La moda francesa de gamma mitjana va perduda. A diferència del fast fashion que impera en tots els municipis espanyols, a França encara es conserven botigues de retail amb personalitat pròpia i el concepte multimarca no està tan qüestionat com a casa nostra. No obstant, la potència de grups, precisament espanyols, amb Inditex al capdavant, però també Mango o Cortefiel avança amb força mentre es menja bona part del pastís que les marques franceses havien 'governat' en les darreres dècades, complementant les grans referències i per altra tipologia de client final com són Chanel o Christian Dior.

Un 2024 decisiu

La gran referència d'aquest declivi és el grup de moda francès Naf Naf. Des del passat mes de setembre està en concurs de creditors i el pitjor desenllaç pot arribar aquest 2024 amb l'anunci del tancament imminent de botigues a Saint-Omer, Brest, Nancy, París, Mulhouse, Bordeus, Marsella, Niort, Levallois, Niça, Aix-en-Provence, Lille, Tolosa, Tours i Boulogne, entre d'altres. Algunes d'elles ja han desaparegut i d'altres ho faran en les properes setmanes. Aquest precedent pot ser definitiu i s'haurà de veure l'impacte que té fora del seu propi país i les afectacions del seu model a les franquícies. Naf Naf va accentuar la seva crisi durant la covid amb l'impagament dels seus lloguers i va passar a mans de SY International, l'actual propietari d'origen francès i turc.

Ara, ja als jutjats, està dins el termini del que es considera període d'observació de sis mesos. La marca, fundada el 1973, dona feina a 660 treballadors a França, té 131 botigues i va facturar 141 milions d'euros el 2022. De la mateixa manera que passa amb Habitat, s'haurà de veure com aquest final pot esquitxar les franquícies que té a d'altres països. En el cas de la marca de mobles, les botigues a Madrid, Barcelona o Suïssa segueixen obertes.

EuropaPress 4412989 inauguracion barcelona primera tienda espana firma moda francesa naf naf
Botiga Naf Naf a Barcelona / Europa Press

Més marques en bancarrota: Comptoir des Cotonniers

Però aquesta crisi no és aïllada en el pret-à-porter francès. El 2024 ha començat amb la marca Chaussexpo posada en liquidació forçosa i se suma a la llarga llista de marques sacsejada per la crisi del sector. El grup Fast Retailing France, filial del gegant japonès del mateix nom, va anunciar dilluns que estudiava el tancament de 55 botigues, entre d'altres, amb firmes tan conegudes mundialment com Comptoir des Cotonniers i Princesse Tam Tam, de les 136 a França, així com l'eliminació de 304 llocs de treball. Segons un comunicat, es tracta d'una "liquidació judicial amb continuïtat d'activitat i és el moment de trobar un possible comprador per a tota o part de la nostra activitat", va concretar Cyril Goulet, director general, i va afegir que l'empresa es va declarar en cessament de pagament la setmana passada: “Les successives dificultats, com ara els tancaments per covid, increments significatius dels costos de transport, energia, lloguers, i la caiguda del poder adquisitiu dels nostres clients en un context d'alta inflació, han debilitat progressivament la nostra caixa per arribar a un atzucac al principis del 2024", conclou. Totes les marques pertanyen a Desmazières, fundada el 1815 i que va obrir la seva primera botiga sota el nom de Chaussexpo l'any 1987.

La davallada també afecta les sabates. La marca francesa Minelli, que va ser adquirida a principis de 2022 pels responsables de la marca marsellesa San Marina va acabar el 2023 amb liquidació. El jutjat mercantil de Marsella va concloure que "no es pot donar suport a cap projecte seriós d'adquisició i els actuals gestors no han pogut dur a terme el seu pla de venda per manca d'inversor". La crisi ha afectat a 650 empleats de San Marina, una marca fundada l'any 1981 a Bouches-du-Rhône. Pel que fa a Minelli, la marca donava feina a 500 treballadors i comptava amb 120 botigues. Així doncs, l'impacte negatiu del 2023 no dona esperances a les que encara arrosseguen la crisi, però no han abaixat la persiana. Més enllà dels exemples més recents citats, l'any passat també es van veure en la bancarrota Kookaï, Pimkie, Gap France i, anteriorment, Go Sport o la Grande Récré, tot i que algunes d'elles encara no han abaixat la persiana.