En els últims anys, la intel·ligència artificial ha deixat de ser una eina reservada pels tècnics, laboratoris i grans empreses per convertir-se en part de la nostra vida quotidiana. Des de xats que ajuden a resoldre dubtes fins a plataformes que generen imatges, vídeos i inclús cançons. La IA és més accessible que mai, però cal saber-la utilitzar per treure’n el màxim rèdit possible. Per fer-ho, hi ha una paraula fonamental: el prompt, que és la clau per aprofitar tot el potencial de la IA.

“Un prompt ben fet és com donar instruccions clares i precises a un assistent. Per tant, com més detallat i específic sigui l’emissor, millor i més útil serà la resposta”, comenta Carlos Huerta Santiago, expert en aprenentatge estadístic especialitzat en sistemes de recomanació.

Un prompt genèric donarà respostes simples o poc útils, mentre que un de ben formulat pot ajudar a resoldre problemes complicats, donar informació concreta i solucionar dubtes que una persona trigaria hores a resoldre. Així, es pot treure més profit a la IA, ja sigui per estalviar temps, millorar la comunicació o prendre millors decisions.

Com a exemple, Huerta explica que el prompt és la instrucció o text que s’escriu perquè la IA faci la tasca: des d’una pregunta, una ordre o una descripció detallada. “Seria la forma com parlem amb la màquina, i de la manera que li formulem la pregunta ell ens contestarà d’una manera o altra. Com més clar i concret sigui el prompt, millor serà la resposta que obtindrem”, agrega.

Trucs per fer bons prompts i treure més profit a la IA

Perquè sigui més precís, un truc és dir-li “posa’t en el rol de...”. Així li dones context i et respon amb l’enfocament correcte. Exemple: “actua o posa’t en el rol d’un professor d’història i explica’m la Segona Guerra Mundial com si tingués 12 anys”. A més d’aquest truc, una altra tècnica per aconseguir respostes més ajustades i pràctiques poden ser:

  1. Demanar un format concret: quan demanes alguna cosa a la IA, diga-li com vols rebre la resposta: en format llista, en una taula o de manera redactada, per exemple. Així, la resposta serà més adequada pel receptor.
     
  2. Marca límits i condicions: perquè s’adeqüi al que vol, es pot demanar que la resposta sigui curta, senzilla, amb tecnicismes o sense o adaptada a un context específic. “Explica’m què està passant als EUA amb els aranzels en menys de 200 paraules i sense tecnicismes”, per exemple.
     
  3. De genèric a concret: no cal que el primer prompt sigui detallat, sinó que es pot començar amb una pregunta general i després anar afegint detalls o ajustant la consulta segons el que interessi. “Explica’m 3 coses fonamentals de Barcelona” podria ser la primera pregunta, i a partir d’aquí anar afegint preguntes més concretes com: digui’m els millors restaurants, i dels millors els més cèntrics, i dels més cèntrics els que estiguin millor de preu... i així fins que la persona obtingui la resposta que més li interessa.

Casos pràctics del prompt

Dient-li tota aquesta informació, el llenguatge que farà servir la IA s’adaptarà al nivell, to i objectiu que se li ha demanat. A la vegada, també es pot millorar, demanant-li més detalls, elevant el grau de complexitat o posant-hi més informació. “Aquests petits trucs, sumats amb un prompt clar i concret, multipliquen l’efectivitat de la IA i fan que la informació que rebem sigui molt més útil i personalitzada”, remarca Jordi Esteve, expert en machine learning i sistemes de recomanació.

Al dia a dia, el prompt pot ajudar a les persones en 5 moments concrets:

  1. A la feina: És tard i algú ha d’enviar un correu complex. La persona té la idea, però no sap per on començar el missatge i li demana a la IA que li faci. Per aconseguir una millor comunicació, li explica les idees, a la persona a qui va adreçat el missatge, el to que faria servir i algun detall més per acabar de determinar el prompt. La intel·ligència artificial farà el missatge que consideri i la persona només haurà de revisar-lo, arreglar el que calgui i enviar-lo.
     
  2. Per estalviar a casa: A la IA se li poden enviar les diferents factures de la llum, explicar-li de manera detallada on viu aquella persona, si teletreballa o no, la tarifa que té i alguna característica més del contracte. Formulant bones preguntes, la intel·ligència artificial podrà trobar la millor tarifa per a aquell usuari, buscar-li alternatives i facilitar-li el canvi cap a una altra empresa on pugui estalviar més.
     
  3. En un cas mèdic: algú que es troba malament a casa seva. Té dolor a la gola i unes dècimes de febre, però pot seguir fent vida normal. En aquest cas, se li detalla a la IA les circumstàncies del pacient i se li demana una llista amb les possibles causes comunes del que té, les recomanacions d’autocura que el pacient pugui fer a casa i en quins casos aquesta persona hauria d’anar al metge.
     
  4. Per fer un viatge personalitzat: En el cas que algú vulgui planificar un viatge a París, per exemple, però no sap ni per on començar, pot demanar-li a la IA: “Actua com una guia de viatges, preparant-me els llocs menys turístics de la ciutat, opcions per menjar bé, per anar amb dos nens petits i que inclogui alguna visita guiada per centre”. Amb aquesta informació, l’eina donarà a la persona un pla diari detallat, amb restaurants i consells per aprofitar al màxim l’escapada a París. Si encara falta més informació, es pot ajustar el prompt afegint el pressupost, la temporada de l’any en la que es viatjarà o el tipus d’activitats que més interessin a la família.
     
  5. A la cuina: Quan una persona no té temps d’anar al supermercat o de fer un gran plat culinari, l’últim que vol és buscar receptes concretes. Per facilitar les coses, pot dir-li a la IA que actuï com un xef amb el menjar que tingui a casa: una mica de pasta, alguna verdura, tonyina i formatge. La intel·ligència artificial donarà idees concretes, amb llista d’ingredients i els passos per elaborar el plat.

Per què és útil el prompt?

Amb tot, en un món on la IA cada vegada està prenent més protagonisme, saber escriure prompts és clau, independentment del sector al qual es dediqui la persona. “És el pont entre les nostres idees i el que la IA pot crear i oferir i, aprendre a utilitzar-lo bé no només serà útil pel dia a dia, sinó també per estalviar temps i diners a la gent”, acaba Esteve.