Arrenca la temporada d'hivern en el sector aeri, que s'estén des del proper 26 d'octubre i fins al 28 de març de 2026. Després d'un estiu rècord, les aerolínies han posat a la venda 137,6 milions de places (entre sortides i arribades) als aeroports de la xarxa d'Aena a Espanya. I en total, les companyies aèries preveuen fer 788.400 operacions durant els quatre mesos.
L'oferta de seients és un 3,5% superior a la de la mateixa temporada del 2024 i els vols, també, un 3,3% més que l'any anterior, segons informa Aena aquest divendres. La gestora dels aeroports també posa en relleu que - tot i que els vols domèstics i europeus són els més nombrosos - l'oferta internacional puja aquest hivern, sobretot a la Xina, Turquia, els Emirats Àrabs Units i el Brasil, on hi ha entre un 20% i un 40% més de places.
Els aeroports espanyols que registren un increment més gran de seients són els de Còrdova (amb motiu de la nova operativa de vols comercials), Reus (+110,4%), Vitòria (+37,8%), l'Aeroport Internacional Regió de Múrcia (+29,8%) i Badajoz (+23,4%). No obstant això, els aeroports que ofereixen més seients en termes absoluts són els més grans.
En concret, Adolfo Suárez Madrid-Barajas, amb 33,9 milions (un 4,6% més que el 2024) i Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, amb 25,7 milions (un 4,7% més). Els segueixen els aeroports de Málaga-Costa del Sol, amb 10,4 milions (+6,1%); Gran Canària, amb 8,9 milions (- 0,4%); Alacant-Elx Miguel Hernández, amb 8,2 milions (+10,2%); Tenerife Sud, amb 7,7 milions (-1,3%); i Palma de Mallorca, amb 7,5 milions (-1,5%).
Durant la temporada d'hivern, les aerolínies operaran un total de 2.485 rutes (1.960 internacionals i 525 nacionals), cosa que suposa 81 més respecte al mateix període de l'any passat. Els aeroports que tenen un nombre més gran de rutes addicionals respecte a l'hivern anterior són Madrid-Barajas, amb 25 rutes més; Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, amb 19 més; Màlaga-Costa del Sol (amb 14 més); Sevilla (13 més) i Alacant-Elx Miguel Hernández, amb 12 més.
Per zones geogràfiques, destaca el mercat europeu, amb més de 77 milions de seients, un 5,8% més respecte a la temporada d'hivern anterior, i el domèstic, amb 44,5 milions de seients, un 3,8% menys. Els mercats que més creixen percentualment són el d'Àsia Pacífic, amb un creixement del 33,3% i més d'1,1 milions de seients programats, i el d'Orient Mitjà, amb 2,4 milions de seients (un 28% més).
Després d'Espanya, amb 44,5 milions de seients oferts, els països on les companyies aèries han programat un nombre més gran de places per a la temporada d'hivern són: Regne Unit, amb 17,8 milions (+5,7%); Alemanya, amb 10,8 milions (-2,2%); Itàlia, amb 9,7 milions (+6,4%); França, amb 6,6 milions (+6,2%) i Països Baixos, amb 4,2 milions de seients programats (+2,2%).
No obstant això, les destinacions que més creixen percentualment són la Xina (+47,6%), Turquia (+33,7%), els Emirats Àrabs Units (+32,5%), el Brasil (+29,7%) i Polònia (+26,7%), que enguany compten amb més seients programats que anys anteriors. Tot i això, Aena recorda que la programació de seients i moviments de la temporada d'hivern sempre està subjecta a possibles canvis per part de les aerolínies.
