Aquest 2023, la inversió en start-ups espanyoles s’ha apropat als 2.000 milions d’euros, una xifra inferior a la de 2022, quan es van superar els 3.300 milions. Al llarg d’aquest any, s’han dut a terme unes 300 operacions, sent Fever la que més capital ha obtingut.

Pocs dies després de començar l'any, l'unicorn espanyol Fever va aixecar més de 100 milions d'euros en una ronda liderada per Goldman Sachs. En concret, la plataforma tecnològica de lleure i entreteniment va recaptar 101.381.500 euros, assolint els 1.656 milions d'euros de valoració. En la injecció de capital també hi van participar Eurazeo, Convivialité Ventures, Goodwater Capital, Alignment Growth, Vitruvian Partners i Smash Capital.

La ronda d'inversió va arribar després que Fever dupliqués els seus ingressos i consolidés la seva posició als Estats Units, on resideix la seva matriu. En aquest sentit, EUA ja representa més del 50% dels ingressos del grup i és allà on la start-up també aspira a una futura sortida a borsa.

Fever va néixer amb la missió democratitzar l'accés a la cultura i l'entreteniment i ha desenvolupat des d'Espanya una tecnologia pròpia amb què inspira la seva comunitat global a través de recomanacions per descobrir el millor de cada ciutat. L'empresa es va fundar el 2011 de la mà de Pep Gómez. El seu actual equip directiu està format per Ignacio Bachiller, Alexandre Pérez Casares i Francisco Hein.  De tenir presència en a penes tres ciutats, ha passat a 80 punts d'Europa, Amèrica, Àsia i Oceania.

Cabify, a la recerca de l'expansió

La segona ronda d'inversió més gran tancada aquest any ha estat la de Cabify. La companyia de mobilitat va aixecar al març una ronda de finançament valorada en 110 milions de dòlars (al voltant de 100 milions d'euros) amb l'objectiu d'"accelerar el seu creixement de manera rendible i apostar per la mobilitat sostenible".

Amb la nova injecció de capital, l'empresa va anunciar que incrementaria la seva quota de mercat als països en els quals ja opera i va comunicar que volia expandir-se a més de 25 ciutats a l'Amèrica Llatina i Espanya, amb la previsió de multiplicar els seus ingressos per tres en els pròxims tres anys. Entre els objectius d'aquesta expansió se situen ciutats de més de 200.000 habitants. A finals de 2022 i a conseqüència del tancament d'operacions de la plataforma Beat a Amèrica Llatina, Cabify va tancar un contracte de col·laboració amb aquesta empresa per situar-se com una nova alternativa en aquesta regió.

Jeff aixeca 83 milions després de mesos d'impagaments

A començaments de febrer, la companyia valenciana Jeff va aixecar 83 milions d'euros en una operació d'inversió composta per deute i equity i avalada pels fons DXVentures, Clean Ventures, Stelac i Prism. Amb aquesta ampliació, la firma liderada per Eloi Gómez va explicar que aspirava a "continuar democratitzant l'emprenedoria a través del producte; la part tecnològica com Jeff Advisor, l'eina d'IA que ajuda i guia als emprenedors, Jeff Suite, el programari de gestió intel·ligent de negoci o els projectes de Real Estate i Jeff Capital". 

Després de la pandèmia, Jeff es va veure greument afectada als països on operava i en els últims mesos va tenir dificultats econòmiques. "Aquesta operació d'inversió no només resol la nostra situació actual, sinó que ens permet tenir anys d'estabilitat i capital suficient per poder continuar desenvolupant la nostra visió des de la rendibilitat", va indicar l'emprenedor després d'aixecar el capital.

 

"Creixement saludable" de Wallapop

També a començaments d'any, Wallapop es va alçar amb una injecció sèrie G valorada en 81 milions d'euros i va assolir una valoració de 771 milions. La ronda va ser liderada per Korelya Capital i sostinguda per Naver, a més de comptar amb la participació d'accionistes de la companyia com Accel, 14W o Insight. La firma va comunicar que destinaria els fons a la internacionalització i al creixement de l'empresa al sud d'Europa, després d'aterrar a Itàlia el 2021 i a Portugal el 2022. El conseller delegat de l'empresa, Rob Cassedy, va destacar que l'objectiu de la plataforma de prioritzar "un model de creixement saludable" a través de l'economia circular.

Per darrere es troba Universal DX, amb 64,1 milions d'euros. L'empresa andalusa de biotecnologia i bioinformàtica va aixecar capital per començar el procés FDA per aprovar el seu test de sang en càncer de còlon. L'empresa, amb seu als Estats Units, es dedica a proveir serveis de diagnòstic i detecció de càncer colorectal.

Preply, la plataforma d'idiomes global fundada a Ucraïna el 2012 i amb seu a Barcelona, Nova York i Kíev, va captar 70 milions de dòlars (62,5 milions d'euros) addicionals en capital d'accions i deute, portant la seva ronda Sèrie C fins als 120 milions de dòlars. La companyia, creada per Kirill Bigai, Serge Lukyanov i Dmytro Voloshyn, és un marketplace d'aprenentatge d'idiomes que connecta a tutors amb estudiants. Present a 180 països, reuneix més de 35.000 tutors que ensenyen més de 50 idiomes.

Major ronda del sector energètic a Espanya

La start-up Solarmente, especialitzada en cleantech, va tancar un acord estratègic en model SPV (Vehicle de Propòsit Especial) amb GNE Finance per valor de 50 milions per impulsar l'autoconsum solar a Espanya amb 10.000 sistemes socials. La idea és que aquests sistemes se situïn durant els pròxims quatre anys en habitatges de Barcelona, Madrid, València i Alacant i aquesta inversió va representar l'import més gran que una start-up espanyola del sector energètic rebia en la història.

42 milions d'euros van ser els que va aixecar l'empresa valenciana ARTHEx Biotech aquest any amb l'objectiu d'avançar el compost original d'ARTHEX, ATX-01, un antimiR dissenyat contra la distròfia miotònics. Al novè lloc es troba la firma StudentFinance, que va aixecar 39 milions el març per consolidar-se a Espanya, mercat que va anunciar que dedicaria el 70% de la ronda. La fintech, que ha gestionat més de 15 milions de finançament en dos anys, té previst assolir els 400 milions en 3 anys a Espanya.

Tanca la llista Trucksters, l'operador de transport tecnològic basat en relleus de camions, qui va tancar una ronda sèrie B de 33 milions en la qual van entrar nous inversors com Continental, el grup Volvo i el Banc Europeu d'Inversions. Aquest finançament va permetre a l'empresa reforçar el seu equip tecnològic i directiu, ampliar nous corredors i consolidar la presència del negoci en mercats internacionals, a més que milloraran les condicions dels conductors.