El segon minorista de moda més gran del món, l'empresa sueca H&M, ha admès aquest divendres que ha registrat una caiguda dels beneficis de setembre a novembre molt més gran del que s'esperava, afectat per la feble confiança dels consumidors i els costos elevats que no va traslladar completament als preus. En concret, els ingressos operatius van caure un 87% fins als 821.000 milions de corones (80 milions de dòlars) durant els tres mesos fins al novembre, molt lluny de les estimacions dels analistes. I les accions van caure fins a un 7,9%.

Rússia i els llocs de treball

Però la gran causa que han donat per explicar uns resultats tan negatius és la seva marxa del mercat rus, entre d'altres factors. Així doncs, la sortida d'H&M de Rússia i els costos relacionats amb un pla per reduir 1.500 llocs de treball han estat els dos grans condicionats. El gegant de la moda ràpida encara està lluitant amb alts nivells d'inventari, ja que la seva rendibilitat està endarrerida amb la d'altres rivals com el grup Inditex amb Zara al capdavant. Cal tenir en compte que H&M compra una proporció més gran de les seves peces a Àsia que Inditex, que és més cara perquè requereix l'enviament a distàncies més llargues. El minorista suec ha admès que està intentant traslladar més compres a països més propers per reduir costos.

Inditex es fa forta en l'online

Així doncs, malgrat que les crisis són iguals per a tothom, Inditex ha sabut surfejar-la millor. Des de començament del 2023, les accions a la borsa de valors d'Inditex han experimentat una alça considerable, superior al 7%, cosa que li ha valgut estar molt a prop novament del primer lloc en l'índex de capitalització borsària de referència de la borsa espanyola, Ibex. També es preveu que la companyia continuï augmentant el seu benefici net el 2023, aconseguint guanys nets de més de 4 mil milions d'euros. Fonamentalment, Inditex ha traduït els seus avantatges competitius en un creixement constant i també en una generació d'efectiu, amb un creixement en línia que augmenta els marges per impulsar encara més l'EPA en els propers anys. 

Potser el més impressionant, però, és que les fortes xifres de vendes han arribat malgrat la disminució de metres quadrats a causa dels tancaments a la regió de Rússia, però també a Bielorússia i Ucraïna. Això implica un creixement de vendes comparable més gran del que suggereixen els números, combinat amb una base més feble del quart trimestre a causa de l'ona omicron de l'any passat, que acabarà significant més revisions a l'alça dels guanys en l'horitzó.

EuropaPress 4368259 fachada nuevo centro inditex tiendas zara stradivarius plaza espana abril
EuropaPress

Els inversors dubten d'H&M

Per la seva banda, l'escala de la caiguda d'H&M és tan gran que els inversors dubtaran de les previsions de la consellera delegada Helena Helmersson per a la millora de les vendes i la rendibilitat. A la xifra final, cal sumar el col·lapse anteriorment registrat en els guanys entre setembre i novembre, culpant també d'un dòlar fort. Malgrat que les vendes van tornar a créixer al desembre i al gener, augmentant un 5% durant el període clau de vacances després d'un quart trimestre planer, l'empresa va advertir que els descomptes estan augmentant lleugerament en el seu primer trimestre, i les condicions de compra segueixen sent molt negatives, amb perspectives de millora només a finals d'any.

H&M ha admès que va decidir no repercutir tota la inflació del preu de la roba als consumidors, la qual cosa també està ponderant la rendibilitat. La companyia va reiterar un objectiu per a un marge operatiu superior al 10% l'any fiscal 2024. L'any fiscal 2022, el marge va baixar fins al 3,2%, menys de la meitat del nivell de l'any anterior. "Hi ha molt bons requisits perquè el 2023 sigui un any d'augment de vendes i millora de la rendibilitat", ha intentat esperonar la seva CEO Helmersson a través d'un comunicat.

Arriba el mercat de segona mà

En paral·lel, la companyia sueca busca noves fórmules. "La nostra màxima prioritat és la marca H&M, on seguim treballant per millorar l'assortiment i l'experiència del client tant a la botiga com en línia i alhora integrar encara més els dos canals. El desenvolupament de totes les nostres marques continua paral·lelament, juntament amb iniciatives en àmbits com l'esport, la bellesa i la llar". Un dels focus és l'auge de la roba de segona mà. A través del braç d'inversió CO:LAB estan creant una sèrie d'associacions i models de negoci sota el paraigua de Sellpy, un dels principals actors de la moda de segona mà a Europa. Per permetre tot això, les inversions en la cadena de subministrament, tecnologia i IA també continuen i han augmentat la inversió de 7.000 milions de corones a 10.000 milions a la contra dels recursos humans.

Per la seva banda, Inditex, va registrar al desembre de 2022 un augment del 24% en els beneficis durant els nou mesos fins a l'octubre, ja que va utilitzar pujades de preus per evitar la debilitat de la demanda dels consumidors. "El rendiment superior a les vendes pot reflectir la qualitat del disseny i l'oferta del producte, així com el preu més atractiu en comparació amb els companys, ja que els augments de preus semblen ser inferiors al del mercat més ampli", conclou un darrer informe del Deutsche Bank.

L'enfocament més luxós pot haver ajudat a atraure compradors de luxe. Sembla que Inditex s'està inspirant en minoristes com Aritzia, amb seu a Vancouver, que es troben a la categoria de " luxe quotidià" per beneficiar-se d'un enfocament similar en el disseny de peces de roba elevades i més duradores per colpejar etiquetes de preus una mica elevats. D'aquesta manera, la multinacional espanyola es converteix en el gran guanyador a batre. Inditex va tornar a desafiar les difícils condicions operatives amb una sòlida actualització del tercer trimestre. Cal destacar que les xifres d'ingressos van superar les expectatives del consens a nivell general, i els números del quart trimestre mostren signes de millora addicional. La raó clau del cicle continu d'Inditex també es deu a un model de venda al detall molt diferenciat i la integració del canal, cosa que permet un aprovisionament continuat del millor temps de lliurament enmig de les interrupcions de la cadena de subministrament.