Situar en un plànol una xarxa de transport combinada de diversos operadors i fer-ho de forma senzilla i comprensible és un repte que els gestors de transport han d’anar actualitzant a mesura que la xarxa creix o guanya en complexitat. En aquesta situació, l’Autoritat del Transport Metropolità (ATM) de Barcelona ha redissenyat i posat a disposició dels operadors un nou plànol ferroviari de l’àrea de Barcelona, que millora el seu disseny i en modifica l’estructura per adaptar-lo a les pròximes incorporacions de parades i línies que ampliaran l’oferta global de transport públic. Aquest nou plànol per Rodalies, Metro, FGC i Tram ja s’ha començat a veure en estacions de Metro aquests últims dies.

🚇 Cinc plànols alternatius del Metro de Barcelona

Segons ha notificat l’ATM aquest dimarts, el detonant d’aquest nou plànol ha estat la necessitat de donar resposta a reptes futurs, com la unió dels trams sud i nord de les línies L9 i L10, el perllongament de les línies L1, L3 i L8 —aquest ja en marxa— i la unió del tramvia per la Diagonal, tot i que les futures estacions encara no es mostraran al nou plànol fins que aquestes estiguin plenament operatives i en servei, però sí que ja està preparat per posar-hi els noms un cop funcionin. El nou plànol ja és una realitat a la xarxa de Rodalies i del TRAM i s’està actualitzant a TMB i FGC. 

 

D’aquesta manera, tots els accessos, vestíbuls i andanes d’aquests operadors exposaran aquest nou disseny global més complet que incorpora les sis corones tarifàries, deixant de mostrar en algun dels casos el mapa reduït de la primera corona de Barcelona. Aquesta nova versió ha estat redissenyada de la mà dels quatre operadors ferroviaris i ha comptat amb l’assessorament del dissenyador i arquitecte Jug Cerovic.

Un nou plànol més simple, usable i accessible

El nou plànol incorpora diferents millores en el seu disseny, seguint els criteris de simplicitat, usabilitat i accessibilitat. A fi d'afavorir-ne la comprensió, s'ha reduït el grau d'informació d'algunes línies allunyant-lo una mica de la cartografia real i simplificant-ne els traçats. Això ha repercutit en una millor convivència entre línies i, per tant, en una millora cognitiva en la lectura. Sovint, la gran quantitat de línies a la primera corona tarifària pot arribar a dificultar la correcta distinció entre operadors, ja sigui per l’estreta convivència dels quatre serveis ferroviaris en un espai reduït o per la semblança entre alguns colors de línia. Per tal de trobar-hi una solució, s'ha assignat un traç diferent per a cada mode de transport a fi de simplificar-ne la lectura i reduir-ne el grau de confusió.

  • El servei de metro queda representat amb un traç sòlid.
  • El tramvia utilitza un traç doble que el fa únic i identificable a simple vista.
  • En el cas del servei de rodalia (Renfe i FGC) els seus traços perden protagonisme quan són a la primera corona, per mostrar en detall el seu recorregut, per tal de no generar confusió amb el servei de metro. En sortir d’aquesta zona, augmenten de gruix guanyant notorietat.
Segueix ElNacional.cat a WhatsApp, hi trobaràs tota l'actualitat, en un clic!