El Bar Lambicus, al carrer de Tamarit, és una cerveseria especialitzada en la producció belga que, a banda dels seus productes, té l’afegit que està compromesa amb l’ús i promoció de la llengua catalana, gràcies a l’empenta de Henk Cortier, un belga resident a Barcelona i catalanoparlant, que promou l’ús d’aquesta llengua en el seu local. És per això que aquest establiment ha estat triat per ERC Barcelona i el Gremi de Restauració per presentar la campanya El català, ben servit, una iniciativa que va, precisament, en la línia del que ja passa al Lambicus, que els catalanoparlants puguin exercir els seus drets lingüístics amb normalitat.

Elisenda Alamany, presidenta del grup municipal d’ERC a l’Ajuntament de Barcelona i Roger Pallarols, director del Gremi de Restauració de Barcelona, han citat els mitjans aquest dimarts per anunciar que “prenen la iniciativa” en la promoció del català en aquest sector. “No hem volgut esperar” a que ho faci l’Ajuntament, ha apuntat Alamany, perquè davant la situació d’“emergència lingüística” cal “passar a l’acció”, amb una campanya en la qual destaca la publicació d’una guia que el Gremi farà arribar a tots els establiments de la ciutat per “portar el català a l’ús normal a bars i restaurants”. La campanya, a més, inclourà cursos de formació amb acords amb Òmnium cultural i Plataforma per la Llengua, que es podran efectuar als casals d’ERC, començant pel que té el partit republicà a l’Eixample.

La guia, que és la primera acció de la campanya, explica la necessitat d’utilitzar el català i també quin és el marc normatiu per fer-ho, recordant que segons estudis recents, un 47,6% dels treballadors de bars de Barcelona no parlen català i un 24% ni tan sols l’entén, malgrat que la normativa assenyala que el personal de sala ha de poder atendre en català i que totes les comunicacions, com la carta i el menú del dia així com els rètols fixos han d’estar almenys en aquesta llengua. Per afavorir aquest ús, el Gremi posa a disposició del sector un servei de traduccions totalment gratuït. A més, el fulletó, editat en català i castellà, també es podrà consultar en anglès, xinès i urdú.

Per la seva banda, Henk ha apuntat que amb la promoció del català “hi guanyem els negocis”, i que la seva voluntat és “adaptar-nos als clients”, i per això fan esforços per assegurar-se que el personal “ha de poder parlar en català”, almenys amb prou nivell per a explicar els tipus de productes que serveixen als clients catalanoparlants. “Si els cambrers fan l’esforç, tots hi sortim guanyant”, ha afirmat Henk des del seu bar, que ha afegit, això sí, que “costa trobar personal que parli català”, un fet que hauria de millorar gràcies a aquesta campanya.

Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!