Brad Pittés una estrella com les d’abans. I té un talent enorme a l’hora de ficar-se dins d’una escena, té un instint brutal”. Paraula de Quentin Tarantino. I si ho diu el geni que el va dirigir a Hi havia una vegada... a Hollywood i a Maleïts malparits la frase va a missa. "És un actor increïblement subtil, extremadament intel·ligent. En cert sentit, és un actor infravalorat”, opina James Gray, que el va tenir a les seves ordres a Ad Astra. Són només dues valoracions, prou significatives i gens excepcionals, que engrandeixen la figura de William Bradley Pitt (Shawnee, Oklahoma, 1963).

🕴🏻 El zombi de John Belushi o disbauxa a la catalana

Etern sexsymbol des de fa 30 anys. Intèrpret de llarg recorregut, més arriscat del que tots plegats recordem d’entrada i carn de paparazzi (les seves relacions amb Gwyneth Paltrow, Jennifer Aniston i Angelina Jolie van omplir pàgines i més pàgines). Brad Pitt ha sabut construir-se una carrera interesantíssima, com a cap de cartell i com a secundari de luxe. També com a productor amb olfacte amb la seva empresa Plan B. D’alguna manera, seguint les passes dels seus admirats Paul Newman i Robert Redford, amb qui va protagonitzar la molt reivindicable Spy Game.

Brad Pitt ha sabut construir-se una carrera interesantíssima, com a cap de cartell i com a secundari de luxe

Ara, Pitt arriba a les cartelleres amb Bullet Train, una divertidíssima comèdia d’acció que aposta per una violència hiperestilitzada, tan propera a referents japonesos i coreans com als cartoons més passats de voltes. A la pel·li, l’actor es converteix en Ladybug (marieta), un desmanegat especialista a complir missions complicades, un assassí al·lèrgic a la violència que inevitablement acompanya els seus perillosos encàrrecs, i un paio en crisi obsessionat amb la malastrugança que sembla perseguir-lo. El nostre home és un dels passatgers del shinkansen que cobreix el trajecte de Tokio a Kioto, i s’ha de fer amb un misteriós maletí, un macguffin de manual, que també és l’objectiu de cinc sicaris a sou que competeixen repartits entre els vagons del tren bala. Les dues hores llargues del viatge passen volant, sí, però donen perquè els extravagants criminals es disparin, es trenquin la cara, s’enverinin o s’apunyalin.

Trailer de Bullet Train

Adaptació d’una novel·la de Kotaro Isaka, recentment publicada al nostre país per Destino, Bullet Train beu dels manga, de les històries de samuràis i de la cultura pop per oferir una muntanya russa plena de sang i cadàvers, desmembraments i explosions. Tan trepidant com explosiva, tan hiperbòlica com caricaturesca, un divertiment en el qual Pitt es retroba amb el director David Leitch, antic especialista en escenes perilloses a mil i una pel·lícules. També doble d’acció del mateix actor a films com El Club de la lluita o Sr. i Sra. Smith. Tota una insospitada picada d’ull cap a l’oscaritzat personatge de Pitt a Hi havia una vegada a... Hollywood. Leitch va debutar codirigint la fabulosa John Wick (2014), amb la qual Bullet Train comparteix trets evidents, i va signar Atómica (2017) i Deadpool 2 (2019), on Pitt hi feia un cameo. Una pràctica que aquí continua amb l’aparició sorpresa d’un grapat de celebritats que no desvetllarem (però que, d’alguna manera, retornen alguns favors al nostre home, i fins aquí podem llegir) i que contribueixen a la causa dels riures desacomplexats.

Bullet Train beu dels manga, de les històries de samuràis i de la cultura pop per oferir una muntanya russa plena de sang i cadàvers

Tot i que de vegades sembli perdre el rumb, Bullet Train és espectacular en la concepció de les set-pieces d’acció desfermada, apostant per un muntatge sincopat, salts temporals i plans congelats amb lletres sobreimpreses presentant els personatges, i té una comicitat a prova de bombes, deixada anar en l’acceleradíssim tram final. Així mateix, la pel·lícula encomana bon rotllo, i es beneficia de la seva lleugeresa, i d’un repartiment tan estrany com funcional que rema a favor d’obra. Hi apareixen Aaron Taylor-Johnson (Kick-Ass) i Brian Tyree Henry (Eternals) com a insòlita parella de germans assassins, Joey King (protagonista de les tres entregues de The Kissing Booth, tot un èxit a Netflix) convertida en una ingènua (?) noieta amb estètica lolipop i gust per la literatura pulp (no és casual que, abans de destapar les seves habilitats, vagi llegint un clàssic com Shibumi, escrit per Trevanian), i, compte, Bad Bunny! El cantant de Puerto Rico se suma a aquest juganer llargmetratge, perfecte per competir en recaptacions milionàries amb blockbusters marvelites i amb (infectes) comèdies familiars amb pares de família nombrosa.

Amb Bullet Train, Brad Pitt manté el carisma que l’acompanya des de fa més de 30 anys

Amb Bullet Train, Brad Pitt manté el carisma que l’acompanya des de fa més de 30 anys. I ens convida a fer memòria i a recordar les millors interpretacions de la seva carrera. Us proposem un top 5 dels millors films de l’actor, amb algunes condicions. Per un costat, no repetirem director, i per l’altre ens centrarem en projectes on l’actor era cap de cartell, deixant de banda els seus papers secundaris i, per tant, mantenint fora de la selecció títols que molt bé podrien ser a la llista, com 12 anys d’esclavitud (2012), Cremeu-ho després de llegir-ho (2008), l’estupenda franquícia Ocean’s Eleven o Snatch, porcs i diamants (2000). Aquesta és la nostra selecció, i us convidem a escollir la vostra.

1
Máquina de guerra (2017)
'Bullet Train': Sang, riures, un tren i... Brad Pitt

Probablement, sigui una pel·lícula irregular i gens rodona, però l’afegim per convidar-vos a descobrir una de les interpretacions més sorprenents de la carrera de Pitt. En aquesta, una de les primeres produccions de Netflix amb una superestrella de Hollywood, l’actor interpreta el general Glen McMahon, enviat a l’Afganistan per mirar de salvar l’inevitable fracàs de l’actuació militar nord-americana al país. Amb un to obertament satíric, el film comença amb una veu en off que diu això: “Aaah, Amèrica. Model d’autocontrol i respostes proporcionades. Portador de calma i bondat al món. Què fas quan participes en una guerra que no pots guanyar de cap manera? Òbviament, acomiadant al paio que no la guanya i contractant-ne un altre”, per assenyalar-nos McMahon, deixant veure els seus peus mentre aixeca el cul del vàter i tira de la cadena.

Máquina de guerra

A partir d’aquí, Máquina de guerra dibuixa el perfil del protagonista, un militar que només juga per guanyar, a qui els seus homes adoren perquè sempre dona la cara per ells, i que es veu atrapat entre la seva voluntat estratègica i els càlculs, aliances i interessos de pixatinters, polítics de baixa estofa i alta influència, i diplomàtics que només pensen en tornar a casa. Dirigida per David Michôd (Animal Kingdom), la pel·lícula defensa la seva tesi antibel·licista posant el focus en com és d'absurd conquerir un país amb l’excusa de salvar-lo, i tractar que la població vegi com a amics els seus invasors. I explota els recursos interpretatius d’un Pitt insòlit, capaç de crear el seu personatge a partir d’una forma de caminar i córrer molt particular i d’una ganyota facial. (Disponible a Netflix)

2
Mátalos suavemente (2012)
'Bullet Train': Sang, riures, un tren i... Brad Pitt

Andrew Dominik és un altre cineasta amb el qual Pitt ha donat el millor de sí mateix. Ho va fer a un western més líric que èpic, gens convencional i molt reivindicable, com L'assassinat de Jesse James comès pel covard Robert Ford (2008). I també en aquesta sorprenent mostra de cinema noir que també pretenia destruir les consolidades claus del gènere. I que afegia una gens amagada capa de crònica, i crítica, sociopolítica: i és que la terrorífica crisi econòmica de 2008 i el capitalisme que trontolla són dos personatges més en aquest thriller de mafiosos i matons morts de gana, de revenges i atracaments, que maten mentre de fons escolten, o veuen, discursos d’Obama i Bush Jr. alertant de les inevitables mesures que paguen els de sempre.

Mátalos suavemente

A Mátalos suavemente, Brad Pitt no apareix fins als 25 minuts de metratge, però un cop el presenten, es converteix en inevitable centre d’atenció per l’espectador. I això que per la pel·li s’hi passegen James Gandolfini, Ray Liotta o Ben Mendehlson. Sicari al servei d’un invisible mafiós, el personatge de Pitt dispara sense miraments, i deixa anar perles políticament incorrectes: “Amèrica no és un país, és un negoci. I ara, paga’m”. Feina feta no fa destorb. (Disponible a Filmin i Movistar+)

3
Moneyball (2011)
'Bullet Train': Sang, riures, un tren i... Brad Pitt

“Hi ha equips rics, equips pobres, 15 metres de merda i per sota estem nosaltres. Som donants d’òrgans pels rics”, diu Billy Beane, general mànager dels Athletic’s d’Oakland, en una reunió on, després de traspassar els millors jugadors del seu equip, intenta planificar una plantilla que doni la cara a una Lliga Professional on la resta d’equips multipliquen per molt el seu pressupost. La desesperació el porta a confiar en un mètode insòlit al món de l’esport, basat en estadístiques i càlculs informàtics: matemàtiques contra experiència i olfacte. Moneyball ens endinsa en el món del beisbol, i, de vegades, l’espectador europeu pot perdre’s enmig de termes i regles que ens queden ben lluny. Però, en realitat, entendre o no què carai fa un primera base o un receptor no té importància.

Moneyball

Moneyball parla de què significa lluitar contra els elements i esquivar les pressions per ser fidel a una idea trencadora, i reflexiona sobre les pors davant les esquerdes del sistema. I va molt més enllà, sense deixar d’abraçar-lo, de les constants del cinema esportiu: que l’equip aconseguís el rècord de victòries consecutives de la història de la lliga de beisbol no té l’èpica esperada perquè, com diu Billy Beane, “tot això només importa si canviem les coses, si trascendim”. Basada en una història real, i amb un guió de ferro coescrit per Steven Zaillian (La llista de Schindler) i per Aaron Sorkin (El Ala Oeste de la Casa Blanca), Moneyball ens regala una de les millors interpretacions d’un Brad Pitt molt ben acompanyat per Jonah Hill i Philip Seymour Hoffman. (Disponible a Movistar+)

2
Seven (1995)
'Bullet Train': Sang, riures, un tren i... Brad Pitt

En realitat, les tres pel·lícules que Pitt ha interpretat a les ordres de David Fincher haurien de ser en aquest top-5. Tant l’icònica El Club de la Lucha (1999) com El curiós cas de Benjamin Button (2008) són fabuloses, però ens quedem amb Seven per diverses raons. La primera, perquè és, probablement, el thriller més rellevant i influent (mil i una pel·lis s’hi han inspirat, o directament l’han copiat sense escrúpols... heu vist The Batman?) dels darrers 50 anys, encara més que El silenci dels anyells, la seva principal competidora al tro dels millors films de suspens contemporanis.

Seven

Fincher aposta per una estètica fosca i incòmode, que construeix una atmosfera asfixiant, tèrbola, perfecta per una recargolada i esgarrifosa trama que planteja dilemes morals de llarg abast i en la que un parell de policies (quina química, la de Pitt i Morgan Freeman) segueixen la pista d’un assassí en sèrie que mata seguint pautes bíbliques i castigant culpables dels set pecats capitals. Una altra obra mestra amb un dels millors finals de la història del cinema. (Disponible a HBO Max i Movistar+)

1
Hi havia una vegada a... Hollywood (2019)
'Bullet Train': Sang, riures, un tren i... Brad Pitt

Quentin Tarantino reescriu la història i fa el seu particular homenatge al Hollywood d’aquell període, finals dels anys 60, on el país va perdre la innocència. Mirant Vietnam de reüll, havent trepitjat la Lluna i patit els traumàtics atemptats als germans Kennedy i a Martin Luther King, aquella època encara havia d’omplir pàgines dels diaris amb els assassinats rituals de Sharon Tate i els seus convidats a la casa que l’actriu compartia amb el seu (aquella nit absent) marit Roman Polanski. Tarantino (que ja havia dirigit a Pitt a una altra meravella que podria ser al top, Maleïts malparits) fa servir l’atmosfera de pànic que es va viure per culpa de Charles Manson i els seus demoníacs per explicar-nos un conte: el de la redempció d’un actor en hores baixes, interpretat per Leonardo DiCaprio.

Érase una vez en Hollywood

En aquell Hollywood que obria les portes a una nova onada de creadors (els Coppola, Scorsese, Friedkin, Bogdanovich, Cimino...), Tarantino posa el focus en aquella altra part de la indústria, la de les sèries televisives i els spaghetti-western com a refugi d’antigues estrelles tronades. A la pel·li, Brad Pitt es converteix en un especialista d’escenes perilloses, mà dreta, xofer, noi dels encàrrecs, i amic inseparable del protagonista. I Tarantino li regala un grapat d’escenes extraordinàries, on el lacònic Cliff Booth (el personatge de Pitt) es baralla amb Bruce Lee, es treu la camisa mentre arregla una antena al sostre d’una mansió, es passeja per un ranxo deixat de la mà de Déu okupat per la secta mansoniana (una escena que és pur cinema de terror), o es col·loca fumant-se una cigarreta banyada en àcid mentre passeja el seu gos, a la meravellosa recta final d’una inqüestionable obra mestra. (Disponible a HBO Max)