Ha de promoure de manera indirecta una administració pública el consum d'alcohol a través dels espais publicitaris municipals? Aquest és el debat que ha obert la Sindicatura de Greuges de Barcelona, que dirigeix David Bondia. El síndic ha demanat el consistori que ara governa l'alcalde Jaume Collboni de no incloure anuncis marques de begudes alcohòliques en suports publicitaris municipals, com ara els autobusos de TMB, en parades de tramvia o en bastides d'edificis. Qui viu o treballa a Barcelona sap que no és estrany, de fet, veure anuncis de vermut o cervesa en els laterals dels busos o dels tramvies.
Així, la Sindicatura de Greuges recorda que des del 2009, els successius plans d'acció sobre drogues i addiccions que elabora el consistori barceloní plantegen la limitació o eliminació d'aquestes actuacions publicitàries. Per això, demana a l'Ajuntament coherència i que s'apliqui les recomanacions dels seus propis plans d'acció. El síndic Bondia també apunta que la Generalitat compta amb un pla que recull la idea d'aprovar una llei que restringeixi la promoció de productes alcohòlics.
Actualment, la normativa estableix prohibicions generals en aquest àmbit. Per exemple, no es pot dirigir específicament a menors, no es pot associar a la millora del rendiment físic o l'èxit social, professional, etc.; ni es pot fomentar el consum immoderat o oferir una imatge negativa de la sobrietat. Tanmateix, les restriccions són molt desiguals pel que fa als suports publicitaris, sosté el síndic. En aquest sentit, planteja que a la televisió i a la ràdio són molt estrictes, però a l'exterior, com ara tanques, plafons, transport públic, són "molt permissives". Per exemple, només estan permesos els anuncis audiovisuals de begudes de menys de 20 graus entre les 20.30 i les 5.00 hores, però al transport públic, carrers o parcs no existeix cap restricció horària —per a les de més de 23 graus sí que està prohibida la publicitat a l'exterior—.
La Sindicatura ha analitzat que la Direcció de Comunicació de l'Ajuntament permet en determinats casos l'aparició de logotipus de begudes alcohòliques, si tenen menys de 20 graus, com ara els patrocinis dels programes de l'Institut de Cultura o de Barcelona Esports. Apunta que també consten campanyes de begudes, de menys de 23 graus, de TMB i de l'Institut Municipal de Paisatge Urbà i Qualitat de Vida. Tot i que el síndic valora positivament el treball municipal per abordar la problemàtica del consum d'alcohol per part de menors en projectes concrets.
En resum, el síndic considera que si bé l'actuació municipal s'ajusta a dret, "no és eficaç per garantir el dret a la salut de la ciutadania en general i dels menors en especial". Per això, recomana que cap dels òrgans de l'Ajuntament faci publicitat de marques de begudes alcohòliques en els suports municipals publicitaris o promocionals que gestionen, incloent-hi la xarxa de transports públics, els convenis de col·laboració i d'autorització paisatgística, les accions promocionals derivades de patrocini i les col·laboracions amb esdeveniments. En segon lloc, insta a impulsar l'aprovació d'una normativa que vinculi tots els serveis i ens municipals i consorciats i que prohibeixi les accions de publicitat o promoció de marques de begudes alcohòliques en qualsevol dels suports municipals.
L'alcohol, principal eina d'entrada a les addiccions
En el conjunt de la població, l’alcohol continua sent la substància psicoactiva més consumida a Barcelona i la causa principal d’inicis de tractament, segons el darrer pla municipal contra les addiccions. Pel que fa específicament als i les adolescents, l’edat mitjana per començar a prendre l’alcohol és de 13 anys i mig. "A l’hora d’implementar estratègies per fer front a l’alcoholisme, hi ha dades sòlides i sostingudes en el temps de com s’han reduït altres addiccions, com és el cas del tabac. Un dels factors cabdals va ser el que es coneix com a “prevenció ambiental”: mesures per canviar l’entorn físic, social, cultural i econòmic en què vivim les persones d’una manera que faciliti el canvi de conductes", defensa el síndic.