H(a)unting Images: anatomia d’un tret és l'exposició que es presenta avui al CaixaForum i que estarà oberta fins el 7 de gener. Es tracta d'una mostra sobre les analogies entre les armes de foc i les càmeres. Es tracta d'una exposició organitzada per les joves comissàries Ada Sbriccoli i Arola Valls, i aplega vint-i-tres obres de la Col·lecció d’Art Contemporani ”la Caixa”, de la Col·lecció MACBA i de la Col·lecció Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. L'exposició s'emmarca dins la tercera edició del cicle Comisart de l'Obra Social "la Caixa", que tracta de buscar nous talents en l'àmbit de la preparació d'exposicions. El dijous 16, dins el marc d'aquesta exposició, l'artista libanès Rabih Mroué oferirà una conferència definida com a "no acadèmica", a les 19h, al CaixaForum.

sophie ristelhueber la caixa

Sophie Ristelhueber, Fait #28, 1992. Col·lecció "la Caixa" d'Art Contemporani © Sophie Ristelhueber, VEGAP, Barcelona, 2017.

En l'estela de Étienne-Jules Marey

Les comissàries van pensar aquesta exposició quan van conèixer una màquina realitzada pel científic francès Étienne-Jules Marey: un fusell habilitat per fer fotografies. Marey l'usava perquè estava obsedit per capturar el moviment en imatges i amb ell va enregistrar les diferents fases del moviment d’ocells, cavalls i homes. Marey celebrava haver descobert un fusell que no matava, però les comissaries es pregunten si, en realitat, tot aparell fotogràfic no té una càrrega predatòria. Fins a cert punt, els fotògrafs són caçadors i les imatges, sobretot en els fotoreportatges, són trofeus, en què el fotògraf ha sorprès al retratat. Afirmen que en qualsevol fotografia hi ha sempre, inevitablement, un cert grau d'agressió.

De l'arma a la cicatriu

Les comissàries han articulat l'exposició al voltant de tres grans blocs: el Dispositiu, la Captura i la Petjada. Entre les obres més destacades referents al Dispositiu, caldria mencionar la fotografia d'una escena de caça en un context suburbà, de Jeff Wall, i els vídeos de Harun Farocki, que aprofiten gravacions reals de l'exèrcit nord-americà en la primera Guerra del Golf per mostrar el potencial agressiu de la imatge. Uns vídeos que acaben banalitzant la violència en amagar la violència i convertir la guerra en un simple videojoc. Respecte a la captura, destaca una videoinstal·lació de Jaime Peñafiel, Maltrato, realitzada mitjançant fotografies, que mostra la destrucció paulatina d'un mur de flors i insta a reflexionar sobre la violència i la pèrdua i sobre l'enganyós encant que pot tenir la destrucció.

bleda i rosa obra social la caixa

Bleda i Rosa, Voltants de Waterloo, 18 de juny de 1815. Camps de batalla , 2010-2012. Col·lecció "la Caixa" d'Art Contemporani © Bleda y Rosa, VEGAP, Barcelona, 2017: pàg. 33.

Cicatrius o no

Algunes de les obres més interessants de l'exposició es poden contemplar a l'apartat final, el consagrat a les Petjades. Intenta reflexionar sobre la distorsió que pot oferir la imatge, que no pot arribar a copsar mai l'horror que s'ha viscut en un espai, especialment si aquest horror ha passat fa un temps. Bleda i Rosa presenten una col·lecció de grans fotografies d'escenaris bèl·lics europeus, on no es percep cap signe de la brutalitat i la mort que hi va regnar fa temps. Per la seva banda, Sophie Ristelhueber presenta una sèrie de fotografies del desert de Kuwait, després de la Primera Guerra del Golf, en què les restes del conflicte queden absolutament distorsionades, fins el punt que no és possible relacionar-les amb cap patiment humà.

Comisart

El programa Comisart, que amb aquesta exposició culmina la seva tercera edició és una iniciativa de l'Obra Social "la Caixa" per descobrir nous talents i posar en valor les obres del seu fons. En aquesta ocasió, Comisart ha permés fer realitat 3 projectes de joves creadors, d'entre els 60 que es van presentar a la convocatòria. A més a més del projecte d'Ada Sbriccoli i Arola Valls, enguany es presentaran les exposicions comissariades per Ángel Calvo i Alexandra Laudo. Han estat triats tant per la seva qualitat, com per la visió innovadora que presentaven les seves iniciatives. Aquests projectes es convertiran en exposicions al CaixaForum, realitzades principalment amb materials dels fons de la Col·lecció La Caixa i la Col·lecció MACBA. I, a més a més, es concediran borses de viatge per anar a Rússia i a l'Europa Central per a alguns dels participants en el projecte. L'Obra Social "la Caixa" valora molt positivament aquesta iniciativa, que amplia d'edició en edició. Considera que amb aquesta iniciativa hi guanyen els joves professionals, que tenen una oportunitat de mostrar les seves capacitats; hi guanya el públic, que té ocasió de veure realitats més fresques; i hi guanya la col·lecció d'Art Contemporani "la Caixa", que pot donar-se a conèixer per noves vies.

 

Foto de portadaJeff Wall. Una escena de caça. [Escena de caça]. 1994. Fotografia en color. Transparencia Cibachrome, marc d'alumini i llum fluorescent. 183 x 253 cm. Col·lecció "la Caixa" d'Art Contemporani