Prevenir l’abandonament escolar i acompanyar i motivar a joves estudiants en situació de vulnerabilitat per tal de promoure l’ocupació en un futur, és l’objectiu principal del projecte Youth Challenge, de la companyia de telecomunicacions Cellnex. Un projecte social i de voluntariat, que pretén crear aliances amb instituts i escoles que ofereixen el Programa de Formació Bàsica, el Programa de Formació i Inserció (PFB/PFI) i el Grau Mitjà i Superior en telecomunicacions, electrònica i electricitat.

Mitjançant una mentoria i un coaching per part de voluntaris de Cellnex, aquesta formació i seguiment pretén acostar la realitat amb la qual es troben als joves estudiants que encara no s’han endinsat al món laboral. Uns estudiants que es troben en situacions vulnerables per falta de referents i d’un entorn familiar i social de suport segur, que els permetrà una aproximació que els servirà per conèixer i adquirir noves experiències, així com topar-se amb alguns dels problemes reals que es trobaran al finalitzar els estudis.

La xifra d’abandonament escolar i d’atur juvenil a Espanya són les més altes de la Unió Europea

A causa de les alarmants xifres d’abandonament escolar prematur i de desocupació juvenil a Espanya i a Itàlia, indrets on s’està portant a terme el projecte des de 2019, Cellnex es compromet a invertir recursos econòmics i humans, aproximant el seu coneixement i el seu talent com a companyia líder en telecomunicacions als joves d’instituts com La Mercè o l’Escola de Treball. Ambdós, centres barcelonins vinculats a aquest projecte social que s’incorporarà a la futura Fundació Cellnex, que es troba en fase de constitució al llarg d’aquest 2021. 

Àngels Ucero, responsable del projecte Youth Challenge, puntualitza com amb aquest acompanyament “la intenció és que a partir d’un coach expert en la matèria, es pugui transmetre el seu coneixement i s’intenti despertar l’interès en cada alumne, segons l’àrea que més li agradi o més domini”. Una formació que es complementa amb una altra sessió amb recursos humans, on se’ls ensenya i se’ls potencia el seu currículum, “fent-los treure totes aquelles aptituds que de vegades tenim i no valorem”. Un treball que els ajuda a potenciar i preparar el seu futur, per mitjà d’un pla de millora.  

Entorn a uns 400 alumnes es beneficien del programa d’acompanyament de Cellnex

L’experiència des dels centres formatius  

El director de l’Institut Escola Treball, José Luis Durán, explica com “amb aquests projectes, s’aconsegueix fer créixer l’autoestima de l’alumnat, oferint-los la possibilitat d’aproximar-se a l’empresa i obtenir una mentoria que els ensenyi com es treballa dins el món laboral”. Durán, qui en fa una valoració molt positiva, remarca la importància de l’equip docent i posa en valor la tasca tutorial que professors del seu centre com el Carlos o l’Eduard, fan en relació amb l’alumnat.

D’altra banda, el subdirector de l’Institut Mare de Déu de la Mercè, Àlex Salinas, afegeix com amb el projecte Youth Challenge, “es porta a terme una experiència que mai abans han tingut aquests alumnes, ni tan sols les seves famílies”. Salinas considera que el projecte aporta un grau de motivació extra i que és molt beneficiós pels alumnes, que “veuen com tenen a algú que es preocupa per ells, i que s’implica en la seva formació i orientació professional”. Un fet que els permet enfocar molt millor el seu futur un cop acaben els estudis als centres formatius respectius.

El projecte Youth Challenge motiva els joves per orientar el seu futur professional

“Aquest projecte ha permès als alumnes donar-los la possibilitat de conèixer problemes reals des d'un context laboral, perquè quan es treballa en un taller o en una aula, no deixen de ser pràctiques preparades. D'aquesta forma, coneixent una empresa com Cellnex, i a voluntaris que els hagin donat aquesta visió del dia a dia, els omple i amplien molt més el seu coneixement”, explica la Judit, professora que comparteix el dia a dia amb l’alumnat de l’institut La Mercè.

Conferències, visites i estades en l'empresa 

La responsable del projecte per part de Cellnex, Àngels Ucero, ha puntualitzat com de cara a setembre, quan la situació de la Covid-19 estigui més controlada i estabilitzada, “s’està treballant perquè alguns d’aquests alumnes puguin tenir l’opció de fer les pràctiques a Cellnex”. Una estada que els permetrà conèixer des del mateix lloc in situ, la feina que en un futur no molt llunyà poden arribar a trobar-se.

A banda de la mentoria i l’acompanyament, l’alumnat del Grau Mitjà i Superior de Formació professional en telecomunicacions, rep un seguit de conferències impartides per voluntaris i professionals de la companyia, escollides des dels centres formatius. Una experiència molt enriquidora i un aprenentatge mutuo entre empresa i centres formatius.

La creació de la Fundació Cellnex -on s’incorporarà el projecte Youth Challenge-, neix amb la voluntat de ser una eina dinàmica al servei de les persones, amb la mirada focalitzada a la contribució significativa per transformar realitats i contribuir a crear entorns més connectats entre sí.