Tot el nostre món està canviant. La revolució tecnològica i la sostenibilitat són els dos grans eixos que guien cap a on camina el nostre futur i això comportarà, inevitablement, grans canvis en el nostre dia a dia. Les noves tecnologies, el big data, l'economia compartida i la lluita contra l'emergència climàtica han irromput en la nostra vida i venen per canviar-la. En aquest context, al qual se li sumen els canvis de mentalitat en plena postpandèmia mundial, la mobilitat serà un dels sectors més afectats.

La transformació del transport ja és un fet. La població creix i per tant l'augment de vehicles condueix a un canvi de la mobilitat en el futur. Les principals conseqüències del creixement del trànsit són la pèrdua de la productivitat, l'augment de contaminació i el nombre dels accidents de trànsit. Es considera que els vehicles són responsables del 17% de les emissions contaminants del planeta i és per aquest motiu que és necessari que les infraestructures s'adaptin més enllà del físic. Com ho estan fent?

La digitalització, clau

Bàsicament, les carreteres estan evolucionant cap a la intel·ligència artificial i la xarxa sense fil, que crearan les autopistes del futur. Actualment, trobem a tot el món uns mil milions de vehicles a la carretera i es calcula que el 2050 es podrien assolir els quatre mil milions. Això pressuposa uns nivells de trànsit, embussos i contaminació inacceptables per a la societat, si no es prenen mesures preventives que reverteixin el creixement del trànsit i la contaminació. La digitalització és un factor que està canviant el paradigma de la mobilitat: informació en temps real, vehicles connectats i autònoms, increment de les transaccions electròniques, interoperabilitat entre serveis i dispositius, viatges més còmodes i sense barreres, millor manteniment de les infraestructures, més seguretat. Això suposarà també reduir els accidents de trànsit fins i tot en un 90%.

Els pròxims 5 o 10 anys seran determinants per al futur de les vies, ja que si bé no tot dependrà de les novetats en les infraestructures, els Smartphone i la informació que recullen també ajudaran al desenvolupament eficient de les carreteres. Així doncs, aprofitar les noves tecnologies (big data, Internet de les Coses, machine learning...) és imprescindible per millorar la gestió de les infraestructures viàries i estar preparats per abordar la mobilitat del futur.

Abertis2

 

El cas d'Abertis

Conscients d'aquest canvi mundial, l'empresa líder internacional en la gestió d'autopistes, Abertis, assegura que ja s'hi està preparant. El Grup ja té entre mans grans projectes d'innovació tecnològica i inversions en programació d'enginyeria intel·ligent. En concret, en aquest sentit, aposta per l'autopista connectada, la mobilitat autònoma i elèctrica, la tecnologia punta de peatges i sense barreres, nous sistemes de pagament i la mobilitat com a servei (MaaS). Tot, amb l'objectiu de crear una mobilitat intel·ligent, segura i, en conseqüència, sostenible, per donar resposta a les necessitats de la mobilitat d'avui i del demà.

Encara que potser costa d'imaginar, en les pròximes dècades veurem autopistes que oferiran informació en temps real del trànsit, anticipant-se a les incidències i reduint la sinistralitat. Seran vies dissenyades per a vehicles elèctrics, connectats o autònoms. És per això que Abertis ja disposa d'acords com el Projecte Garage, firmat amb IBM, que es tracta d'un "garatge d'innovació" que permet utilitzar noves tecnologies com la Internet de les Coses, la intel·ligència artificial o el big data per realitzar un millor manteniment de les autopistes i gestionar millor el trànsit, així com reduir l'impacte ambiental, que redundarà en un millor servei als usuaris. Aquest projecte, juntament amb IBM, identifica innovacions a partir de tecnologies madures i que es puguin implementar en poc temps.

Abertis / ACN

A més, caldrà trobar solucions de comunicació avançades aplicades a la mobilitat entre el vehicle i la infraestructura, així com l'aplicació del Internet de les Coses per monitorar l'estat de la infraestructura. És per això que, per exemple, les filials d'Abertis a Espanya, França i Itàlia participen en el projecte europeu per al transport cooperatiu i sistemes de conducció autònoma C-Roads. Aquest projecte consisteix en una plataforma europea (Connected Roads) que busca assegurar la interoperabilitat perquè en passar d'un país a l'altre el vehicle connectat mantingui la seva connexió.

Una mobilitat sostenible

cotxe electric pixabay

D'altra banda, cal ser conscients que el transport per carretera produeix gran part de totes les emissions de carboni a tot el món, segons ha afirmat la Comissió Europea. Per tant, reduir la contaminació provocada pels combustibles fòssils és la prioritat al sector de la mobilitat. Els cotxes elèctrics cada vegada són més autònoms, però aquest canvi també ha d'anar de la mà de la creació d'unes infraestructures adaptades. Les autopistes del futur també hauran de proporcionar solucions per a vehicles elèctrics. A França, de la mà d'Abertis, ja s'han instal·lat punts de recàrrega ràpida cada 80 quilòmetres que poden arribar a carregar el 80% de la bateria d'un vehicle en tan sols 30 minuts. A més, s'està estudiant la possibilitat de desenvolupar un corredor elèctric que ofereixi una solució de càrrega sense fil per a vehicles elèctrics, en el qual siguin les mateixes autopistes les encarregades de recarregar els vehicles.