Les obres representen diverses etapes de la seva carrera, des dels anys seixanta, quan s'iniciava a l'art conceptual, fins als treballs més recents. La notícia ha estat facilitada per la galeria A/34, que ha presentat dues exposicions de l'artista català en els darrers anys. El MOMA ha comprat cinc "escultures dissecades" de 1968, un dels seus "papers retallats" de 1986 i un conjunt de 109 dibuixos procedents de la sèrie "SOS. Senyals de fum des d'un subsòl", un projecte en què Llena està ficat des de fa alguns anys i que el 2012 va exposar al Tecla Sala de l'Hospitalet i a diversos museus catalans.

Artista gràcies a la Caputxinada

Antoni Llena i Font (Barcelona, 1942) va ingressar de jove als caputxins i mentre estava al convent va dedicar-se esporàdicament a la pintura. A partir de 1964 va apropar-se a l'art conceptual. L'any 1966, arran de la Caputxinada, va tenir ocasió de conviure amb Antoni Tàpies i Albert Ràfols-Casamada, els que, amb Alexandre Cirici i Pellicer, van donar suport a la seva carrera. El 1969 ja va fer la seva primera exposició individual i va començar a relacionar-se amb els joves que estaven renovant el panorama artístic català. Amb Jordi Galí, Sílvia Gubern, Àngel Jové i Albert Porta va realitzar la primera obra de vídeo-art de l'Estat. Llena sempre ha estat partidari de l'ús de materials molt senzills. Després de passar una dècada sense crear, als anys vuitanta va reprendre la seva connexió amb el món artístic. Ha estat molt reconegut per les seves petites obres de paper, però també ha realitzat grans obres públiques, com el David i Goliat de la plaça dels Voluntaris o el monument als Castellers de la plaça Sant Miquel (un monument que va ser molt polèmic i que va patir retards i modificacions).

Monument als castellers (plaça sant Miquel   Barcelona)

Monument als castellers. Foto: Jordi Ferrer.

Un home senzill que aposta per la fragilitat

Antoni Llena sempre ha apostat per l'equilibri i la fragilitat. En una ocasió va declarar: “A través de les meves pintures i escultures (que són, de fet, una mateixa cosa), prenc partit per la inconsistència perquè estic segur que defensar la fragilitat equival a defensar la realitat. La pintura és pensament i no vull renunciar a inventar ni a invertir-la”. Llena, que ha estat professor de l'Escola Eina i de la Universitat de Girona, sempre ha estat un home discret, però el Departament de Dibuixos i Gravats del MOMA ha assegurat que se sent molt satisfet per haver efectuat aquesta adquisició, perquè l'obra de Llena reflecteix molt bé el missatge que el museu vol difondre.

 

Foto de portada: David i Goliat, a la plaça dels Voluntaris de Barcelona.