Què és més car, mig quilo de mongeta tendra, mig quilo de bajoques o mig quilo de fesolets? Tècnicament ha de valdre el mateix a tot arreu, ja que totes tres coses són el mateix producte però anomenat de maneres diferents. Allò que per a algú de Badalona es diu d’una manera, per a una persona de Reus o de Vilanova i la Geltrú té un altre nom, igual com passa amb desenes de fruites, verdures, productes carnis o varietats d’embotits arreu del país. Per tant, tan absurd és preguntar-se si és més ric en hidrats de carboni un quilo de patates o un quilo de trumfos com trobar-se pastanagues etiquetades com a tal als supermercats de Figueres, on tothom les coneix com a carrotes, o a les botigues de La Sénia, on tot cristo en diu safanòries.

tomatoes fruta

Tomàquets, tomates, tomaques o tomacons? (Pixabay)

Alimentar el català, nodrir de riquesa la llengua

A Catalunya tenim una llengua tan rica com la nostra fruita i verdura, per això el grup Bon Preu ha llençat en els últims dies una iniciativa que fusiona l'aposta fidel i permanent de Bon Preu pel producte nacional de km.0 i la riquesa lingüística per anomenar de tantes maneres com sigui possible la gran varietat d’aliments produïts a casa nostra. “Alimenta el català” és el nom de la campanya, basada a recuperar les diferents varietats dialectals de tota mena de productes, des dels frescos i de temporada fins als peixos, els envasats o, fins i tot, les begudes. L’objectiu és simple i concret: reforçar la sensibilitat cap a les varietats dialectals del territori, així com generar una important proximitat emocional.

Bon Preu Alimenta el català

Si fossin vius, sens dubte Francesc de Borja Moll i Joan Coromines anirien a fer la compra al Bonpreu o Esclat més proper a casa seva, ja que poques coses farien més feliç a dos filòlegs amants de la dialectologia com ells que la possibilitat d’omplir el carro i engrandir la riquesa lingüística al mateix temps. D’una banda, la campanya de xarxes socials anima els seguidors del compte de supermercats Bonpreu i Esclat a compartir les varietats lèxiques de determinats productes de la seva zona geogràfica, augmentant la diversitat dialectal dels productes de casa nostra en format concurs: als diversos perfils de Bon Preu a les xarxes socials, l’empresa presenta diferents productes frescos característics de Catalunya i demana als clients que escriguin un comentari afirmant amb quin nom els anomenen, sortejant entre tots els participants diversos premis.

Pel que fa als establiments Bonpreu i Esclat, “Alimenta en català” també s’estan aplicant progressivament aquestes varietats dialectals en les etiquetes dels productes on consta el preu, així com en els tiquets de compra. D’aquesta manera, podrem comprar una llauna d’escopinyes o una llauna de catxels, en el cas que ens trobem en un supermercat de Palamós, per exemple. Per dur a terme aquesta campanya tan especial, Bon Preu compta amb la col·laboració del Consorci per a la Normalització Lingüística (CPNL), encarregat de contribuir a l’assessorament i correcta aplicació de les corresponents varietats dialectals: un equip de tècnics professionals revisen i validen setmanalment els termes dialectals proposats, dotant l’acció del rigor lingüístic necessari durant les quatre setmanes en què tindrà lloc la campanya.

Bonpreu interior foto

Bon Preu, un compromís latent amb el país

La campanya no hauria de sorprendre ningú que conegui mínimament el Grup Bon Preu, ja que més enllà de ser una empresa referent en el sector de l’alimentació, la companyia és una organització compromesa amb els ciutadans i amb el territori. Amb una activitat orientada al mercat català, Bon Preu treballa amb l’anhel d’oferir el millor servei, preu i qualitat de producte als clients, treballant amb proveïdors locals i de km 0 i compromesos amb la sostenibilitat i medi ambient. Actualment compta amb més de 131 supermercats Bonpreu; 56 hipermercats Esclat; 19 centres de recollida de la compra a BonpreuEsclat Online i sistema logístic d’entregues a domicili en 38 poblacions de Catalunya. A més, és clar, 55 benzineres EsclatOil, 12 minimercats i, més recentment, la posada en marxa de la comercialitzadora elèctrica BonpreuEsclat Energia.