Els germans José i David Muñoz, coneguts artísticament com a Estopa, han presentat aquest dimecres la seva particular nadala per a la campanya de Nadal d’Aena, una composició inspirada en una cançó popular i anònima del poble extremeny dels seus pares, Zarza-Capilla. “Ho té tot, però no la coneix ningú”, ha dit en David durant l’acte de presentació, celebrat a la Fundació Joan Miró de Barcelona. Els dos cantants han volgut recuperar aquesta melodia nadalenca tradicional, que segons han explicat només recorden “els més antics del lloc”, i l’han “estopeïtzat” per fer-ne una versió més actual i amb segell propi. “L’hem actualitzat, amb alguns canvis”, han puntualitzat, tot destacant que es tracta d’una cançó absolutament anònima, “com El Lazarillo de Tormes, però en cançó”.
La nadala, que porta per títol Villa & Ziko —un joc de paraules amb els noms dels futbolistes David Villa i Zico—, s’ha donat a conèixer amb un espot rodat a l’Aeroport Barcelona-El Prat. L’anunci té com a protagonistes els mateixos germans Muñoz, que interpreten la peça musical mentre presenten aquesta melodia d’origen extremeny. Amb aquest projecte, Estopa ha volgut fer un homenatge a la seva família i, alhora, reivindicar el castúo, la varietat dialectal pròpia d’Extremadura. “Volem que aquest himne de la nostra família també ho sigui de tots”, han assegurat. Amb el seu habitual sentit de l’humor, en David ha reconegut entre rialles: “I al final va colar. Els hi vam vendre la moto”, en referència a com van aconseguir convèncer Aena per incloure la proposta a la campanya.
L’anunci comença quan tots dos es disposen a agafar un vol a l’aeroport, però l’escena pren un gir inesperat quan en José desapareix en seguir un elf que l’endinsa en un món màgic ocult dins la terminal. Allà, les cintes transportadores de maletes es converteixen en conductes de regals. Mentre en David el busca, recorrent diferents espais de l’aeroport —des de la sala de lactància fins a les cafeteries o les sales VIP—, el seu germà col·labora amb els elfs per reactivar l’esperit nadalenc amb l’ajuda de la música. Dirigit pel cineasta uruguaià Álvaro Brechner, l’espot forma part de la campanya d’Aena Cada any la màgia de Nadal arriba pels nostres aeroports i compta amb la participació del cantant Albert Pla i “l’actriu que va sortir als tres primers videoclips” de la banda, ha apuntat en José.
Segons han expressat els propis germans Muñoz, “estem feliços de protagonitzar la nova campanya publicitària d’Aena, ja que creiem que són una peça fonamental per fer que el Nadal arribi a totes les llars, connectant persones i facilitant el transport de regals i altres mercaderies”. Els artistes han subratllat també la seva vinculació personal amb els aeroports: “Som usuaris habituals, són essencials per a la nostra feina i la nostra vida personal, ja que, com tantes persones, tenim família i éssers estimats en altres províncies i llocs del món”.
