L’antiga seu de Telefònica a Barcelona, l’anomenat edifici Estel, és des de fa almenys una dotzena d’anys un esquelet de formigó semiabandonat en el qual, per a sorpresa d’uns veïns farts de tenir al barri aquesta mola en plena degradació, de tant en tant es fan tasques de manteniment sense que acabin d’arrencar les obres que haurien de tornar l’immens edifici a una funcionalitat que mai hauria d’haver perdut. Amb tot, sembla que finalment ha arribat el moment que, aquest cop sí, es desencalli el laberint burocràtic que permeti reprendre les obres perquè aquest edifici pugui tornar a ser funcional.

I és que després d’anys amb les obres aturades i fins i tot amb intents d’ocupació, aquest dijous la comissió de govern de l’Ajuntament de Barcelona ha desencallat la llicència d’obres per reformar integralment l’edifici de tretze plantes, situat a l’illa conformada per l’avinguda Roma i els carrers Calàbria, Viladomat i Mallorca, al districte de l'Eixample. La llicència d’obres portava una dotzena d’anys encallada després que, just abans de la crisi immobiliària, l’edifici fos venut a promotors privats, que després no van poder tirar endavant diversos projectes per convertir l’edifici Estel en pisos de luxe i oficines. 

edifici estel foto Jordiferrer
L'edifici Estel fa anys que està en un aparent abandonament / Foto: Jordiferrer

Finalment, segons recull ‘El Periódico’, els actuals propietaris de l’immoble, els fons d’inversió Ban Capital Credit i FREO, que el van comprar el desembre del 2021, han arribat a un acord amb l’Ajuntament de Barcelona per destinar l’edifici principalment a oficines, el primer pas del qual serà el pagament per part dels propietaris d’1,73 milions d’euros per la taxa de la llicència d’obres i l’impost de construccions, un cop l’Ajuntament de Barcelona ha donat llum verda a tota l’operació. El nou projecte constructiu preveu destinar 47.000 metres quadrats a oficines, a més d’obrir quatre locals comercials als baixos i en les seves cinc plantes subterrànies habilitar 418 places d’aparcament per a cotxes, 303 per a motos i 420 per a bicicletes. 

Segons fonts dels promotors citades per ‘La Vanguardia’, la negociació de la llicència d’obres s’ha allargat quatre mesos, fins que Ban Capital Credit i FREO han pogut aportar tota la documentació exigida per l’Ajuntament. Tot i això, es treballa amb l’objectiu de tenir les obres finalitzades a finals del 2024. L’edifici original va ser construït a principis dels anys setanta del segle passat, esdevenint en un dels més grans de l’Eixample. Amb la rehabilitació mantindrà el seu aspecte però millorarà la seva integració a l’entorn, s’adaptarà a les exigències de sostenibilitat actual i està previst que s’obri al públic el terrat com a nou mirador sobre la ciutat de Barcelona.