El sector de la distribució a Espanya és un dels més competitius i els supermercats apliquen diferents estratègies per mantenir el seu lideratge o provar d'esgarrapar quota de mercat als seus competidors. Així s'observa als supermercats descompte alemanys Lidl i Aldi, que estan en ple procés d'expansió a Espanya, mentre una altra de les grans cadenes que operen al país, Dia, continua immersa en un procés de reestructuració cap a un model de proximitat.

Una estratègia a què ha fiat tot el seu èxit i que, de moment, està donant resultats respecte a les vendes obtingudes. Si bé és cert que ens els seus plans està el tornar a portar la iniciativa amb l'obertura de més botigues a partir d'aquest any, les desinversions empreses recentment i la crisi financera que va colpejar a la companyia controlada pel fons Letterone, li han suposat una pèrdua de quota de mercat en els últims anys, en detriment de Carrefour i Lidl.

Es tracta d'una cursa de fons per augmentar el lideratge en un context econòmic complicat. La inflació encara registra nivells elevats al país, especialment en el preu dels aliments. Les últimes dades de l'Institut Nacional d'Estadística mostren un increment de l'IPC (Índex de Preus de Consum) fins al 4,1% a l'abril i els aliments per sobre del 16%, encara que s'espera una moderació en la seva escalada.

Amb aquesta situació, molts supermercats han estat duent a terme en els últims mesos una guerra de promocions i rebaixes de preus per a alguns dels seus productes, amb els quals pretenen atreure nova clientela. A més, alguns d'ells estan reforçant la seva identitat a través de les marques blanques i altres com els citats trepitgen l'accelerador per obrir nous establiments i créixer en superfície dins del mercat espanyol.

Lidl i Aldi: creixement a través de noves obertures

D'aquesta manera, Lidl ha obert aquest últim mes dues noves botigues a Catalunya i Comunitat Valenciana després d'una inversió de 18 milions d'euros. Obertures que se sumeixin als cinc establiments que ja va inaugurar el febrer passat per diferents territoris, així com les plataformes logístiques que té projectades per als propers anys com la de Tarragona. La cadena alemanya va tancar l'any passat amb un total de 670 botigues físiques a Espanya, però el pla estratègic de la companyia preveu assolir les 1.000 botigues, encara que no s'han marcat un termini fix per aconseguir-ho.

No obstant això, el ritme de creixement de la companyia és constant i l'ha portat a posicionar-se com la tercera cadena de supermercats més gran del país en quota de mercat, amb un 5,8%, sol per darrere de Mercadona (25,6%) i Carrefour (9,7%). En aquest sentit, la distribuïdora propietat del grup Schwarz ha augmentat la seva quota en mig punt durant l'últim any, encara que les dues cadenes dominadores ho han fet en un 0,7%.

Mentrestant, l'altre discount alemany que opera al país, Aldi, també està accelerant el seu pla d'expansió per tot el territori. D'aquesta manera, la companyia ha obert deu noves botigues des de començament d'any, i té prevista l'obertura d'un total de 50 establiments el 2023.

En conjunt, Aldi ja sumeixi 400 botigues al país, que superarà pròximament amb la inauguració el 10 de maig d'un nou establiment a Madrid. En aquest cas, la cadena també ha augmentat la seva quota de mercat l'últim any, encara que en menor mesura. D'aquesta manera, amb un creixement del 0,1%, es col·loca com la vuitena cadena, controlant un 1,5% del mercat.

En qualsevol cas, els dos supermercats de descompte trepitgen l'accelerador amb l'objectiu de continuar expandint-se, una cosa que, segons un dels últims informes de la consultora Kantar, els continuarà beneficiant en els propers mesos. Tanmateix, els experts destaquen que, més enllà del seu desenvolupament, l'èxit d'ambdós supermercats "dependrà de la seva capacitat de continuar generant hàbit entre els seus compradors".

Dia: 2 de cada 3 botigues ja són de proximitat

Per la seva part, fa anys que Dia està sumida en un procés de reducció d'immobles i reestructuració de les seves botigues en el que continua en el dia d'avui. La remodelació dels seus establiments per potenciar el model de proximitat i substituir així les grans superfícies que llastaven els seus marges està donant resultat. Segons les últimes dades publicades per la companyia cotitzada, a Espanya ja compta amb el 75% de les seves botigues sota aquest model, és a dir, dos de cada tres establiments (1.861) ja són de proximitat.

Però l'estratègia de la companyia també ha passat per emprendre grans desinversions i desfer-se d'una gran quantitat de botigues. D'aquesta manera, la venda de més de 200 supermercats al grup Alcampo, així com la venda de la seva coneguda cadena de perfumeries Clarel, a través de la qual es desfarà de més de 1.000 botigues a Espanya (quan el regulador doni el vistiplau) han fet endinsar-se en la pèrdua de quota de mercat de Dia, que probablement continuï pronunciant-se aquest any.

Lluny queda l'època en què ostentava la segona posició al sector de la distribució espanyola amb el 8,7% de la quota de mercat que va arribar a tenir el 2015. Actualment, l'empresa que dirigeix Martin Tolcachir controla el 4,6% del mercat, havent caigut un 0,2% l'últim any. El costat positiu és que, la companyia continua fent passos per arribar a la rendibilitat. El seu últim avenç de vendes ja mostra un augment del 10% de gener a març, sent el quart trimestre consecutiu a l'alça.

En espera dels seus resultats definitius del primer trimestre, les pèrdues de la companyia a tancament de 2022 es van situar en els 124 milions, la qual cosa suposa que s'han reduït un 51,9% en comparació amb l'any anterior. La dinàmica de la companyia és clara i seguirà amb aquest procés fins a assolir la rendibilitat, malgrat perdre lideratge. Però d'altra banda les previsions del grup passen per donar de nou prioritat a les obertures aquest any, amb una projecció de 100 noves botigues aquest any, tal com va assenyalar a Cinc Dies Ricardo Álvarez, conseller delegat de Dia España, a finals de l'any passat.

Quant als dos grans players del sector, Mercadona i Carrefour, després d'anys d'expansió i creixement, la prioritat no està en les noves obertures. La cadena de supermercats de Juan Roig té previst obrir un total de 58 botigues aquest exercici, però, tenint en compte el balanç de 2022, és probable que acabi l'any tancant també desenes d'elles. Així, la valenciana va finalitzar l'any amb 53 obertures i 49 tancaments, fins a quedar-se a prop del límit en el qual han posat el seu creixement al país: 1.700 botigues.

Per la seva part, Carrefour, que va presentar els resultats trimestrals aquesta setmana, també mostra una moderació en el creixement a través de noves superfícies després de dos anys d'expansió. Actualment, compta amb 1.470 botigues a Espanya, vuit establiments menys que els registrats el març de l'exercici anterior. Un balanç negatiu que arriba rere el tancament d'un hipermercat i 16 botigues de conveniència, compensat amb l'obertura de set noves botigues del seu format de descompte, Supeco.