Els supermercats s'han llançat a la campanya d'estiu amb força davant de les perspectives de rècord en turisme i despesa en un context econòmic encara marcat per la inflació. Grans cadenes de distribució com Mercadona, Carrefour, Dia o Alcampo han anunciat ja la intenció de contractar milers de treballadors per reforçar les seves plantilles de cara als mesos vinents. Incorporacions que es donaran especialment en territoris de l'Estat que més visites turístiques reben en període estival, com el litoral Mediterrani, les illes o la capital.

Tot apunta que aquest any pot batre's un rècord de turistes, amb especial impuls en els mesos compresos entre maig i octubre. Des del Govern d'Espanya preveuen que entorn de 54,8 milions de persones visitin el país en aquest període, superant les xifres de 2019, tal com va assegurar recentment el ministre d'Indústria, Comerç i Turisme, Héctor Gómez. Així mateix, la inflació també està provocant un augment de la despesa i s'espera que també se superin els nivells previs a la pandèmia.

En aquest context, els supermercats que operen a Espanya estan ampliant les seves plantilles per fer front a una temporada de treball intensa. Carrefour ha estat l'última en anunciar la seva intenció de contractar 8.500 persones per a la campanya d'estiu, amb l'objectiu de reforçar l'atenció al client. D'aquesta manera, la distribuïdora francesa augmenta un 4,2% la contractació de treballadors en temporada estival respecte a l'any anterior.

Reforç de plantilles en les destinacions més turístiques

La companyia busca enfortir especialment la línia de caixes, els taulells i els punts de venda assistida en productes frescos, reposició, comerç electrònic o tecnologia. El reforç de personal que durà a terme Carrefour es donarà especialment a les plantilles de les zones que compten amb més increment de visites durant l'estiu, sent Andalusia, Catalunya, Comunitat Valenciana, les illes Balears i Canàries, Madrid i Múrcia, les comunitats on posarà el focus.

Per la seva part, Mercadona, líder del sector a Espanya, va llançar a començaments de maig la seva campanya de contractació per a l'estiu, amb la qual espera incorporar uns 7.000 nous treballadors de reforç. D'aquesta manera, la companyia de Juan Roig es reforçarà a tot el territori nacional, amb especial focus a Catalunya i València, on contractarà 1.240 treballadors i 800 treballadors respectivament.

La cadena de supermercats Dia també ha publicitat recentment l'inici de la seva campanya estiuenca. En aquest cas, la companyia busca enfortir les plantilles en les destinacions vacacionals, especialment en zones del litoral Mediterrani i en territoris costaners del nord i del sud, amb un total de 700 nous treballadors. Concretament, Dia oferirà entorn de 200 llocs de treball al sud de la península (Andalusia i Extremadura), més de 250 a Galícia, Astúries, Cantàbria, Navarra, País Basc, Castella i Lleó, La Rioja i Aragó, més de 100 a Llevant i més de 50 a Catalunya.

Les sobrants seran en altres zones sensibles a l'increment de la demanda a l'estiu. Així mateix, també ha anunciat l'increment de l'horari d'obertura per a algunes de les seves botigues. L'ampliació de plantilla per a l'estiu és menor que l'any anterior, quan Dia va llançar la seva campanya vacacional amb la contractació de 1.000 noves persones. No obstant això, es pot destacar que la companyia ha estat centrant la seva estratègia a buscar la rendibilitat, procés pel qual ha reduït el seu nombre d'establiments de forma considerable.

Més contractacions que el 2022

L'augment de personal al sector de la distribució també es dona en altres cadenes de supermercats com Consum o Alcampo. En el cas de la cooperativa valenciana, la creació de nous llocs de treball anunciada arriba a les 3.100 persones per a reforços i substitucions de vacances. La campanya d'aquest estiu suposa incrementar un 24% la contractació, davant els 2.500 treballadors que va incorporar l'any passat. Les ofertes de treball són fonamentalment per cobrir tasques operatives en supermercats, centres logístics i seu.

Respecte a Alcampo, també s'observa un creixement considerable per cobrir les necessitats dels seus establiments en temporada estival. D'aquesta manera, l'empresa preveu incorporar més de 1.700 treballadors a la seva plantilla en llocs de reposició, venda, taulells tradicionals i caixes. Per territoris, Alcampo contractarà 400 persones a Madrid, més de 280 a Andalusia i 150 en cadascuna de les comunitats de Catalunya, Galícia i Aragó.

Uns altres 100 treballadors se n'incorporaran a les botigues de Castella i Lleó i el País Basc, 70 a Astúries, 60 en Castella-la Manxa, 40 a les Balears i les Canàries, 30 a La Rioja i 12 a Múrcia i Navarra. La xifra suposa un increment del 70% en comparació amb els nous empleats que van incorporar a l'estiu de 2022. En aquest sentit, a més de les previsions turístiques per als mesos estivals, Alcampo ha incrementat el nombre de botigues aquest any en comprar-lo a Dia 224 locals.

En general, l'ampliació de plantilles és superior a la que es va donar a la campanya d'estiu de l'exercici passat, la qual cosa dona bona mostra de les perspectives de l'increment en la facturació que esperen en els mesos vinents. Encara que, es pot destacar que, si bé la tendència d'ingressos ha estat a l'alça durant l'últim any i els primers mesos de 2023 per l'elevada inflació, els marges de les grans cadenes també s'han ressentit a causa de l'increment de costos.