Aquest 2022 s'han superat els 3.300 milions d'euros invertits en start-ups espanyoles, una xifra inferior a la de 2021, quan es van superar els 4.200 milions d'euros, però superior a la dels anys anteriors. El 2020 es van aixecar 990 milions, el 2019 una xifra semblant i el 2018 es van assolir els 1.000 milions.

Si bé en els últims mesos s'està notant una caiguda rellevant al país, aquest any hi ha 10 companyies que han destacat a l'ecosistema per haver liderat les rondes de finançament més grans. A mitjans de 2022, l'empresa líder en publicitat contextual a Europa i Llatinoamèrica Seedtag va rebre més de 250 milions d'euros de finançament de l'inversor de capital d'inversió Advent International. Amb tot, Jorge Poyatos i Albert Nieto, cofundadors del negoci, van assegurar que aprofitarien aquesta inversió per continuar expandint i millorant la seva tecnologia d'Intel·ligència Contextual, LIZ a escala mundial. La start-up va arrencar a Madrid el 2014 de la mà de dos exGooglers que volien treure el màxim partit a les imatges editorials. Avui dia, l'empresa compta amb més de 300 treballadors en plantilla i presència a més de dotze països. La injecció de capital de Seedtag va ser la més gran aixecada a Espanya el 2022.

En segon lloc es troba Paack, la firma catalana liderada per Fernando Benito i dedicada al transport de paqueteria procedent del comerç electrònic que va tancar una ronda de finançament de 200 milions d'euros a començaments d'any. La injecció de capital va ser liderada per SoftBank i l'objectiu de la marca és reforçar la seva posició al mercat i invertir en innovació de producte, sostenibilitat i expansió territorial. Actualment, la companyia emergent compta amb 150 clients internacionals, opera amb solucions de robòtica que processen fins a 10.000 paquets per hora i centre i està present a Espanya, França, el Regne Unit i Portugal. Amb 530 empleats, Paack té la seva seu a Barcelona, oficines a Londres i París i opera en un centenar de ciutats europees.

Nous unicornis

Després de Seedtag i Paack es troba Fever, la plataforma fundada per Pep Gómez i enfocada a descobrir plans, llocs on menjar i activitats, entre d'altres. L'empresa madrilenya va captar uns 200 milions d'euros en una ronda de finançament que va valorar a la companyia per sobre dels mil milions de dòlars, convertint-se així en un nou unicorn espanyol. La ronda va ser liderada per Goldman Sachs Asset Management i van entrar-hi com a nous accionistes Alignment Growth i Goodwater Capital. Fever està present a 60 ciutats de tot el món i el seu mercat més important és els Estats Units.

A començaments de març, Typeform va aixecar 122 milions d'euros en una ronda liderada per Sofina. La injecció de capital es va tancar amb una valoració de 850 milions d'euros, el que va situar a la firma a prop d'assolir l'estatus d'unicorn. La companyia és una plataforma de programari pel disseny i realització d'enquestes en línia per a empreses amb més de 125.000 clients a nivell global. En total, el negoci amb seu a Barcelona ha aixecat 170 milions d'euros des de la seva fundació i compta amb 450 empleats en plantilla.

Una altra de les empreses que es temptejava aquest 2022 per escalar fins a l'estatus d'unicorn era Factorial, que fa un parell de mesos va aconseguir tancar una ronda d'inversió sèrie C de 120 milions d'euros, convertint-se així en el nou unicorn del país. La companyia fundada el 2016 ha experimentat un creixement anual de més del 200% en els ingressos des de 2019. Després de captar els diners, l'empresa fundada per Jordi Romero, Bernat Farrero i Pau Ramon utilitzarà el finançament per enfortir-se als mercats en els quals està present: Espanya, Regne Unit, Estats Units, Alemanya, Itàlia, Portugal, França, Mèxic i Brasil. A més, té previst obrir una nova oficina a Miami. Paral·lelament, la firma catalana vol expandir-se en altres mercats a escala mundial. Més enllà de sumar ubicacions, Factorial aprofitarà la injecció per ampliar i millorar les seves funcionalitats per continuar resolent els problemes relacionats amb la gestió de persones i per fer que els recursos humans "siguin encara més humans".

A mitjans de juliol, la start-up barcelonina Impress va tancar una ronda de finançament sèrie B de 122,5 milions d'euros per impulsar la seva expansió a nous mercats. La firma del sector de l'ortodòncia compta amb més de 130 clíniques repartides en vuit països i vol reforçar la seva presència internacional més enllà d'Espanya, Itàlia, Alemanya, França i el Regne Unit.

El club dels 100 milions

Zunder, la companyia d'infraestructures de càrrega elèctrica fundada per Daniel Pérez i Lorenzo Antolín, va rebre a finals d'any 100 milions d'euros de la mà de Mirova, gestora d'inversions en infraestructures en entorns sostenibles i socials. La start-up va desenvolupar fa sis anys un programari propi de gestió de punts de càrrega per als cotxes elèctrics i presumeix de ser "l'operador de xarxa de càrrega ultraràpida independent més gran d'Espanya".

A començaments de 2022, TravelPerk va tancar una ronda de 100 milions, convertint-se també en una empresa unicorn. Després de l'operació, l'agència de viatges de negocis online va incorporar a la junta d'accionistes l'expresidenta i directora executiva de Booking, Gilian Tans. "Assolir l'estatus d'unicorn és tant un somni com una gran fita per a tots els emprenedors, i ho hem aconseguit gràcies a l'esperit rebel, la determinació i l'empenta de la nostra gent", va apuntar després de la injecció el cofundador i director executiu de TravelPerk, Avi Meir.

La plataforma tecnològica de venda d'excursions i visites guiades Civitatis va rebre a l'abril una inversió de 100 milions d'euros per part de Vitruvian Partners per accelerar el seu creixement internacional. La firma madrilenya compta amb 70.000 activitats en més de 3.000 destinacions. Amb l'operació, Vitruvian Partners es converteix en accionista de referència de l'empresa, donant suport a Alberto Gutiérrez Pascual, fundador i CEO de la start-up.

Finalment, la firma que entra en el rànquing de les deu amb més inversió recaptada aquest any és Domestika, que tanca el 2022 amb l'estatus d'unicorn després d'obtenir 96 milions d'euros en una ronda de finançament. El negoci fundat en Catalunya el 2002 de la mà de Julio Cotorruelo i Tomy Pelluz va arrencar com un portal on compartir coneixement i creativitat i avui dia és una plataforma de formació i cursos valorada en més de 1.100 milions d'euros.