Antón Díez Tubet (Bilbao, 1989) lidera el negoci de Trade Republic a Espanya i Portugal des de setembre de 2023, però formava part de l'equip des de dos anys abans en els que es va encarregar de la relació amb partners, tant els proveïdors de ETFs (Vanguard, Blackrock, Fidelity...) com els bancaris, els que custodien els diners dels clients.
Va aterrar a Trade Republic després de treballar a Nova York alguns anys, en el departament de gestió d'actius de JP Morgan. "Tenia clar que volia treballar en Fintech i no ser un banquer a l'ús", revela en una entrevista amb ON ECONOMIA. Així que va tornar a Europa i va iniciar una nova etapa en Klarna, que va ser breu perquè de seguida li va sorgir l'oportunitat de fer créixer el negoci de Trade Republic aquí.
L'entitat està d'anhorabuena, ja que acaba d'arribar el milió de clients a Espanya i s'ha convertit en el neobanc que més ràpid ho ha aconseguit, uns quatre anys. Revolut va tardar cinc i N26, gairebé set. Darrere del seu ràpid creixement hi ha la febre inversora desencadenada des de la pandèmia i unes comissions molt competitives, que, assegura, no canviaran perquè el client tingui més o menys ingressos. Trade Republic oferirà sempre els mateixos productes a tots els seus clients i als mateixos preus.
Es defineixen com una plataforma de compravenda d'actius financers o neobroker, però comencen a semblar-se a un banc...
Som un banc a nivell regulatori, som una entitat de crèdit i tenim la llicència del Banc d'Espanya, la qual cosa ens ha permès obrir una sucursal. Però som una plataforma d'estalvi i inversió, perquè la nostra missió i els productes que desenvolupem són per a l'estalvi i la inversió. No tenim problema en què ens anomenin banc, però abans d'això serem sempre una plataforma en la qual la gent pot fer que els seus diners creixin. I tots els productes que llancem sempre tindran aquest component. Per això ens definim com la plataforma d'estalvi més gran d'Europa.
Han crescut molt de pressa a Espanya des del 2021, quan ha hagut de veure el fenomen inversor que es viu?
El fenomen d'inversió s'està donant a tot el món des de la pandèmia i ens hem beneficiat d'aquestes noves tendències, però també ens estem beneficiant que hi havia una absència de solucions d'inversió adequades al sector financer espanyol. Nosaltres no provem de captar el 10% dels espanyols més rics, busquem servir al 10% dels clients que ningú no vol captar. Creem solucions i eines per als que tenen 10, 20, 30 o 50 euros d'estalvi mensual, són gent que poden obrir un compte, però no poden invertir. I hem sabut posicionar-nos.

Què us diferencia dels vostres competidors?
Crec que hem donat a la tecla, que ha estat donar accés des d'1 euro a productes d'inversió amb comissions molt baixes, traslladar el tipus d'interès del Banc Central Europeu a tot el món sense condicions i crear nous productes, com la targeta de dèbit que et torna l'1% de la qual cosa gastes i l'inverteix on vulguis. Això ha fet que es popularitzi Trade Republic i arribem aquest milió de clients tan ràpid.
Espanya està ja al top tres d'Europa?
Sí, és un dels països que més ràpid creix. A Trade Republic tenim ja 8 milions de clients i un d'ells és a Espanya. Un altre a França i el següent mercat més important després d'Alemanya, que és el nostre país origen, és Itàlia.
Veiem publicitat de Trade Republic per tots costats, estan buscant atreure clients d'ingressos més alts?
La pujada de tipus d'interès no estava en el nostre model de negoci quan vam néixer. L'empresa es va fundar en el 2019 amb tipus negatius i el nostre enfocament estava en la inversió a llarg termini. Però amb la pujada de tipus decidim traslladar-lo i va anar quan acaparem als grans estalviadors, gent més gran. I ens vam adonar que no només som una eina per a gent jove. També és una solució per a gent de més edat que té molts estalvis que no li remuneren res i busquen rendibilitat. Va ser quan decidim anunciar-nos en mitjans tradicionals.
El producte estrella de Trade Republic és el compte remunerat?
Quan donàvem un 4% de remuneració hi va haver una acceleració de captació de dipòsits, però després aquesta gent va començar a invertir perquè els tipus van començar a baixar i el compte ja no és tan rendible (ara dona un 2,2%). A més, hem creat dinàmiques perquè a la gent li compensi invertir amb nosaltres i de fet, la primera inversió de gran part dels nostres clients és amb nosaltres.
N26 i Revolut donen més rendibilitat amb el seu compte a canvi de la nòmina o un pla de subscripció, es planteja Trade Republic fer el mateix?
No, volem que la plataforma sigui igual per a tot el món. Entra dins de la democratització i fins dins del nom de l'entitat. Som una república i aquí tothom és igual, així que no en pagarem més uns que altres pels estalvis. Cada banc té el seu model, alguns ofereixen la subscripció, però aquesta subscripció també té un cost, el client ha de fer els seus càlculs.
"La subscripció té un cost, el client ha de fer els seus càlculs"
I ara quin és el producte on més inverteixen els clients?
Els plans d'inversió en ETF de grans indexats i per això acabem de llançar fons d'inversió, que, per cert, només els vendrem a Espanya, ja que té el règim de diferimiento fiscal i és important per als espanyols. A més, és una bona manera d'acumular patrimoni. La gent que ja té diners en fons el podrà portar a Trade Republic i el que el tingui aquí en altres productes el podrà traspassar.
Quina és l'edat mitjana dels clients de Trade Republic, és un banc per a joves?
L'edat mitjana està estandarditzada amb la resta dels països, són 32 anys i principalment homes. És un tema cultural que estem intentant canviar perquè les dones obtenen millors rendibilitats quan estalvien, són més constants i disciplinades. Ens agradaria ser un banc per a tothom, però és cert que als joves els fa menys por i són nadius digitals. Mentre que la gent d'edat superior ha tingut una experiència bancària diferent i continuen depenent d'anar a l'oficina o parlar amb un assessor. Però el nostre objectiu és que la gent més gran entengui els avantatges de la banca digital perquè és un avantatge per a ells.
Amb tants bancs digitals, hi ha pastís per a tothom?
La gent està més disposada que abans a tenir diversos bancs i es mou confortablement en aquesta situació de, tinc la nòmina en aquest lloc, tinc els estalvis en un altre... Crec que sí que hi ha una oportunitat per a tots els bancs i cadascú es va especialitzant on és més valuós, en el nostre cas en l'estalvi i la inversió.
Trade Republic és rendible? L'entitat guanya diners?
Sí, tenim beneficis. Guanyem diners quan un client fa compres esporàdiques i no una inversió recurrent, els cobrem 1 euro per compra i venda. I també amb els emissors dels instruments d'inversió com ETFs o derivats que ens paguen per vendre els seus productes, és la base de la nostra facturació.
Amb tanta fama també han començat a rebre les primeres crítiques, Trade Republic és fiable?
Hi ha clients que no estan satisfets i les seves queixes transcendeixen a les xarxes socials, però no reflecteixen la realitat del milió de clients. Són casos aïllats, si la gent no pogués operar lliurement com denuncien no hauríem obtingut la llicència del Banc d'Espanya.

Acaben d'obtenir la llicència MiCAR per operar amb criptoactius, què suposa?
Nosaltres ja estàvem donats d'alta al Banc d'Espanya com a proveïdor de serveis de criptomonedes i ara el BdE ha delegat aquest registre en la CNMV per la llei MICA, així que hem validat la llicència, però no camba res. Estàvem venent criptomonedes i continuem fent-ho.
BBVA, CaixaBank i Santander tenen interès a vendre criptos, és una amenaça?
Hi haurà gent que prefereixi fer-ho amb els bancs tradicionals o amb nosaltres. Però no em sembla una amenaça, al revés, els clients de banca privada o de més edat que vulguin tenir aquesta opció la tindran.
Com es presenta la segona meitat del 2025?
Posarem el focus en el compte corrent i la nòmina. Posar-nos en productes de crèdit és diferent, ara estem més enfocats en el passiu i la inversió, però òbviament on puguem servir als clients espanyols i donar més valor a les seves finances l'explorarem.