Tenir un cotxe ecològic és cada vegada més inassequible per la tecnologia que necessita per poder complir les normes d'emissions comunitàries. Una dada ho diu tot: l'any passat, el preu dels cotxes que no sobrepassen els 120 grams de CO2 emesos per quilòmetre va pujar un 11,4% fins a 21.042 euros, 2.154 euros més que el 2021. En aquest segment s'inclouen models de combustió amb preus molt baixos que apugen molt poc respecte a 2021, però irrompen amb força els elèctrics i els híbrids que són molt més cars de sèrie, però que a més han crescut aquest any un 22%, davant el 8% del mercat. Tres vegades més, segons les dades de l'Agència Tributària obtingudes de l'Impost Especial per a Determinats Mitjans de Transport (IEDMT), conegut com l'Impost de Matriculació i que s'abona en adquirir un turisme nou.
Tanmateix, el preu va ser molt més mesurat entre els menys ecològics ja que els que emeten entre 120 i 160 grams van augmentar 273 euros (1,3%) fins a col·locar-se en 21.408 euros i els més contaminants, els que sobrepassen els 200 g -cotxes molt potents i generalment de luxe- van pujar 2.570 euros fins a 40.460 euros, encara que en percentatge va ser el 6,8%, la meitat que les cotxes més nets. Fins i tot el segment entre 160 i 200 grams va reduir el seu preu un 1%, amb una caiguda de 306 euros i un cost de 29.335 euros.
Fonts de Faconauto, la patronal dels concessionari, expliquen a ON ECONOMIA que l'increment del preu mitjà dels vehicles l'any passat confirma la tendència que es ve arrossegant als últims exercicis, "on hem passat dels 27.497 euros de mitjana el 2019 als 33.750 de 2022", uns preus que difereixen dels quals maneja Hisenda, però que reflecteixen la mateixa tendència alcista. Els concessionaris atribueixen part del creixement dels preus de l'any passat a l'increment en els preus de les matèries primeres, accentuat per la guerra d'Ucraïna, però matisen que en el rerefons d'aquesta tendència està el desenvolupament tecnològic que estan duent a terme els fabricants per accelerar en la descarbonització dels seus models, per això el tram dels menys contaminants, exempts d'impostos, creix: es tracta de vehicles amb un preu mitjà més elevat.
Nou sistema d'emissió
Com apunten des de Faconauto, la major part de la forta pujada de l'any passat s'explica pel canvi en el mesurament de les emissions de CO2, el nou estàndard WLTP (Worldwide Harmonized Light Vehicles Test Precedure) que ha elevat els llindars a partir dels quals un vehicle ja no es considera de baixes emissions. L'1 de gener de 2022 va entrar en vigor a Espanya el WLTP provocant que un mateix cotxe que abans de 2022 s'homologava amb unes emissions per sota dels 120 g hagi pujat "legalment" a emetre entre 10 i 20 grams més depenent de la motorització. Això ha provocat que cotxes barats que abans eren considerats ecològics ja no estiguin en aquesta categoria i, a canvi, han entrat cotxes molt més cars amb tecnologies elèctriques i híbrides.
Per fer-se una idea de la dimensió del canvi, el 2021 del total de turismes venuts a Espanya el 61% (548.532) se'ls catalogava com ecològics el que els eximia d'abonar l'Impost de Matriculació (IEDMT). Doncs el 2022 el percentatge s'ha reduït al 43% (375.426 cotxes). Però el pagament de l'imposat res té que veure amb el fort incremento del preu d'aquests cotxes, ja que estan exempts en no superar els 120 grams. El preu ha pujat perquè en aquest segment han entrat els turismes amb tecnologies netes imprescindibles per complir la normativa comunitària d'emissions
5.550 euros, un 22% més
De moment aquests cotxes són escassos, 48.109 l'any passat, amb una quota del 5,5% del total dels cotxes que comptabilitza Hisenda. Tanmateix, el seu preu mitjà es va col·locar l'any passat en 30.575 euros, 5.550 euros més que l'any anterior i un increment del 22%. No obstant això, tot just suposen el 12,8% dels cotxes amb emissions inferiors als 120 g i la resta són cotxes de molt poca cilindrada, per sota dels 1.400 centímetres cúbics, en la gamma més baixa i generalment gasolina, amb un preu que s'acosta als 15.500 euros. Aquests cotxes barats expliquen que de moment els models més ecològics continuïn sent, de mitjana, els més barats del mercat. Una cosa que anirà canviant segons vagin cobrant pes els elèctrics i híbrids.
Pujades per CCAA
El preu mitjà dels cotxes venuts a Espanya l'any passat va ser de 22.176 euros (21.432 si es descompta l'impost de matriculació) amb una pujada del 8% sobre 2021. Tanmateix, el tipus de cotxe que se sol adquirir en cada comunitat autònoma marca considerables diferències. Els més cars es van matricular a Cantàbria amb un preu de 25.266 euros i un augment del 10,7% sobre l'any anterior. Després va Aragó amb 24.107 euros i una pujada del 14,8%, la Comunitat de Madrid, 23.600 euros i el 6,7%, i en quart lloc Catalunya on de mitjana es van comprar cotxes de 23.262 euros, un 10% per sobre de 2021.
A la Regió de Múrcia hi va haver els preus més baixos, 18.764 euros amb un augment de l'1,7%; a les Canàries van costar 19.749 euros i una alça del 10,1% (encara que a l'arxipèlag els impostos són més baixos) i en tercer lloc la Comunitat València on es va abonar de mitjana 20.473 euros amb un increment del 12,5%.