El gas natural continua consolidant-se com un combustible versàtil que a més d'escalfar l'aigua de casa i alimentar la calefacció o la cuina de les nostres llars i negocis també és capaç de complir altres tasques. Avui en dia és possible conduir cotxes de gas natural, també avions, trens i fins i tot vaixells. De fet, ja hi ha enormes vaixells que solquen les aigües del mar Mediterrani amb gas natural -i no gasoil- als seus dipòsits, així mateix, aquest combustible respectuós amb el medi ambient i eficient a nivell energètic també s'utilitza per escalfar hivernacles, estadis de futbol o grans fàbriques.

Segons l'Agència Europea del Medi Ambient, gairebé el 90% del comerç exterior de mercaderies de la Unió Europea es transporta per via marítima, considerada la més barata per transportar mercaderies pel món. Encara que el percentatge del sector pel que es refereix a emissions és inferior al del transport per carretera o el transport aeri, el seu impacte mediambiental no ha parat d'augmentar en els últims anys.

La indústria naviliera emet aproximadament 1.000 milions de tones de CO2 cada any

En aquest sentit, els càlculs oficials apunten que la indústria naviliera emet aproximadament 1.000 milions de tones de CO2 cada any i es preveu que aquesta xifra augmenti fins als 1.600 milions de tones el 2050. Així mateix, les dades més recents de l'Organització Marítima Internacional (OMI) demostren que si no s'adopten mesures, les emissions procedents del transport marítim augmentaran fins i tot un 250% el 2050, el que representa el 17% de les emissions globals.

Gran part del problema de base que té el sector naval és que depèn molt dels combustibles fòssils per alimentar els seus motors, en particular l'anomenat "combustible de caldera", que és una barreja de combustibles menys refinada, més contaminant i més barata.

A més es produeix el fet que els vaixells desenvolupen la seva activitat en mar obert, fent que el control de les seves emissions sigui menys precís. Tanmateix, quan la navegació és costanera, l'impacte de les emissions resulta evident. En qualsevol cas, l'ús del combustible de caldera produeix diòxid de sofre i òxids de nitrogen que provoquen pluja àcida i generen partícules fines que afecten tant la població a terra ferma com els ecosistemes marins.

Segons alguns estudis recents de consultores com Deloitte, el transport per ferrocarril, marítim i aeri d'Espanya emet al voltant de 6 MtCO2 equivalents a l'atmosfera. Aquesta realitat que alerta cada vegada més la societat subratlla la necessitat d'adoptar el gas natural com a combustible alternatiu per avançar en la "descarbonització" del transport per ferrocarril i marítim.

Un dels grans avantatges del gas natural aplicat en el transport marítim de persones o mercaderies és la reducció d'emissions. En aquest camp es pot destacar que el gas natural no genera òxid de sofre i redueix en almenys un 80% el de nitrogen. Així mateix, no genera emissions de partícules i redueix el 25% les de diòxid de carboni.

De fet, si canviéssim el combustible actual que utilitzen la majoria dels vaixells, que són derivats del petroli, per gas natural, es milloraria la qualitat de l'aire de les ciutats i es contribuiria a la lluita contra el canvi climàtic. Paral·lelament, aquest canvi suposaria també un estalvi econòmic per a les companyies de transport, que podria repercutir positivament en el preu que els usuaris i compradors paguen per tots aquells productes i serveis que depenen d'aquest sector.

S'estan fent passos decidits cap a l'extensió del gas natural com a combustible del sector marítim

En el cas d'Espanya s'estan fent passos decidits cap a l'extensió del gas natural com a combustible del sector marítim que permeten ser optimistes i veure-ho com "una realitat". Un exemple d'això és l'esforç conjunt fet per la naviliera Baleària, una de les empreses líders que té les rutes a les Balears, Ceuta, Melilla i el nord de l'Àfrica, i Gas Natural Fenosa, que han impulsat la posada en marxa del primer vaixell de passatgers amb un motor auxiliar de gas natural a Espanya.

Es tracta del vaixell Abel Matutes, un ferri que opera diàriament la ruta Barcelona-Palma de Mallorca, un dels trajectes més populars que transporta cada any desenes de milers de persones, vehicles i mercaderies. Si aquesta ruta, i totes les altres, la fessin vaixells i ferris de gas natural, l'impacte ecològic seriosa gegant, millorant la neteja del mar el respecte als fràgils ecosistemes del "Mare Nostrum".

Ferri Abel matutes balearia+(6)

El mes de març passat, en engegar aquesta iniciativa del motor de gas natural, els responsables de Gas Natural Fenosa i Baleària van subratllar la transcendència del projecte per a ambdues companyies. El director general de Negocis Minoristes de Gas Natural Fenosa, Daniel López Jordà, va afirmar que el projecte és una aposta important de la companyia per la innovació "amb l'objectiu d'aconseguir una millor qualitat de l'aire, tant d'urbà com en l'àmbit portuari".

Ferri Abel matutes balearia+(9)

Baleària construeix dos vaixells propulsats per gas natual per a les seves rutes a la Mediterrània

"El gas natural serà un protagonista clau en els propers anys al sector del transport, per la seva clara contribució a la reducció d'emissions i de partícules en suspensió," va agregar. Per la seva part, el president de Baleària, Adolfo Utor, va assenyalar que aquest projecte suposa el primer "pas ferm" de l'aposta de Baleària pel gas natural, ja que la companyia té en aquest moment dos vaixells en construcció que seran propulsats amb aquesta energia neta.