Barcelona ha estat reconeguda en el podi com a una de les 'no capitals' més atractives per visitar a Europa. Un rànquing creat pel portal de viatges Radical Storage que s'ha volgut fixar en el que anomena "segones ciutats", aquelles grans urbs que no són les capitals del seu Estat però sí la segona ciutat en grandària, població i importància sociopolítica. Per a la llista s'ha treballat un estudi que es basa en cinc categories clau per a l’experiència turística: allotjament, gastronomia, compres i cultura i atraccions locals, així com connectivitat. En aquest llistat de les 44 principals "segones ciutats" d’Europa, Barcelona ocupa la segona posició global amb una puntuació de 5,75 sobre 10, només per darrere de Novi Sad (Sèrbia), que lidera amb un 5,87.
Un rànquing que confirma el pes de Barcelona com a destinació internacional de primer nivell, capaç de competir en atractiu la resta de grans ciutats europees com Londres, Roma, París o Berlín. De fet, el portal assenyala que el turisme és "el gran negoci" de la ciutat i es fa ressò de la creixent aversió que això genera en bona part de la població local, que lamenta les conseqüències que aquesta gran quantitat de visitants porten de retruc: la massificació d'espais, l'encariment de preus, l'impacte sobre el mercat de l'habitatge, els problemes de convivència o la desaparició del comerç i de restaurants de tota la vida en favor de comerços i establiments turístics.
Així les coses, el valor cultural és un dels elements que més contribueixen a la bona posició de Barcelona en el rànquing. L’estudi que l'acompanya destaca que la ciutat disposa de 2.858 atraccions valorades amb almenys quatre estrelles, una xifra que la situa al capdavant en aquesta categoria. A més, gairebé la meitat de les atraccions analitzades obtenen aquesta qualificació elevada, amb un cost mitjà d’entrada d’uns 30 euros. En aquest apartat també s’hi subratlla el patrimoni modernista de la ciutat, destacant obres emblemàtiques com la Sagrada Família o el Park Güell, que formen part de la llista de Patrimoni Mundial de la UNESCO i que són un dels principals motors de l’atracció internacional.
Gastronomia i comerç
La gastronomia és un altre dels punts forts. Barcelona se situa en quarta posició dins del rànquing europeu gràcies a la varietat de la seva oferta culinària i a les bones valoracions que acumulen els restaurants de la ciutat. La combinació de cuina mediterrània tradicional amb propostes innovadores ha consolidat Barcelona com un centre gastronòmic en creixement, amb presència destacada en guies internacionals i amb un nombre creixent de restaurants reconeguts amb estrelles Michelin. En l’àmbit comercial, la ciutat també sobresurt. Segons l’informe, Barcelona és la segona millor ciutat 'no capital' d’Europa per a compres. Amb un total de 784 establiments analitzats, les valoracions mitjanes arriben a 4,2 sobre 5, un resultat que reforça la imatge de la ciutat com a destí de turisme de compres. L’eix comercial del passeig de Gràcia, les botigues de moda internacional i la combinació amb mercats tradicionals contribueixen a aquesta percepció, segons el rànquing.
Bones connexions i hotels cars
L’accessibilitat és un altre dels elements més destacats. Barcelona encapçala aquesta categoria gràcies a les connexions aèries de l’aeroport del Prat, situat a només quinze quilòmetres del centre i amb enllaços directes a 218 destinacions a través de 82 aerolínies. La facilitat d’accés a la ciutat, tant per via aèria com per tren d’alta velocitat i xarxa viària, la converteixen en una de les ciutats no capitals millor comunicades del continent europeu. En canvi, l’allotjament es presenta com el punt feble. L’estudi situa Barcelona en el lloc 37 d’aquesta categoria, un resultat que reflecteix l’elevat cost mitjà dels hotels en comparació amb altres ciutats europees del mateix rànquing. Els preus alts i la pressió turística, especialment en temporada alta, influeixen en aquesta posició més baixa i posen en relleu un dels grans reptes que afronta la ciutat en la gestió del turisme.