El sector agroalimentari és un dels motors de l’economia catalana. La seva arrelada tradició culinària, la rica varietat i qualitat dels productes que conformen el seu rebost i la creativitat més innovadora a les cuines dels seus restaurants de referència han posicionat Catalunya com a potència alimentària.

Precisament, per reforçar el posicionament de les produccions agroalimentàries i la gastronomia catalanes i dotar-les d’homogeneïtat comunicativa tant a l’interior del país com a l’exterior, el Departament d’Agricultura, Ramaderia, Pesca i Alimentació, conjuntament amb Prodeca, Promotora dels aliments catalans, ha impulsat la creació de la marca ‘Catalunya, on el menjar és cultura’. 

Consolidar Catalunya com a país de referència pel prestigi del seu sistema alimentari

La paraula "cultura" en aquest spot agafa una força i un sentit especial. "Fer de l'aliment cultura i de la cultura un aliment" o "cultura és conèixer els nostres orígens i estimar-los" són algunes de les frases de la campanya que volen impulsar el coneixement del sector agroalimentari del nostre territori. En definitiva, l’objectiu és fer valdre els aliments produïts a Catalunya per garantir un sistema alimentari complet, competitiu, arrelat territorialment i basat en la seva diversitat, i, alhora, consolidar Catalunya com a país de referència pel prestigi del seu sistema alimentari.

Creació d'una marca d'èxit

La creació de la marca agroalimentària és una de les accions previstes dins dels deu projectes transformadors del sector agroalimentari inclosos en el Pla de reactivació econòmica i protecció social en l’àmbit de la comissió per a l’elaboració del Pla per a la reactivació econòmica i protecció social a conseqüència de la crisi de la Covid-19 (CORECO).

logo catalunya menjar és cultura

La creació de la marca també forma part de les diferents accions definides dins el Consell Català de l’Alimentació, que està impulsant el DARP en el marc del Pla estratègic de l’alimentació de Catalunya (PEAC). El PEAC ha de definir com ha de ser el sistema agroalimentari català dels anys vinents a partir de quatre eixos: sostenible, transformador i basat en la bioeconomia circular; propi i arrelat al territori; just, equitatiu i cohesionat, i saludable i de confiança.

El motor de Catalunya

El sector agroalimentari és el primer de l’economia catalana i un dels sectors exportadors més dinàmics. Si es compara amb altres sectors industrials de Catalunya, és el que més volum de negoci genera. En concret, 38.205 milions d’euros, una xifra que equival al 16,28% del PIB de Catalunya, i ocupa directament 163.372 persones. 

El sector agroalimentari és el primer de l’economia catalana i un dels sectors exportadors més dinàmics

campo - unsplash

Si es compara amb altres sectors industrials de Catalunya, el sector agroalimentari és el que més volum de negoci genera

Del volum total de negoci, la indústria d'alimentació i begudes representa un 73,13% del total, el que significa 27.940 M€ i 88.032 llocs de treball; a continuació trobem la indústria agroalimentària auxiliar, amb un volum de negoci de 5.575 M€ i 21.318 llocs de treball (representa un 14,59%); i per últim, el sector primari, que suposa 4.690 M€ i 55.000 llocs de treball (un 12,28% del total).

Distribució de sectors - generalitat

Els aliments catalans han aconseguit un valor significatiu en els mercats internacionals: en els últims 10 anys les exportacions s’han incrementat un 49% en volum i en valor pràcticament s’han doblat 95%. L’any 2019, Catalunya va superar per primera vegada els 10.000 milions d’euros en les seves exportacions agroalimentàries. Aquesta xifra representa el 21,20% de les exportacions agroalimentàries de l’Estat espanyol. 

Catalunya supera per primera vegada els 10.000 M€ en les seves exportacions agroalimentàries

exportaciones - unsplash

Catalunya exporta aliments i begudes a 193 mercats. En concret un 63,76% es realitzen en el marc de la UE i el 36,24% a països tercers. L'any 2019 es va batre el rècord d'empreses exportadores regulars (2.760); un fet que va proporcionar l'espectacular xifra de 6.458.195 tones exportades.

Un sector amb objectius de futur

Tot i els èxits i els rècords que aquesta indústria està aconseguint en els últims anys, encara hi ha recorregut per millorar. En concret, el sector treballa amb els objectius a l'horitzó de: potenciar el paper de les dones en el sector agrari, assegurar la capacitat productiva, impulsar una nova política alimentària de país i el programa de dones del món rural i marítim 2016-2020 entre d'altres. 

Consum d’aliments a les llars catalanes

Les exportacions són un element indispensable per al manteniment d'aquest sector, però quin consum fem els catalans del nostre producte? Els ingredients que ens dona la terra a Catalunya són d'una diversitat i qualitat extraordinàries. Això fa que a les llars catalanes es consumeixin productes de proximitat, sobretot, ous, hortalisses i fruites i verdures. A continuació podeu veure quin és el consum per càpita de cadascun dels productes.

consumo alimentacion hogares catalanes

Promoure el consum de productes de proximitat és cosa de tots. Perquè, com diu la primera campanya musicada de la nova marca agroalimentària, el que és "Bo per a tu és bo per a tothom"