Són les tres en punt i l’expectació és màxima. A Zona Universitària es posa en marxa la Línia 9 Sud del metro. Tot i que avui és festa a les facultats barcelonines, l’andana s’omple ràpidament. Són els primers passatgers d’una línia que ha generat entusiasme pel repte que suposava, i alhora cansament pels continus retards de la seva inauguració.

No gaire lluny d’allà, a l’estació de Torrassa, un grup de prejubilades s’estan fent una selfie amb el mapa de la nova línia. La Pepi, que és la més encuriosida, anima la resta a anar cap a l’andana. “Baixarem ben bé quatre pisos”, explica entusiasmada.

Per una de les seves amigues, l’Ángeles, la posada en marxa del metro també ha suposat el final d’una dècada d’obres al costat de casa. “Hem tingut molta paciència, però ara veig que ha valgut la pena”, diu mentre observa la pantalla informativa, que indica set minuts per al proper tren.

Precisament la freqüència de combois, més àmplia que en la resta de línies de metro, és una de les queixes dels usuaris. La Raquel, natural del Prat de Llobregat, demana que els trens passin cada tres minuts. Tampoc veu lògic que des del Prat hagin de pagar un suplement per arribar a l’aeroport. “No té cap sentit que haguem de pagar 4,50€ per anar a la T1 o la T2”, afirma amb cert desencís.

"Tenia sentit posar una estació al centre i una altra a la Renfe, la resta no calia", diu un usuari
Però no tots els pratencs opinen el mateix. És el cas de l’Albert, que estudia a Barcelona, i que veu molts excessos en la nova infraestructura. “Tenia sentit posar una estació al centre i una altra a la Renfe, la resta no calia”, explica. I és que el Prat de Llobregat, amb poc més de 60.000 habitants, ara té cinc parades al seu terme municipal excloent les dues terminals de l’Aeroport.

Ben al contrari, el David només hi veu avantatges. És un seguidor del transport ferroviari que defensa a ultrança l’L9 Sud. Actua com un turista del metro: fa vídeos de les estacions i peta la xerrada amb altres del seu ram, igualment impressionats per l’esplendor de les estacions.

La de Fira, dissenyada pel japonès Toyo Ito, és una de les més espectaculars i conserva l’estil de l’arquitecte que va realitzar el projecte del recinte firal i l’Hotel Porta Fira, molt pròxims a l’estació.

Paradoxalment, l’estació de Mercabarna, creada per l’arquitecte Jordi Garcés, genera l’efecte contrari. “Això no ho han acabat”, diu una noia al seu grup d’amics en descobrir que s’aprecia l’estructura de l’obra civil. Precisament aquesta era la intenció de l’arquitecte d’aquesta estació, que va optar per una proposta que aprofitava els puntals i el forjats de l’obra.

Exempts a tot el rebombori de l’estrena, un grup de turistes peruans parlen del viatge de tornada cap a Lima. A mig trajecte, s’assabenten que avui era la inauguració i que, per tant, són pioners. De fet, tampoc sabien que es repartien bitllets gratuïts: “No en teníem ni idea i tampoc ningú ens ho ha indicat”, fet estrany ja que des de les tres del migdia grups de treballadors de TMB repartien plànols de xarxa i tiquets inaugurals.

Uns turistes sobre els bitllets gratuïts: "No en teníem ni idea i tampoc ningú ens ho ha indicat"
Ja a la terminal 1 de l’aeroport, una pantalla revela una novetat destacada de l’L9 Sud. Els usuaris hauran d’estar atents a la direcció dels trens perquè els combois poden anar en ambdós sentits de la marxa, independentment de la via en què es trobin. A l’andana, la Consuelo espera el tren direcció Zona Universitària. Treballa a l’aeroport, pel que no haurà de pagar cap suplement. “He fet la prova i realment funciona”, comenta orgullosa.

Puja al primer vagó, on una parella d’avis es col·loca al capdavant per veure la immensitat del túnel que, il·luminat, té un toc futurista. “Pensava que no ho veuria acabat”, diu ella. Doncs s’equivocava. Després de catorze anys d’obres, la Línia 9 Sud ja és aquí.