Els accionistes del Sabadell tenen fins al 7 d'octubre per decidir si accepten el canvi que proposa el BBVA per comprar el banc català. Però aquesta no és una data tancada, ja que la llei d'opes permet ampliar el termini d'acceptació fins a un màxim de 70 dies. I el banc que presideix Carlos Torres assenyala al fullet que es reserva el dret a ampliar aquest termini. Per la qual cosa pot fer-ho.

En concret, hauria de comunicar-ho a la Comissió Nacional del Mercat de Valors almenys tres dies naturals abans que acabi el termini, és a dir, el 4 d'octubre. Tanmateix, aquesta és la data límit, i a més és un dissabte, per la qual cosa podria fer-ho abans. Des de la CNMV aclareixen que el BBVA pot ampliar el període d'acceptació els dies que vulgui, és a dir, no és obligatori ampliar-lo de 30 a 70 dies. Però si aquest fos el cas, el final de l'opa arribaria entorn del 17 de novembre.

Quant als terminis per fer algun canvi en el preu, una cosa que el BBVA ha rebutjat i que el Sabadell està convençut que farà. La llei d'opes estableix que s'ha de comunicar cinc dies abans que finalitzi el període d'acceptació, però el president del BBVA va explicar que en el seu cas són deu dies hàbils abans perquè es regeix per la legislació nord-americana.

En el període d'acceptació actual, l'últim dia que tindria el BBVA per millorar l'oferta és el 23 de setembre. Però si decideix ampliar el període d'acceptació, llavors serà deu dies abans que acabi aquell nou període. Així mateix, el banc ha d'informar amb almenys deu dies si fa algun canvi en l'oferta, per exemple, si redueix l'acceptació mínima fixada ara en més del 50%, a per exemple el 30%. Una cosa que el banc també ha negat que vagi a fer, encara que no es descarta que passi.

La prima negativa es redueix: Millorarà l'oferta el BBVA?

La prima que ofereix el BBVA pel Sabadell és negativa des de gener i va assolir el seu rècord al juliol (-14%%). Però en aquests últims dies s'ha estret bastant i el mercat continua qüestionant-se si el banc de La Vela pujarà l'oferta pel de San Cugat.

Des de Renda 4 assenyalen que de donar-se aquesta millora, podria situar-se entre el 10% i 15% sobre el preu actual de Sabadell, a la qual cosa cal afegir la possibilitat que la millora es produeixi via accions, o en una combinació entre efectiu i accions. "Encara que no descartem que el BBVA pugui millorar l'oferta, considerem que la probabilitat s'ha reduït, ja que el diferencial s'ha estret considerablement."

La prima ara és del -6% i els analistes consideren que el risc d'una correcció de la cotització de Sabadell en cas de no donar-se una millora de l'oferta és elevat, i que l'esmentada caiguda podria ser superior al potencial benefici d'una millora del preu. Per això, fins i tot recomanen vendre mercat les accions de Sabadell abans que acudir a l'opa, ja que estimen que el risc de correcció podria ser superior a la potencial millora del preu de l'oferta.

Termini d'un mes per a una segona opa

Encara que el BBVA ha negat que vagi a fer-ho, podria baixar el llindar d'acceptació mínim fixat ara en més del 50% fins i tot per exemple el 30% si els accionistes que acudeixen al canvi són menys del que espera el banc.

Si aquest fos el cas, l'opa actual es tancaria i el BBVA hauria de llançar obligatòriament una segona opa en el termini d'un mes, segons ha recordat la CNMV aquesta setmana i ha confirmat després el Sabadell, des d'on han insistit que aquesta segona opa seria per la resta del capital que no controlés (si té un 30%, pel 70% restant) i a més seria en efectiu i no mitjançant un intercanvi d'accions. El valor ha de ser equitatiu.