El sector de l'alimentació continua marcat per les tensions inflacionistes que mantenen els preus dels productes en cotes molt elevades. Aquest context econòmic està fent que les grans distribuïdores d'Espanya aconsegueixin augmentar les seves vendes, però que no siguin tan rendibles, sacrificant part dels seus marges, o almenys així ho apunten en els seus últims resultats. Així mateix, en els últims mesos, les grans firmes de la distribució s'han vist embolicades en una espècie de guerra de baixades de preus a productes bàsics i promocions per guanyar clients. Tanmateix, la cistella de la compra continua sent un dels grans problemes per al ciutadà comú.

L'espiral alcista de preus dificulta la compra de productes d'alimentació quotidians a la cistella de la compra, especialment a aquelles famílies de rendes més baixes. El març passat, aquests es van situar en el 16,5%, encara que les dades definitives d'abril podrien reflectir una rebaixa. Segons les últimes xifres de l'Institut Nacional d'Estadística, l'IPC (Índex de Preus de Consum) avançat d'abril reflecteix un repunt en la inflació general fins al 4,1%, però apunta a un menor creixement en els preus dels aliments, que podrien rebaixar fins a l'entorn del 14,5%.

No obstant això, encara registra un nivell elevat que continua dificultant moltes famílies d'arribar a final de mes i llastant la seva capacitat d'estalvi. L'augment de costos impacta tota la cadena de producció i distribució, però l'agent que posa a la venda el producte acabat és el que més crítiques ha rebut en els últims mesos, especialment aquelles grans distribuïdores que han incrementat els seus guanys malgrat la inflació. I l'argument general que es trasllada des de moltes d'aquestes és que podrien haver guanyat més, però han preferit no repercutir tots els costos als aliments.

Eroski i Consum redueixen els seus marges i guanyen menys

Són diverses les companyies amb més quota de mercat del país que han reduït els seus marges de venda per minorar l'impacte de l'escalada de preus en el consumidor, és a dir, han perdut rendibilitat. D'aquesta manera, ensenyes com Eroski i Consum, la cinquena i sisena cadenes més grans d'Espanya, destacaven en la presentació dels seus resultats aquesta setmana l'esforç realitzat a l'últim exercici, que ha acabat amb una reducció dels seus guanys.

El grup basc ha obtingut un benefici de 64 milions d'euros fins al 31 de gener, la qual cosa suposa un descens proper al 40% dels seus guanys en comparació amb l'any anterior. Es tracta d'un exercici que ha estat molt afectat per l'increment dels costos dels productes venuts, que xifren en un 15% de mesura, que ha estat "parcialment assumit" per Eroski en detriment del seu marge brut per contenir els preus.

En aquest sentit, l'empresa ha perdut 1 punt percentual del seu marge brut, que s'ha reduït fins a l'1,32% sobre les vendes. Per contra, igual que la resta de companyies del sector, el grup ha aconseguit augmentar les vendes gràcies al context inflacionari. Així, Eroski va aconseguir augmentar en un 7% els seus ingressos en el conjunt de l'exercici fins a assolir els 5.476 milions d'euros anuals.

Respecte a la cooperativa valenciana, els seus resultats també donen bona mostra de la situació al sector. El seu marge net s'ha reduït mig punt percentual, en passar del 2% registrat el 2021 a l'1,5% de 2022. Contràriament, les vendes totals de Consum van créixer fins als 3.864 milions per l'efecte de la inflació, la qual cosa suposa un increment del 14,4%.

Aquest augment d'ingressos es dona per la pujada de preus, encara que entre 3,5 i 3 punts menys del que ho va fer la inflació. "Ens ajustem molt als marges i anem al límit. La distribució és un sector supercompetitiu i a Espanya la competència és atroç. Els marges són molt ajustats", va explicar el director general de Consum, Juan Luis Durich, en la presentació de resultats.

Mercadona redueix el seu marge de venda, però aconsegueix guanyar més

Però no són les úniques grans cadenes que operen al país que han assegurat reduir els seus guanys per venda per no repercutir tota la pujada de costos en el consumidor. Mercadona va explicar el març passat que havia apujat els preus "una burrada" per l'increment de costos derivat de la inflació.

Una situació que va portar al líder del mercat espanyol a augmentar les seves vendes el 2022 fins a superar els 31.000 milions i a obtenir un benefici de 718 milions d'euros, un 5,58% més que l'any anterior. Tanmateix, el seu marge de venda també es va reduir un 0,6%, amb un impacte de 140 milions, per evitar traslladar als clients tot l'increment dels preus. Una cosa que el seu president, Juan Roig, va atribuir a haver-se "deixat la pell amb els proveïdors" per ser més productius i optimitzar costos.

Per la seva part, la segona companyia per quota de mercat, Carrefour, no reflecteix en els seus comptes els guanys ni l'impacte dels seus marges al mercat espanyol. Dels seus comptes només es desprèn l'augment en les vendes que ha obtingut, assolint un rècord d'11.500 milions el 2022 amb un creixement proper al 10%.

Dels seus resultats de gener a març d'aquest any, se n'extreuen xifres que van en el mateix sentit: un augment del 9,6% en les vendes a Espanya. A escala global, els marges de la companyia francesa es van veure reduïts a penes dues dècimes en el conjunt de l'exercici anterior, suposant un 2,9% sobre les vendes.

Dia a la contra: augmenta marges per tornar a la rendibilitat

Només Dia ha augmentat la seva rendibilitat l'últim any, a costa de perdre quota de mercat. Els últims comptes publicats pel grup van reflectir un marge del 3,8% sobre les vendes netes, la qual cosa suposa una millora de la rendibilitat de 0,9 punts percentuals.

Aquest cas és el que surt del patró entre les grans cadenes de supermercats del sector, ja que Dia segueix immersa en el seu procés de sanejament financer i està prioritzant tornar a la rendibilitat. Quant a les vendes, el grup també ha experimentat un gran avenç, amb un increment del 10% en els ingressos a Espanya durant el primer trimestre de 2023, marcat per la inflació.

En qualsevol cas, mentre les distribuïdores asseguren estar reduint els seus marges i apliquen descomptes a centenars de productes bàsics d'alimentació i altres promocions, les dades oficials continuen reflectint uns preus molt elevats. Encara que ja es comença a veure una desacceleració en l'increment de la inflació alimentària, es continua produint a un ritme molt lent. Una cosa que podria agreujar-se arran de la sequera. Les pròximes dades de l'INE aportaran més llum a aquesta tendència.