La multinacional francesa Lactalis aposta per la planta lletera de Mollerussa (Pla d'Urgell), on produeix amb la marca El Castillo, que enguany celebra el seu centenari. Segons recull l'Informe de Responsabilitat Social Corporativa 2024, durant aquest any va invertir 5,26 milions d'euros en aquestes instal·lacions, que ocupen prop de 300 treballadors, i va recollir més de 177 milions de litres de llet en 38 municipis catalans.

La marca El Castillo va complir aquest any el seu primer centenari. La família Castelló –Joan Castelló Llunés i el seu fill Rossend Castelló Girbal, naturals de Tordera (Maresme)– comercialitzaven llet des de principis de segle a la seva comarca natal i, el 1932, van fundar Granja Castelló, a Mollerussa, per elaborar un producte aleshores revolucionari: la llet condensada, que no era perible com la llet fresca. El 1985, la família Castelló va vendre el 50% de l'empresa a Nestlé i, l'any 2000, Puleva va prendre el control del 80%. Finalment, el 2010, la propietat va passar a la francesa Lactalis en adquirir Puleva.

Durant el 2024 també es va completar una nova instal·lació fotovoltaica a la planta de Mollerussa que permetrà que el 60% del seu consum elèctric sigui ja lliure d'emissions. Indiquen que genera 1.485 MWh anuals i evita l'emissió de 218 tones de CO₂. En un comunicat, Yanick Chudzik, director de la planta, assenyala que “des de fa dècades, aquesta instal·lació ha estat un motor econòmic i social per a la comarca, i cada nova inversió reforça aquest compromís”.

La planta de Mollerussa representa el “centre neuràlgic” de l’activitat de Lactalis a Catalunya. En aquestes instal·lacions s’elaboren productes de marques com Puleva i El Castillo. A més, disposen d’unes oficines a Cornellà de Llobregat, on són representatives totes les unitats de negoci de Lactalis Espanya i on es troba la seu central de la joint venture Lactalis Nestlé.

Dimensió a l'Estat

En el conjunt de l'Estat, Lactalis compta amb 8 plantes, col·labora amb 1.458 ramaderies en 415 municipis i dona feina a més de 2600 persones. Informa que ha iniciat en col·laboració amb el Centre Superior d'Investigacions Científiques (CSIC) un projecte pilot en 16 granges -una d'elles a Catalunya- per contribuir a la reducció d'emissions a l'atmosfera abans de 2030.

La seva activitat s'estructura en unitats de negoci especialitzades: Lactalis Puleva (llet i nutrició), Lactalis Forlasa (formatges), Lactalis Foodservice (canal professional), Lactalis Nutrició (productes infantils i clínics) i la joint-venture Lactalis Nestlé (iogurts i postres). Compta amb marques com Puleva, El Castillo, Président, Galbani, Flor de Esgueva o El Ventero, així com les gestionades per la joint-venture Lactalis Nestlé, com La Lechera, Yogures Nestlé, Nescafé Latte o YAOS, que són presents en més de 12 milions de llars.