Els mobles francesos viuen un autèntic calvari davant el gegant suec Ikea. Primer Habitat: el passat 28 de desembre va posar-se en una liquidació forçosa i el jutjat mercantil del municipi francès de Bobigny va declarar la liquidació de la marca de mobles i decoració. L'empresa va ser venuda pel grup Cafom fa tres anys a l'empresari Thierry Le Guénic, també comprador de Maison Lejaby i Burton de Londres, en bancarrota. La decisió afecta, d'entrada a Habitat France, que tenia 25 botigues a França, donava feina a 315 treballadors i havia aconseguit vendes de 65 milions d'euros el 2022. Cal recordar que Habitat, els mobles i complements dels quals tenen una estètica marcadament contemporània, té altres botigues amb la seva marca en règim de franquícia a Espanya (Barcelona i Madrid), Suïssa i el Marroc.

A la borsa, Maisons du Monde va a la baixa

Però la que tampoc ha començat bé aquest 2024 i cada vegada més espanta els seus inversors és l'altra francesa, Maisons du Monde (MDM). El final d'Habitat coincideix amb un descens molt significatiu de la cotització de Maisons du Monde. Habitat es va declarar en liquidació el 28 de desembre, quan Maisons cotitzava a 5,67 euros. I des d'aleshores, amb tan sols deu dies, ha baixat als 5,23 euros, segons dades del 8 de gener. Així doncs, pràcticament una caiguda de mig euro. I tot plegat en un marc molt lluny dels rèdits que tenia en els seus millors temps. La crisi olora des de fa temps. Els màxims registrats del 2021 amb més de 23 euros a la borsa el preu per acció queden molt lluny. La gamma mitjana de mobiliari que vol vendre Maisons, igual que Habitat, està en plena revisió. Això no obstant, el potencial teòric alcista de les accions de Maisons du Monde és deu més a la debilitat del preu de les accions que a les perspectives de la companyia, que ja s'han fet a la baixa en els darrers temps veient la situació que tenien.

Així doncs, el passat mes d'octubre, la distribuïdora de mobles va rebaixar les previsions de creixement: "Les vendes del tercer trimestre són un -9,4%, coherent amb l'anunci previ i l'ajust dels objectius anuals del 2023 amb un pla que vol respondre als patrons de consum canviants", van emetre a través d'un comunicat a la seva web. Maisons considera que, en aquest context, "tots els equips treballen per capitalitzar el nostre pla 3C i intensificar els nostres esforços en les seves tres dimensions: Clients, Costos i Efectiu". I admeten que "el grup també s'hauria de beneficiar de l'arribada de Christophe Lapotre, director de xarxa, i Guillaume Lesouef, director de Màrqueting, Oferta i Compromisos de RSC, per ajudar-nos a donar suport eficiència empresarial a un nivell superior". Ara, l'objectiu és fer una mena de transició cap a una organització més centrada en els clients i la rendibilitat a través d'un pla que es publicarà el primer trimestre d'aquest 2024. Malgrat els reforços, l'any no comença com tenien previst.

Habitat ja patia una crisi interna

Malgrat que els camins entre Habitat i Maisons du Monde puguin semblar paral·lels, el desenllaç de Maisons encara no ha arribat i hi ha factors diferenciats. D'una banda, les vendes d'Habitat havien anat a la deriva els darrers anys amb pèrdues del 20% en tres anys per la mala gestió, una plantilla d'empleats en vaga i un malestar social amb la marxa del director general, l'augment dels costos d'energia i transport, el poder adquisitiu dels llars sota pressió i la pèrdua d'imatge de marca. Els factors macroeconòmics a Maisons du Monde també influencien i ells mateixos ho han admès: "La caiguda de la confiança dels consumidors a tot Europa és una realitat. Els preus de l'energia i els aliments van provocar pors d'inflació. En aquest context, el sector de la llar i el moble ha patit tot l'impacte de la reducció despesa discrecional dels consumidors, que es tradueix en una caiguda del trànsit tant en botigues com en línia". Però Maisons du Monde no ve tocat pels problemes interns d'Habitat i es pot beneficiar de tenir menys competidors.

L'ombra d'IKEA

Malgrat tot, la revisió d'aquest producte de mitja gamma immobiliari és una realitat. Mentre que a IKEA, les vendes durant l'any fiscal 2022, finalitzat el 31 d'agost de l'any referit, van reportar al Grup Ikea uns ingressos d'aproximadament 44.500 milions d'euros. Aquesta dada va suposar un creixement d'uns 3.000 milions respecte a la facturació registrada durant l'exercici anterior. Molt lluny de Maisons du Monde que el 2019, la venda de mobles havia generat gairebé 137 milions d'euros més que el 2017. No obstant això, el 2020 va començar la baixada anteriorment citada. I més enllà de competir en una lliga diferent de la d'IKEA, el problema és la manca de nínxol de mercat que sí que tenien aquesta mena de productes de gamma mitjana fa menys d'una dècada, com Habitat, i que han quedat en suspens.