Les ciutats intel·ligents, smart cities pel seu nom original en anglès, són les metròpolis del futur, que barregen tecnologia i innovació amb la promesa de la sostenibilitat. Certament, la ciutat del futur no pot ser sinó sostenible i eficient a nivell energètic, seguint els principis del respecte amb el medi ambient. És el que hem vist aquesta darrera setmana a la fira Smart City Expo, celebrada al recinte de Gran Via, i on Endesa hi ha portat també les seves propostes per avançar en el concepte de ciutat intel·ligent i eficient energèticament. 

La proposta d'Endesa passa per "descarbonitzar les ciutats", segons explica Juan Garrigosa, el responsable de l’àrea d'Smart Cities d'Endesa X. Amb aquesta premissa, l'empresa va llançar fa dos anys una estratègia basada en propostes per complir els objectius que es marquen des de Brussel·les, i als quals molts països europeus, com Espanya, són lluny de complir-los. Garrigosa explica que el seu àmbit d'actuació va des de l'enllumenat públic fins a la mobilitat urbana i l'edificació, estudiant tots els punts febles de la política mediambiental. 

Garrigosa explica que Endesa, "conscient de la seva capacitat per a contribuir a assolir una economia baixa en carboni, ha establert un full de ruta cap a la descarbonització del seu mix energètic el 2050, que estableix objectius intermitjos de reducció d'emissions de diòxid de carboni (CO2) pels anys 2020, 2030 i 2040. Aquest full de ruta se sustenta en una clara aposta per les energies renovables, l'impuls de la mobilitat elèctrica i l'optimització de la gestió de les tecnologies tradicionals". 

I és que, com ha de ser la ciutat del futur? Segons Garrigosa està molt clar: "Orientada als ciutadans, autosuficient, amb un consum baix d'energia, ben comunicada i enfocada a donar serveis als ciutadans".

iluminacion eficiente

Cap a una mobilitat elèctrica

Segons explica el responsable d'smart cities, la mobilitat provoca gairebé el 30% de les emissions a les ciutats provocades per l'efecte de l'ésser humà. És per aquest motiu que Endesa ha fet una gran aposta per la mobilitat elèctrica i la cerca de solucions per dur-la a terme. El potenciament del cotxe elèctric és un dels pilars, i el principal problema que té aquest tipus de vehicle és els punts de recàrrega elèctrica i la por de l'usuari d'una autonomia justa. 

"En el sector del cotxe elèctric, hi hem treballat molt ja, però arribarem al punt d'inflexió l'any que ve", quan l'empresa haurà assolit els més de 2.000 punts de recàrrega a tot l'Estat, dels quals 300 a Catalunya. "Es tracta de posar-ho molt fàcil a l'usuari perquè emprar el vehicle elèctric no sigui una càrrega", tot i que, assegura, "cal continuar treballant en les autonomies dels vehicles". 

recarga vehiculo

Però la mobilitat elèctrica també té un gran camp per córrer amb les administracions i el transport públic. De fet, Endesa ha tancat una col·laboració amb Transport Metropolità de Barcelona (TMB) per tal d'ajudar a desplegar la xarxa dels autobusos elèctrics, amb un sistema de recàrrega ultrarràpida, "que permet carregar el vehicle en només 6 minuts", explica Garrigosa. "Amb TMB vam començar a treballar en un projecte europeu per a la recàrrega dels autobusos elèctrics de la línia H16, amb un pantògraf de 400 kw perquè el bus recarregui la bateria al final de la línia, mentre la gent puja i baixa, en només 6 minuts". Això permet que l'autobus estigui funcionant moltes hores sense problema. A principi del 2020, la línea H16 comptarà ja amb 4 punts de recàrrega instal·lats per Endesa d’aquest tipus, que permetran garantir la càrrega dels 22 autobusos articulats que actualment circulen per aquesta línia metropolitana, així com donar un millor servei als viatgers.

Edificació sostenible

A banda de la mobilitat, les ciutats intel·ligents necessiten una reforma integral també en l'edificació i l'habitatge, que per ara comporta el 40% de les emissions a les ciutats. En aquest sentit, algunes de les solucions que proposa Endesa són les plaques solars, tot i que Garrigosa explica, "cal lluitar perquè baixi el preu d'aquestes". De fet, en il·luminació, l'estalvi pot arribar a ser del 70% d'eficiència energètica.

A més, en edificació es treballa també en l'àmbit de la climatització, però la climatologia del lloc afecta molt, i per tant en climes mediterranis com a Catalunya, el marge d'estalvi és més petit, però en llocs més freds es pot arribar fins al 40% o 50%. La proposta tracta d'actualitzar els sistemes d'aerotèrmia, "que poden ser fins a quatre vegades més eficients que una caldera tradicional". A més, també monitoritzen amb una plataforma el que passa dins els edificis i així es pot comparar. 

Consciència social

El que és evident és que l'ésser humà ha de canviar també els hàbits per tal d'assolir els índexs de sostenibilitat desitjats. En aquest punt hi entren en joc les facilitats que aporten les noves tecnologies, com el big data, el reconeixement facial o la intel·ligència artificial. Amb tot, Garrigosa es mostra convençut que "cada vegada més la societat és conscient de les necessitats de viure de manera sostenible i aplicar les facilitats que la tecnologia aporta en aquest àmbit".

Per últim, Garrigosa explica que Endesa compta amb sistemes que els ajuden a monitoritzar les principals causes d'insostenibilitat i ineficiència per tal d'identificar el que cal millorar.