La Telecogresca, la festa universitària catalana que acumula més de 45 edicions, es troba ara en una situació de perill a causa de les noves condicions d’ús del parc del Fòrum, que va comportar que la setmana passada els organitzadors del certamen, l’Associació Cultural Telecogresca, llancés un crit d’alerta davant la dificultat d’afrontar noves edicions. La situació, però, ha canviat aquest dimarts amb un primer pas amb l’aprovació, en el marc de la Comissió de Drets Socials, Cultura i Esports celebrada aquest dimarts al matí, d’una iniciativa per garantir-ne la continuïtat.
La proposició, presentada per Barcelona en Comú i votada a favor també per Junts per Barcelona, ERC i PP, mentre PSC i Vox hi han votat en contra, reclama que el govern municipal “impulsi una aportació específica i diferenciada que reconegui explícitament el valor públic, comunitari i no lucratiu de la Telecogresca” i que, així mateix “explori i articuli la fórmula més adequada per garantir la continuïtat, la sostenibilitat i l’assequibilitat del projecte a mitjà i llarg termini”. El portaveu adjunt de BComú, Pau Gonzàlez, ha defensat la proposta al·legant que la Telecogresca “no és un festival qualsevol”, sinó un “projecte cultural històric de base comunitària, impulsat pel moviment estudiantil universitari de Barcelona”.
De fet, Gonzàlez ha defensat el festival universitari amb els mateixos arguments que els seus organitzadors, que per mitjà d’un comunicat van advertir que els canvis en la gestió de l’espai públic del parc del Fòrum comportava un encariment de taxes que equiparava la Telecogresca als grans macrofestivals musicals que se celebren en aquest mateix àmbit. “No som un fons d’inversió, som patrimoni cultural de Barcelona”, indicaven els organitzadors, que han programat l’edició d’enguany al parc del Fòrum el 28 de març amb un cartell que inclou La Ludwig Band, Boikot, Auxili i Fades.
En el mateix comunicat, els organitzadors recordaven que aquest festival, que se celebra des del 1978, té lloc fora de temporada i amb un “impacte mínim” al barri “si es compara amb els macrofestivals que tenen lloc al mateix espai”, una de les raons que van comportar la limitació de l’ús del parc per a festivals musicals a un màxim de 30 nits anuals. Per això reclamaven a l’administració pública “la revisió de les taxes i les condicions d'accés a l'espai públic aplicades a les entitats sense ànim de lucre i garantir així la continuïtat d'un festival que forma part del patrimoni cultural i juvenil de la ciutat”, apuntant que “defensar la Telecogresca és protegir el patrimoni viu, el voluntariat i el dret de la joventut a una cultura accessible i autogestionada”.
Marcé acusa els organitzadors de la Telecogresca de voler jugar "les regles del joc dels grans"
Per la seva banda, el regidor de Cultura de l'Ajuntament de Barcelona, Xavier Marcé, ha acusat els organitzadors de la Telecogresca de voler jugar "les regles del joc dels grans" i alhora reivindicar-se com una festa estudiantil. Enla seva intervenció a la comissió de Cultura, Marcé ha negat cap "discriminació municipal" i ha indicat que la solució és que la UPC ajudi l'organització. "L'Ajuntament està parlant amb la universitat per fer front a les despeses", ha afegit.
Així mateix, Marcé ha apuntat que l'increment del 250% es tradueix en 40.000 euros, una quantitat que ha donat a entendre és raonable per a un festival amb 15.000 assistents. També ha dit que ha fet "moltíssimes reunions" amb els organitzadors i els ha ofert "mil" opcions, com ara fer ús de pistes universitàries. Amb tot, ha remarcat que han guanyat un concurs que els dona possibilitats i tres anys de garantia, que és "el que van demanar". Ara, ha dit, ell no pot "alterar" les regles de B:SM i creu que s'hi ha d'implicar la universitat. D'altra banda, ha criticat que els organitzadors "avui volen ser estudiantils i demà professionals" i ha instat la Telecogresca a decidir "a què vol jugar". Segons la seva opinió, ha afegit, hauria de jugar "a la lliga de les grans concentracions estudiantils".
