L'Ajuntament de Barcelona ha publicat les imatges del projecte per transformar la Rambla de Barcelona. Les obres per convertir un dels emblemes de la ciutat s'iniciaran aquest any vinent 2022 per convertir-ho en un passeig més verd i cultural amb més espai per al vianant i menys per l'automòbil.

La Comissió d'Ecologia, Urbanisme, Infraestructures i Mobilitat ha aprovat avui dimarts per unanimitat el projecte executiu de reurbanització de la Rambla. D'aquesta manera es donarà resposta a un reclam històric veïnal i un deute pendent amb un dels punts més importants de la ciutat. El pressupost destinat total serà de 44,46 milions d'euros i els treballs es faran per trams. El primer, per començar la transformació, serà el tram Colom-Santa Madrona.

La tinent d'alcaldia Janet Sanz ha celebrat la decisió i ha assegurat que "és molt important que tot el projecte de la Rambla sigui un projecte integral que vagi lligat a recuperar-la, a fer-la nostra". També ha explicat que s'inclourà una primera partida per la reforma en el Pressupost del 2022. Tanmateix, ha afegit que la transformació ha de fer-se amb "dinàmiques que evitin l'expulsió dels veïns" i que "protegeixin el comerç de proximitat i incorporin noves dinàmiques de comerç".

La nova Rambla

La futura Rambla prioritzarà el vianant per sobre de l'automòbil. Per això, només tindrà un sol carril de circulació per banda i estarà destinat al trànsit local, bicicletes i busos. Així com voreres més amples i també es veurà ampliat l'espai central de passeig. Es reubicarà els quioscos de premsa i de flors per millorar la seva relació amb el passeig, mentre que les antigues ocelleries se suprimiran perquè, segona ha declarat el conseller del districte de Ciutat Vella, Jordi Rabassa, donen una "oferta turística que no aporta valor a la Rambla".

Una nova zona d'estança en l'àmbit Colom-Drassanes obrirà la Rambla al mar i el passeig gaudirà de tres nous "espais-plaça" que busquen treure profit el patrimoni arquitectònic i context urbà: l'Espai Moja-betlem, el Pla de la Boqueria i el Pla del Teatre. El paviment és un altre dels elements principals de les obres: cobrirà tot l'espai de l'eix, fent d'element unificador de façana a façana i serà de peces de diferents formats de pedra natural, granit i pòrfir.

Pel que fa a la vegetació, s'ampliarà els escocells i es reforçarà el subsol i respecte a l'enllumenat, s'unificarà amb un disseny més simple i funcional. Els criteris d'actuació parteixen de l'avantprojecte per km-ZERO, l'equip guanyador del concurs de transformació del passeig i també de l'autor del projecte que s'ha confirmat que tirarà endavant.

L'oposició matisa

Tot i que tots els grups hi estan totalment a favor del projecte. El regidor Jordi Coronas d'ERC i el regidor Òscar Ramírez del PP han demanat a Sanz que no relacioni l'endarreriment de la reforma de la Rambla amb l'aprovació dels pressupostos i també han recordat que l'inici de la reurbanització arriba amb més de 2.000 dies d'endarreriment.

El conseller de Junts Jordi Martí també ha reiterat el retard de les obres i Celestino Corbacho de Ciutadans ha demanat accelerar el projecte de transformació reduint les seves fases. Encara que Òscar Benítez de Barcelona pel Canvi només ha expressat el seu vot favorable.

 

Imatge principal del projecte de la Rambla de Barcelona