Les empreses i entitats públiques tenen prohibit, des d'aquest dissabte, efectuar trucades comercials a través de números mòbils convencionals en virtut d'un pla del Ministeri de Transformació Digital i per a la Funció Pública encaminat a combatre les estafes telefòniques i per missatgeria mòbil. A partir d'aquest dissabte, només es poden realitzar trucades comercials des de números especialment atribuïts per a això (per exemple, números com el 1004 de Telefónica) o des d'un sistema de numeració que identifica la ubicació geogràfica d'una línia, segons han informat fonts del Ministeri per a la Transformació Digital i per a la Funció Pública.
Les trucades comercials sense consentiment previ ja estaven prohibides des de juny de 2023, quan va entrar en vigor la modificació de la Llei General de Telecomunicacions (LGT). Ara s'ha fet un pas més, en aquest cas, encaminat a prevenir possibles estafes. Sí que podran, com a novetat, realitzar-se trucades d'aquest tipus des d'un 900 o 800, números que abans només estaven habilitats per realitzar trucades i ara ho estan també per rebre-les i seran gratuïts.
Aquestes mesures formen part d'un pla contra aquest tipus d'estafes, que es va incloure en una ordre ministerial publicada al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) el passat 15 de febrer i que va entrar en vigor en una primera fase el passat 7 de març. Des d'aquell dia, els operadors han tingut l'obligació de bloquejar trucades i SMS amb numeració que no hagi estat assignada a cap usuari ni servei i han bloquejat ja més de 14 milions de trucades , una mitjana de 235.600 i 10.000 missatges al dia, segons va anunciar el Ministeri aquesta setmana.
A partir d'aquest dissabte entren en vigor dues noves mesures del pla: una, la prohibició de realitzar trucades comercials des de mòbils i, la segona, la d'efectuar trucades i SMS d'origen internacional, però que simulen haver estat originades en un número espanyol per enganyar el ciutadà.
Aquesta mesura es fixa tenint en compte que les trucades fraudulentes solen provenir de països estrangers, com els Països Baixos o el Regne Unit, des d'on se simulen trucades amb numeració espanyola. Aquesta es tracta d'una de les pràctiques més comunes en els intents de frau telefònic.
Bloquejos des de Telefónica
La majoria dels 14 milions de trucades bloquejades s'han efectuat des de Telefónica, han informat Efe fonts de l'operador: "La nostra primerenca implantació dels mecanismes de bloqueig fa que la major part s'hagin efectuat des de la nostra xarxa". Segons ha explicat, encara que aquesta mesura entra en vigor aquest dissabte, la multinacional espanyola ha estat "pionera" a aplicar des de març ja el bloqueig de trucades i missatges amb origen internacional i que utilitzin numeració espanyola, excepte en cas d'itinerància internacional legítima.
L'última mesura del pla que entrarà en vigor, just d'aquí a un any, és la creació d'una base de dades oficial amb els codis alfanumèrics que utilitzen les empreses i les administracions públiques com a identificadors en els SMS, a fi d'evitar aquelles comunicacions en les quals es manipuli la identitat de l'emissor. Aquesta base de dades, que serà gestionada per la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) permetrà registrar i verificar els esmentats identificadors.
Així es garantirà l'autenticitat de les comunicacions, es protegirà la identitat de les entitats legítimes i es facilitarà la detecció i bloqueig d'intents de suplantació. En aquestes trucades se sol demanar al ciutadà que faciliti les seves claus personals, que accedeixi a un web o truqui a un número telefònic, que realitzin una transferència o contracti un servei. Segons dades del Ministeri de Transformació Digital, països com Finlàndia han pres mesures molt semblants i han reduït al 90% les seves estafes.