La multinacional Amazon ha posat en marxa formalment un procés d'acomiadament col·lectiu que suposarà la supressió de fins a 1.200 llocs de treball en les seves seus corporatives a Espanya. La mesura, confirmada a Europa Press per fonts properes al procés, es concreta en dos expedients de regulació d'ocupació (ERO) que impactaran exclusivament en les oficines de Barcelona i Madrid. Els expedients s'han obert en les següents empreses del grup:

  • Amazon Digital Spain: l'empresa dedicada als serveis digitals i tecnològics, amb seu a Madrid.
  • Amazon Spain Service: l'entitat que gestiona els serveis corporatius i de suport, amb base a Barcelona.

Aquest moviment s'emmarca dins del pla de reestructuració global anunciat aquesta setmana per la companyia, que pretén eliminar al voltant de 9.000 llocs de treball arreu del món, una xifra que s'afegeix als 18.000 despatxos ja comunicats el gener passat. El conseller delegat d'Amazon, Andy Jassy, ha justificat aquests ajustos citant la "incertesa econòmica actual" i la necessitat de racionalitzar costos.

Les fonts consultades insisteixen en un punt clau: aquest ERO no afectarà les operacions logístiques, els centres de distribució ni la xarxa de lliurament de la companyia a Espanya. Amazon té una plantilla total d'uns 20.000 treballadors a l'Estat, la majoria en els seus immensos magatzems. Per tant, el tall se circumscriu als departaments corporatius, que inclouen àrees com màrqueting, recursos humans, finances, desenvolupament de software i suport tècnic.

Malgrat el focus limitat, la magnitud de l'ajust és significativa i col·loca aquest procés com un dels expedients de regulació d'ocupació més grans del sector tecnològic a Espanya en els últims mesos. La notícia ha generat d'inquietud en el sector, que viu una onada global de reajustaments després dels anys de creixement exponencial durant la pandèmia.

L'aturada del sector tecnològic

L'anunci d'Amazon no és un cas aïllat. El sector tecnològic internacional pateix una severa correcció després de la contractació massiva duta a terme durant la pandèmia, quan la demanda de serveis en línia es va disparar. Empreses com Meta (propietària de Facebook i Instagram), Google, Microsoft i Twitter han anunciat acomiadaments que afecten desenes de milers de treballadors a tot el planeta.

Les causes d'aquest "hivern tecnològic" són múltiples:

  • Alentiment de l'economia global: la inflació, l'augment dels tipus d'interès i la guerra a Ucraïna han refredat l'economia, fent que les empreses redueixin la publicitat i els consumidors controlin les seves despeses.
  • Correcció de l'excés de contractació: moltes companyies es van sobredimensionar durant el pic de la pandèmia i ara han de tornar a nivells més sostenibles.
  • Canvi en els hàbits dels consumidors: amb la fi dels confinaments, els usuaris han tornat als serveis presencials, reduint parcialment la seva dependència dels digitals.

Ara s'inicia a Espanya el període de consultes amb les representacions legals dels treballadors. Els sindicats hauran de negociar els termes de l'expedient, incloent-hi criteris per a la selecció dels afectats, l'import de les indemnitzacions i la possible presentació de plans alternatius. Es preveu que les negociacions siguin complexes, donada l'escala de l'ajust.

L'ombra d'aquest ERO planteja interrogants sobre el futur immediat del mercat laboral tecnològic a Espanya i la capacitat d'altres grans companyies per continuar creixent sense veure's obligades a prendre mesures similars en un entorn econòmic encara ple d'incerteses.