El rebut de l'aigua als municipis de l'Àrea Metropolitana de Barcelona és una amalgama de conceptes difícil d'entendre pels usuaris. En una mateixa factura s'inclouen serveis tan diferents com l'aigua, la recollida de residus i el seu tractament selectiu o el manteniment de la xarxa de subministrament d'aigua.

Aquest sistema provoca confusió, ja que, tot i que els conceptes vénen identificats, els usuaris no acaben d'entendre què estan pagant ni quina quantitat abonen per cada un dels serveis.

Facturar els serveis de manera independent

Des d'ACUA (Associació Ciutadana per l'Accés Universal a l'Aigua) reclamen a l'Ajuntament de Barcelona i a l'AMB que es facturi cada servei de manera independent perquè cada consumidor i consumidora sàpiga què se li cobra, per quin servei, amb quina regulació i perquè existeix aquesta taxa o cànon.

Per a l'associació, es tracta d'un exercici de transparència exigible a ambdues institucions i més tenint en compte que es tracta d'un bé essencial. "Amb la factura actual de l'aigua es confon a la població, fent creure que s'apuja aquest servei quan, en realitat, són altres taxes, alienes al servei de l'aigua, les que es creen o apugen el cost, com ha ocorregut amb el darrer rebut", argumenta el Txetxu Sanz, portaveu de l'associació a Catalunya.

ACUA demana al regidor d'Emergència Climàtica i Transició Ecològica de l'Ajuntament de Barcelona, Eloi Badia, que es faci càrrec d'aquesta petició, tant al consistori com a l'AMB, i "que es protegeixi el cicle integral de l'aigua d'estèrils disputes polítiques", declara Sanz.

A més de les peticions, ACUA està preparant una campanya informativa que té com a objectiu que la ciutadania sàpiga exactament què està pagant i en concepte de quins serveis.