El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TSJC) desestima aplicar mesures cautelars per suspendre la Zona de Baixes Emissions (ZBE), que havien requerit tant la Federació Empresarial Catalana d'Autotransport de Viatgers (FECAV) com l'Associació Plataforma d'Afectats per les Restriccions Circulatòries (APARC). Ambdues plataformes havien presentat un recurs contra aquesta ordenança municipal i, mentre no hi havia una resolució, havien demanat cautelarment que se suspengués.

Ara bé, el TSJC s'ha pronunciat en contra de les mesures cautelars perquè, si bé reconeix que pot causar "danys significatius" a alguns sectors, resolt que suspendre aquesta normativa "compromet tant el dret a la salut com el dret al medi ambient" alhora que també consolida una situació de qualitat de l'aire "contrària a la normativa mediambiental europea".

càmeres ZBE - ACN

Càmeres que controlen la ZBE / ACN

El bé comú

"Cada cop són més freqüents situacions de risc per contaminació a Barcelona, que afecten el dret a la salut, oferir una adequada qualitat de l'aire i, en definitiva, la preservació del medi ambient", precisa el jutge de la sala contenciosa-administrativa del TSJC. En aquest sentit, assenyala que preval "'l'interès general que exigeix la protecció de la salut i el medi ambient, objectius de la ZBE, sobre l'interès particular".

Les dues plataformes defensaven que la suspensió de la ZBE no perjudica l'interès general, una cosa que el jutge considera que está "lluny de la realitat". A més, recorda que la Comissió Europea ha portat Espanya davant del Tribunal de Justícia de la Unió Europea perquè ha incomplert els nivells màxims de contaminació per ciutats com Barcelona.

Per tot això, exigeix "la immediata aplicació de la norma" perquè beneficia l'interés general, ja que evita la contaminació de l'aire.

Per la seva part, el regidor  d’Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l'ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, ha destacat que la resolució judicial és una prova que l'ajuntament de Barcelona l'ha encertat. "Sabem que la contaminació és un agreujant de totes les malalties respiratòries", ha exposat Badia.

A partir del 15 de setembre es començarà a sancionar a qui incompleixi la ZBE que vol limitar la circulació dels vehicles més contaminats per la ciutat.

Recursos pendents

L'ordenança de la ZBE s'enfronta a dos recursos, un els quals va presentar APARC on argumenta que la classificació de vehicles està "plegada d'errors", cosa que comportarà danys i perjudicis per milers de famílies que perdran els seus negocis i feines. 

D'altra banda, la FECAV assegura en el seu recurs que aquesta ordenança comporta "un dany irreparable" a les empreses del transport col·lectiu, així com als ciutadans de Barcelona. La federació al·lega que l'entrada en vigor de la ZBE afecta 45 contractes de serveis de transport regular interurbà, a més de 60 contractes de transport escolar i més de 15 de transport regular urbà, unes dades que representen entre el 20% i el 25% de la flota. A més, estima que tindrà repercussions entre 1.560 i 1.950 treballadors alhora que dificulta la viabilitat de les petites empreses.