La CNMC ha fet públic l'expedient de l'opa del BBVA sobre el Sabadell, on s'analitzen els detalls de l'operació i els riscos de competència amb tot detall. L'organisme, per exemple, conclou que el banc català ha perdut quota de mercat en el negoci de pimes en els últims anys i si acaba desapareixent perquè es fusiona amb el bilbaí, no hi hauria risc perquè el seu buit poden cobrir-lo petites i mitjanes entitats que han guanyat pes al sector en els últims anys.
En la qual cosa si crida l'atenció l'organisme que presideix Cani Fernández és en el negoci dels TPV, també coneguts com a datàfons. La CNMC revela que si hi ha fusió entre el BBVA i el Sabadell, l'entitat resultant tindrà un 60% de quota de mercat juntament amb CaixaBank al mercat d'adquirencia amb TPV físic i se situaran en percentatges propers al 60% per al mercat d'adquirencia en comerç electrònic, a molta distància del tercer operador que a Santander.
Per motius de confidencialitat no es revelen les quotes de mercat individuals de cadascuna d'aquestes entitats, encara que el propi Sabadell va posar en relleu en la memòria anual de 2024 que "superava ja el 20%" de quota de mercat en TPV. I s'estima que tant CaixaBank com BBVA en tinguin també a prop del 20% cada un. En suma, els tres bancs concentren avui dia el 60%. Però si desapareix un d'ells, només dos bancs tenen aquest 60%.
I això sí que suposa un problema per als comerços, grans i petits, que són els que utilitzen aquests dispositius que permeten el pagament amb targeta. Per exemple, taxistes, farmàcies, supermercats, tendes de roba, bars... La CNMC destaca que l'entitat resultant es posicionaria com la líder en un mercat ja per si mateix molt concentrat, "sense poder descartar-se que l'operació porti a un empitjorament de les condicions comercials ofertes als comerciants".
Competència creu que el BBVA, després de la desaparició del Sabadell que en aquest cas és "un competidor important", tindria l'incentiu i la capacitat d'incrementar el preu als comerços dels TPV, mitjançant un increment de comissió per ús o bé una tarifa mensual més gran. A més, considera que hi ha barreres perquè no són gaires els bancs que ofereixen TPV i la resta dels competidors "podrien enfrontar-se a dificultats per captar clients davant l'entitat resultant". A l'anterior, apunta, s'uneix el context del mercat en el qual el pagament amb targeta cada vegada va guanyant més força. És a dir, que cada vegada és més necessari per als comerços comptar amb aquestes màquines.
Santander en té menys del 15% de quota
Sobre això, la CNMC assenyala que al mercat dels TPV hi ha una gran distància amb el següent operador del mercat, que és el Santander i té una quota de menys del 15%. També apunta que en algunes zones geogràfiques, com Catalunya, "la quota de mercat dels dos principals operadors se situaria clarament per sobre del 80%".
Per tot això, l'organisme no descarta que, el grau de concentració més gran del mercat i la reducció del nombre d'operadors derivats de l'operació, tinguin efectes negatius sobre les condicions en les quals s'ofereixen aquests serveis, derivats del menor poder de negociació de les empreses, especialment de les pimes.
Als documents que ha anat lliurant el BBVA, afirma que l'operació no obstaculitzarà la competència efectiva al mercat de serveis d'adquirencia perquè continuarà enfrontant-se a dos gegants, el Santander i CaixaBank. Assenyalant en particular que Santander va modernitzar la seva oferta de pagament mitjançant la creació de PagoNxt i ha crescut més en quota de mercat que la resta de les principals entitats.
També considera que en un futur, entitats com a N26, Revolut i plataformes tecnològiques com Adyen, Worldline, Stripe i Square, puguin augmentar la seva presència al mercat d'adquirencia. I que altres com Bankinter, Unicaja i Ibercaja aprofitin per expandir la seva presència al mercat.
Tanmateix, la CNMC al·lega que CaixaBank és l'única entitat que ha vist una disminució de la seva quota i que les entitats diferents de la banca tradicional no tenen en l'actualitat una gran presència a Espanya. Per això conclou que l'operació "comporta riscos d'empitjorament de condicions al mercat d'adquirencia" i obliga al BBVA a no canviar les condicions comercials dels TPV almenys fins a tres anys després de la fusió amb el Sabadell -si n'hi ha- i no sense abans remetre-les a la Direcció de Competència per a la seva aprovació.