L'any 1974 el fotògraf Nicholas Nixon (Detroit, 1947) va retratar la seva dona Bebe i les seves cunyades Heather, Laurie i Mimi en una fotografia que va descartar. L'any següent hi va tornar i va iniciar una de les sèries més mítiques de la fotografia contemporània, Les germanes Brown.

Repetint el ritual que els pares de les Brown ja feien, amb una fotografia cada any, Nixon va anar prenent nota dels canvis físics que el pas del temps anava deixant en unes dones que l'any 75 tenien 25, 23, 21 i 15 anys respectivament. La sèrie, que continua avui dia, no s'ha escapat dels estralls de la covid-19, que va fer que la fotografia de la trobada del 45è aniversari s'hagués de substituir, com en tantes reunions familiars, per una sessió de zoom.

Ara, el centre de fotografia KBr, de la Fundació Mapfre, exposa per primera vegada a Barcelona la sèrie completa de Nixon, que va adquirir l'any 2009 per a la seva col·lecció. Fins al 29 de juny, els visitants podran resseguir l'evolució d'aquestes ja mítiques quatre germanes al llarg de quatre dècades i mitja.

Les germanes Brown s'exposa en paral·lel amb una amplíssima retrospectiva del fotògraf Garry Winogard (Nova York, 1928-Tijuana, 1984), retratista de la vida americana i dels canvis socials i culturals del país al llarg del segle XX.

Atrapar el temps

Nixon, conegut pels seus treballs sobre la parella i la vellesa, és fill únic de pares fills únics i potser per això va decidir convertir la seva dona i cunyades en protagonistes d'una sèrie que reflexiona sobre els vincles familiars i el pas del temps, al qual sembla voler atrapar amb la seva càmera de gran format. Al llarg de les quatre dècades i mitja des de la primera fotografia, les fotografies repeteixen sempre les posicions de les quatre protagonistes, que mantenen la mirada fixa a la càmera sense forçar el gest, però amb els anys s'acosten, els toquen, s'abracen, tanquen els ulls, giren la vista...

Però no només petits detalls permeten intuir canvis vitals i situacions personals que les afecten i els canvis de vestuari i pentinat ens permeten reconèixer les modes i els estils de les darreres dècades, sinó que recorrent els retrats les veiem madurar i envellir, convertint-se en mares, en àvies... Les arrugues, els cabells blancs són el testimoni d'una vida viscuda, i les formes com elles mateixes han volgut aparèixer a les fotos, una mostra de l'amor entre germanes.

La darrera foto, un zoom

El darrer retrat de la sèrie, fins al dia d'avui, està fet a través de videoconferència davant la impossibilitat de reunir les quatre protagonistes per al retrat del 2020. D'aquesta manera, aquesta darrera imatge també és un símbol inquietant dels nostres temps. El record que per sempre ens deixarà la pandèmia: reunions familiars via zoom i distàncies escurçades per la comunicació virtual.

Esperem amb candeletes que les germanes Bebe, Heather, Laurie i Mimi hagin estat vacunades i aquest any es puguin retrobar davant l'objectiu de Nixon. De moment, fins al 29 d'agost podeu recórrer completa la sèrie icònica de la fotografia contemporània. 

1. Les germanes Brown l'any 1975

Les germanes Brown. 1975/Fundación MAPFRE Collection. © Nicholas Nixon

2. Les germanes Brown l'any 1980

Les germanes Brown. 1980/Fundación MAPFRE Collection. © Nicholas Nixon

3. Les germanes Brown l'any 1985

Les germanes Brown. 1985/Fundación MAPFRE Collection. © Nicholas Nixon

4. Les germanes Brown l'any 1990

Les germanes Brown. 1990/Fundación MAPFRE Collection. © Nicholas Nixon

5. Les germanes Brown l'any 1995

Les germanes Brown. 1995/Fundación MAPFRE Collection. © Nicholas Nixon

6. Les germanes Brown l'any 2000

Les germanes Brown. 2000/Fundación MAPFRE Collection. © Nicholas Nixon

7. Les germanes Brown l'any 2005

Les germanes Brown. 2005/Fundación MAPFRE Collection. © Nicholas Nixon

8. Les germanes Brown l'any 2010

Les germanes Brown. 2010/Fundación MAPFRE Collection. © Nicholas Nixon

9. Les germanes Brown l'any 2015

Les germanes Brown. 2015/Fundación MAPFRE Collection. © Nicholas Nixon

10. Les germanes Brown l'any 2020

Les germanes Brown. 2020/Fundación MAPFRE Collection. © Nicholas Nixon