El principal operador europeu d'infraestructures de telecomunicacions sense fil, Cellnex Telecom, ha posat en marxa la Fundació Cellnex, amb l'objectiu de reduir les bretxes digitals, socials i territorials existents, a partir de projectes que millorin l'accés a la connectivitat. La Fundació aposta en fer un pas endavant en la contribució a un entorn més ben connectat i socialment inclusiu, com una iniciativa integral que complementa l'estratègia ESG (Environment, Social and Governance) de Cellnex.

La Fundació Cellnex apropa a les persones en risc d'exclusió a la tecnologia promovent una connectivitat efectiva

La Fundació vol ser una eina dinàmica, al servei de les persones, per aconseguir la transformació de realitats particulars i col·lectives en situacions de vulnerabilitat a més de contribuir a la millora del medi ambient. Entre els seus principals objectius, hi ha el d'apropar les persones en risc d'exclusió a la tecnologia, promovent una connectivitat efectiva, afavorint la millora de connexions en territoris i espais de singular rellevància patrimonial o històrica.

El President de la Fundació Cellnex, Lluís Deulofeu, considera que "facilitar la connectivitat de manera efectiva, pot resultar un component clau per a la intervenció i la millora de la inclusió de persones en risc social. Ningú no ha de viure desconnectat". En la mateixa línia, Àngels Ucero, Directora General de la Fundació, destaca que "hem d'aprofitar el coneixement generat i els recursos disponibles en el grup Cellnex, per propiciar canvis positius i amb impacte en la vida de les persones i el seu entorn".

Deulofeu: "el nostre objectiu és impulsar la connectivitat com un dret universal"

Lluís Deulofeu

Lluís Deulofeu, President de la Fundació Cellnex

Què engloba la Fundació Cellnex?

El model d'activitat de la Fundació se centra en tres pilars principals: programes propis liderats per la Fundació; programes conjunts en aliança amb altres organitzacions o institucions i el voluntariat corporatiu. En un inici, el seu camp d'actuació se centra a Espanya, amb la finalitat d'ampliar la seva presència als dotze països on opera Cellnex.

Segons la UNESCO, només el 55% de les llars d'arreu del món té connexió a Internet, una dada que posa de manifest la importància de combatre la bretxa digital i la funció primordial de la Fundació. De fet, per reduir la bretxa digital, social i territorial mitjançant la tecnologia, la Fundació ha llançat el programa Cellnex Bridge -amb la col·laboració de la consultora en innovació social Innuba i l'acceleradora d'empreses emergents AticcoLab-, a fi d'impulsar projectes innovadors que tractin de reduir les bretxes digitals, socials i territorials mitjançant l'ús de la tecnologia i la connectivitat.

3 empreses emergents per bastir ponts i combatre bretxes

D'aquesta iniciativa, van sortir tres empreses emergents que la Fundació acompanyarà en el desenvolupament del seu projecte d'impacte social. Les empreses emergents són Voluta.coop, Nixi for Children i eAgora, i rebran mentoria per part d'experts en innovació, a més de suport econòmic de fins a 15.000 euros per desenvolupar la prova de concepte del seu producte i/o servei al llarg de les properes dotze setmanes.

Voluta.coop és una empresa emergent d'emprenedoria rural que busca atreure a famílies, nòmades digitals i emprenedors repobladors, connectant el medi rural i urbà a través de les gallines i la tecnologia IoT. El seu objectiu principal se centra a diversificar l'activitat econòmica del medi rural i dinamitzar la vida en societat combatent la despoblació, la desconnexió amb la naturalesa i la bretxa digital a través de solucions intel·ligents, tallers i esdeveniments eco socials.

Nixi for Children és un empresa emergent basada en l'acompanyament a nens/as i a les seves famílies durant el procés de preparació d'una operació o intervenció hospitalària a fi d'ajudar-les a reduir l'ansietat mitjançant realitat virtual. A través d'un "Nixi kit", que inclou ulleres amb experiències de realitat virtual, ajuden a entendre les situacions en les quals es trobaran d'una forma propera i divertida. Això permet apoderar el pacient, augmentar la satisfacció de les famílies i humanitzar els hospitals.

eAgora és una aplicació que connecta a tots els agents d'un territori (ciutadania, tercer sector, sector privat i administració pública) per fer realitat una xarxa de municipis que fomenti la transferència de coneixements i solucions. El seu objectiu principal és impulsar la participació ciutadana, desplegar l'agenda 2030 i mesurar el seu impacte social gamificant per posar de relleu accions sostenibles i registrar en temps real els ODS relacionats amb les accions de cada municipi.

Empreses emergents unsplash

Les 3 empreses emergents neixen per combatre les bretxes digitals, socials i territorials

Preservar la riquesa cultural i històrica

Una altra de els accions que està duent a terme la Fundació, és en col·laboració amb la Fundació Castell de Peralada. L'acord entre ambdues, permetrà dur a terme la modernització i digitalització del fons documental d'imatges del Festival Internacional Castell de Peralada, que se celebra des de fa 35 anys a la localitat gironina. Aquest projecte permetrà impulsar la transformació digital d'aquest fons documental format per un total de més de 50.000 arxius consultables, entre fotografies, il·lustracions i altres documents.

Es preveu que la transformació digital de la primera fase del fons documental, de 21.000 imatges, acabi abans del 2023 i que gràcies al suport de la Fundació Cellnex i a l'ús de la tecnologia, sigui més senzill accedir a la riquesa cultural i històrica del Festival, reconegut per la seva excel·lència, tradició, avantguarda i innovació, garantint que les futures generacions també es puguin gaudir.

Exemples com la digitalització del fons documental del Festival Castell de Peralada, contribueixen a l'accessibilitat i a la cultura

Tres dels 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de l'ONU per transformar el món es refereixen a la reducció de la bretxa digital mitjançant l'educació, la construcció d'infraestructures resilients i la innovació. "La nostra missió i els nostres valors com a empresa estan alineats amb els ODS. Des de la nostra constitució hem comptat amb un ampli programa de RSC (Responsabilitat Social Corporativa), actualment ASG (Medi Ambient, Responsabilitat Social i Governança), per identificar i canalitzar el nostre propòsit. La Fundació serà una expressió molt concreta i ambiciosa alhora de la política de l'empresa en matèria social", conclou Lluís Deulofeu, President de la Fundació Cellnex.